Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university

Globalisoituvassa maailmassa omaa kielellistä repertuaariaan on yhä helpompi kasvattaa, kun kielelliset resurssit tulevat helpommin saataville. Muutokset kielten jakautumisessa ja käytössä ovat synnyttäneet uudenlaisia tapoja määritellä kielen käsitettä, joista yksi on transkieleily – merkitysten lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liimatainen, Piia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79965
_version_ 1826225809767006208
author Liimatainen, Piia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liimatainen, Piia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liimatainen, Piia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liimatainen, Piia
datasource_str_mv jyx
description Globalisoituvassa maailmassa omaa kielellistä repertuaariaan on yhä helpompi kasvattaa, kun kielelliset resurssit tulevat helpommin saataville. Muutokset kielten jakautumisessa ja käytössä ovat synnyttäneet uudenlaisia tapoja määritellä kielen käsitettä, joista yksi on transkieleily – merkitysten luominen sosiaalisissa tilanteissa käyttämällä erilaisia semioottisia resursseja nimettyjen kielten sijaan. Transkieleilyn teoria haastaa aiempia monikielisyyden määritelmiä, sillä se pystyy hyvin kuvaamaan monikielisten ihmisten monipuolista ja joustavaa kommunikaatiota. Tutkimuksessa tutkitaan suomalaisten yliopistossa kieliä opiskelevien henkilöiden kielenkäyttöä heidän arkielämässään. Tavoitteena oli selvittää, voidaanko heidän kommunikaatiotaan kuvailla transkieleilyksi. Lisäksi pyrittiin saamaan selville osallistujien omia kokemuksia heidän kielenkäytöstään ja identifioitumisestaan monikielisiksi. Tutkimukseen osallistui kaksi kielten opiskelijaa, ja tutkimusaineisto kerättiin päiväkirjatyyppisen kellotehtävän sekä siihen pohjautuvan haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Kumpikin osallistuja käytti arkielämässään eniten suomea ja englantia, mutta myös ranska ja ruotsi nousivat esiin kellotehtävän kautta. Suomi oli kummallekin luontevin kommunikaation kieli, mutta myös englanti tuli heille joissakin tilanteissa luonnostaan. Sen lisäksi englanti oli vahvasti sidoksissa kouluympäristöön sekä viihteeseen. Osallistujien kielenkäyttö oli kontekstisidonnaista ja se oli osittain transkieleilyn teorian mukaista. Toinen osallistuja koki olevansa monikielinen, kun taas toinen kuvaili olevansa vähän monikielinen, sillä joidenkin hänen osaamiensa kielten roolit jäivät hänen mukaansa vähäisiksi. Tutkimuksen tulokset antavat tietoa suomalaisten nuorten yliopisto-opiskelijoiden monipuolisesta kielten käytöstä arkielämässä. Olisi mielenkiintoista tarkastella suomalaisnuorten käytännön transkieleilyä tarkemmin, sillä tämän tutkimuksen laajuus ei mahdollistanut läheisempää käytännön tutkimista, eikä Suomessa ole tehty paljon vastaavanlaista tutkimusta.
first_indexed 2022-02-25T21:00:33Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liimatainen, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-25T09:51:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-25T09:51:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79965", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globalisoituvassa maailmassa omaa kielellist\u00e4 repertuaariaan on yh\u00e4 helpompi kasvattaa, kun kielelliset resurssit tulevat helpommin saataville. Muutokset kielten jakautumisessa ja k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ovat synnytt\u00e4neet uudenlaisia tapoja m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 kielen k\u00e4sitett\u00e4, joista yksi on transkieleily \u2013 merkitysten luominen sosiaalisissa tilanteissa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 erilaisia semioottisia resursseja nimettyjen kielten sijaan. Transkieleilyn teoria haastaa aiempia monikielisyyden m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4, sill\u00e4 se pystyy hyvin kuvaamaan monikielisten ihmisten monipuolista ja joustavaa kommunikaatiota.\nTutkimuksessa tutkitaan suomalaisten yliopistossa kieli\u00e4 opiskelevien henkil\u00f6iden kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 heid\u00e4n arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, voidaanko heid\u00e4n kommunikaatiotaan kuvailla transkieleilyksi. Lis\u00e4ksi pyrittiin saamaan selville osallistujien omia kokemuksia heid\u00e4n kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4\u00e4n ja identifioitumisestaan monikielisiksi. Tutkimukseen osallistui kaksi kielten opiskelijaa, ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin p\u00e4iv\u00e4kirjatyyppisen kelloteht\u00e4v\u00e4n sek\u00e4 siihen pohjautuvan haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \nKumpikin osallistuja k\u00e4ytti arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n eniten suomea ja englantia, mutta my\u00f6s ranska ja ruotsi nousivat esiin kelloteht\u00e4v\u00e4n kautta. Suomi oli kummallekin luontevin kommunikaation kieli, mutta my\u00f6s englanti tuli heille joissakin tilanteissa luonnostaan. Sen lis\u00e4ksi englanti oli vahvasti sidoksissa kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n sek\u00e4 viihteeseen. Osallistujien kielenk\u00e4ytt\u00f6 oli kontekstisidonnaista ja se oli osittain transkieleilyn teorian mukaista. Toinen osallistuja koki olevansa monikielinen, kun taas toinen kuvaili olevansa v\u00e4h\u00e4n monikielinen, sill\u00e4 joidenkin h\u00e4nen osaamiensa kielten roolit j\u00e4iv\u00e4t h\u00e4nen mukaansa v\u00e4h\u00e4isiksi. \nTutkimuksen tulokset antavat tietoa suomalaisten nuorten yliopisto-opiskelijoiden monipuolisesta kielten k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Olisi mielenkiintoista tarkastella suomalaisnuorten k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n transkieleily\u00e4 tarkemmin, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen laajuus ei mahdollistanut l\u00e4heisemp\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tutkimista, eik\u00e4 Suomessa ole tehty paljon vastaavanlaista tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-25T09:51:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-25T09:51:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieleily", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transkieleily", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset resurssit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "languaging", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "translanguaging", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language use", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "linguistic resources", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interview", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202251693", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "use of language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79965
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0b52053-26a8-4f37-9e76-1605aa180469\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202251693.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liimatainen, Piia Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university kieleily transkieleily kielenkäyttö kielelliset resurssit haastattelu languaging translanguaging language use linguistic resources interview Englannin kieli English 301 monikielisyys multilingualism use of language
title Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university
title_full Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university
title_fullStr Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university
title_full_unstemmed Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university
title_short Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university
title_sort investigating the language practices and perspectives of language students in a finnish university
title_txtP Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university
topic kieleily transkieleily kielenkäyttö kielelliset resurssit haastattelu languaging translanguaging language use linguistic resources interview Englannin kieli English 301 monikielisyys multilingualism use of language
topic_facet 301 Englannin kieli English haastattelu interview kieleily kielelliset resurssit kielenkäyttö language use languaging linguistic resources monikielisyys multilingualism transkieleily translanguaging use of language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79965 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202251693
work_keys_str_mv AT liimatainenpiia investigatingthelanguagepracticesandperspectivesoflanguagestudentsinafinnishuniv