Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa

Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perusopetuksen koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sisältöjä suhteessa poissaolosyihin sekä lapsen hyvinvointiin ja osallisuuteen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka poissaolojen toimintamalleissa tunnistetaan erilaisia syitä kouluakäymättömyydelle...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rissanen, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79973
_version_ 1828193046550806528
author Rissanen, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rissanen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rissanen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rissanen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perusopetuksen koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sisältöjä suhteessa poissaolosyihin sekä lapsen hyvinvointiin ja osallisuuteen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka poissaolojen toimintamalleissa tunnistetaan erilaisia syitä kouluakäymättömyydelle ja miten toimenpiteissä huomioidaan lapsen hyvinvointi ja osallisuus. Kouluakäymättömyys ymmärretään tutkimuksessa poissaolona, joka vaikuttaa heikentävästi lapsen hyvinvointiin. Aihe on tärkeä, sillä kouluakäymättömyydellä on lyhyt ja pitkäaikaisia seurauksia lapsen hyvinvointiin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään Jaana Minkkisen luomaa lapsen hyvinvointimallia sekä kouluakäymättömyyteen ja koulupoissaoloihin liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Tutkimusaineisto koostuu 28 poissaolojen toimintamallista. Mallit on saatu käyttöön Pohjois-Savon ja Satakunnan kuntien Internet-sivuilta. Kahdeksan kunnan mallia ei löytynyt kunnan verkkosivulta. Aineisto on analysoitu luokittelemalla ja tyypittelemällä. Tyypittelyllä aineistosta hahmottui kolme poissaolojen toimintamallityyppiä, suppea, kattava ja laaja, joista kattava oli yleisin tyyppi aineistossa. Tyypit eroavat toisistaan siinä, kuinka hyvin poissaolojen taustalla olevat syyt ja tuen tarpeet tunnistetaan. Myös lapsen toimijuus vaihtelee tyypeissä näkymättömästä passiiviseen tai aktiiviseen toimijaan. Tyypillisimmin poissaolojen taustalta tunnistetaan 1–3 erilaista poissaolojen syytä ja tuki kuvataan suurpiirteisesti avaamatta tarkemmin konkreettisia tukitoimia. Aineiston perusteella lapsen toimijuus näyttäytyy yleisemmin toiminnan kohteena kuin aktiivisena osallisena. Koulun ulkopuolinen verkosto rooli tukijoina jää useimmiten tarkemmin määrittelemättä Tulokset osoittavat, että poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sisällöt ovat kirjavia syiden tunnistamisen, tuen muotojen sekä lapsen osallisuuden näkökulmasta. Poissaoloja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä sekä verkostoyhteistyötä ei malleissa avata tarkemmin yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Tutkimuksen perusteella voi päätellä, että poissaolojen toimintamallien sisältöjä tulisi tarkastella myös siitä näkökulmasta, kuinka toimenpiteillä kyetään lisäämään lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
first_indexed 2024-09-11T08:49:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Svenlin, Anu-Riina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rissanen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-28T06:58:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-28T06:58:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perusopetuksen koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 suhteessa poissaolosyihin sek\u00e4 lapsen hyvinvointiin ja osallisuuteen. Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka poissaolojen toimintamalleissa tunnistetaan erilaisia syit\u00e4 kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myydelle ja miten toimenpiteiss\u00e4 huomioidaan lapsen hyvinvointi ja osallisuus. Kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n tutkimuksessa poissaolona, joka vaikuttaa heikent\u00e4v\u00e4sti lapsen hyvinvointiin. Aihe on t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myydell\u00e4 on lyhyt ja pitk\u00e4aikaisia seurauksia lapsen hyvinvointiin.\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Jaana Minkkisen luomaa lapsen hyvinvointimallia sek\u00e4 kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen ja koulupoissaoloihin liittyvi\u00e4 aikaisempia tutkimuksia.\nTutkimusaineisto koostuu 28 poissaolojen toimintamallista. Mallit on saatu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Pohjois-Savon ja Satakunnan kuntien Internet-sivuilta. Kahdeksan kunnan mallia ei l\u00f6ytynyt kunnan verkkosivulta. Aineisto on analysoitu luokittelemalla ja tyypittelem\u00e4ll\u00e4. \nTyypittelyll\u00e4 aineistosta hahmottui kolme poissaolojen toimintamallityyppi\u00e4, suppea, kattava ja laaja, joista kattava oli yleisin tyyppi aineistossa. Tyypit eroavat toisistaan siin\u00e4, kuinka hyvin poissaolojen taustalla olevat syyt ja tuen tarpeet tunnistetaan. My\u00f6s lapsen toimijuus vaihtelee tyypeiss\u00e4 n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6m\u00e4st\u00e4 passiiviseen tai aktiiviseen toimijaan. Tyypillisimmin poissaolojen taustalta tunnistetaan 1\u20133 erilaista poissaolojen syyt\u00e4 ja tuki kuvataan suurpiirteisesti avaamatta tarkemmin konkreettisia tukitoimia. Aineiston perusteella lapsen toimijuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy yleisemmin toiminnan kohteena kuin aktiivisena osallisena. Koulun ulkopuolinen verkosto rooli tukijoina j\u00e4\u00e4 useimmiten tarkemmin m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4tt\u00e4 \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 poissaoloihin puuttumisen toimintamallien sis\u00e4ll\u00f6t ovat kirjavia syiden tunnistamisen, tuen muotojen sek\u00e4 lapsen osallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Poissaoloja ennaltaehk\u00e4isevi\u00e4 toimenpiteit\u00e4 sek\u00e4 verkostoyhteisty\u00f6t\u00e4 ei malleissa avata tarkemmin yksitt\u00e4isi\u00e4 poikkeuksia lukuun ottamatta. Tutkimuksen perusteella voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 poissaolojen toimintamallien sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 tulisi tarkastella my\u00f6s siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, kuinka toimenpiteill\u00e4 kyet\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-28T06:58:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-28T06:58:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupoissaolo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "poissaolojen toimintamalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointimalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun sosiaality\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202281700", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poissaolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen puuttuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79973
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/05941825-c5d4-46a2-ad64-d021d5ba1d28\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202281700.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rissanen, Laura Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa koulupoissaolo kouluakäymättömyys poissaolojen toimintamalli hyvinvointimalli lapsen hyvinvointi koulun sosiaalityö Sosiaalityö Social Work 210 poissaolot hyvinvointi toimintamallit lapset (ikäryhmät) koulut varhainen puuttuminen osallisuus sosiaalityö yhteistyö
title Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
title_full Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
title_fullStr Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
title_full_unstemmed Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
title_short Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
title_sort lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
title_txtP Lapsen hyvinvointi koulujen poissaoloihin puuttumisen toimintamalleissa
topic koulupoissaolo kouluakäymättömyys poissaolojen toimintamalli hyvinvointimalli lapsen hyvinvointi koulun sosiaalityö Sosiaalityö Social Work 210 poissaolot hyvinvointi toimintamallit lapset (ikäryhmät) koulut varhainen puuttuminen osallisuus sosiaalityö yhteistyö
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö hyvinvointi hyvinvointimalli kouluakäymättömyys koulun sosiaalityö koulupoissaolo koulut lapsen hyvinvointi lapset (ikäryhmät) osallisuus poissaolojen toimintamalli poissaolot sosiaalityö toimintamallit varhainen puuttuminen yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79973 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202281700
work_keys_str_mv AT rissanenlaura lapsenhyvinvointikoulujenpoissaoloihinpuuttumisentoimintamalleissa