Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja tutkimuksessa selvitettiin, miten luokanopettajat kokevat koronapandemian heijastunee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pöyhtäri, Sanni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79852
_version_ 1826225702411698176
author Pöyhtäri, Sanni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pöyhtäri, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pöyhtäri, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pöyhtäri, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja tutkimuksessa selvitettiin, miten luokanopettajat kokevat koronapandemian heijastuneen työhyvinvointiinsa. Tämän lisäksi tutkittiin, miten opettajat kuvaavat työhyvinvointinsa mahdollisen muutoksen heijastumista työskentelyynsä. Tutkimuksen tutkimusote oli laadullinen, ja osallistujina oli 23 keskisuomalaista luokanopettajaa. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Aineisto kerättiin keväällä 2021 osana Jyväskylän yliopiston TESSI-tutkimushanketta ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Luokanopettajista kaksi kolmasosaa koki työhyvinvointinsa heikentyneen koronapandemian aikana, mutta kolmasosa ei havainnut muutosta. Erityisesti työyhteisön tuen väheneminen ja koronapandemian aiheuttama yleinen epävarmuus koettiin merkittävinä työhyvinvointia heikentävinä tekijöinä. Kymmenestä luokanopettajasta neljä koki työhyvinvointinsa heikkenemisen heijastuneen työskentelyynsä ja kuusi koki heijastumista vapaa-aikaansa. Tutkimus toi lisäksi uutta tietoa opettajan kokemasta työhyvinvoinnista ja sen muutoksista koronapandemian aikana. On mahdollista, että opettajien voimavarat ylläpitävät työhyvinvointia lisääntyneen kuormituksen keskellä. Lisäksi on mahdollista, että opettajat eivät itse kykene täysin havaitsemaan työhyvinvointinsa heikkenemisen heijastumista työskentelyynsä, minkä takia aihetta olisi tärkeää tutkia myös muiden kuin opettajan itsensä näkökulmasta.
first_indexed 2022-02-21T21:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yht\u00e4ri, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-21T08:00:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-21T08:00:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79852", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa ty\u00f6hyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli \nvaikuttanut suomalaiseen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n noin vuoden ajan, ja tutkimuksessa selvitettiin, miten luokanopettajat kokevat koronapandemian heijastuneen ty\u00f6hyvinvointiinsa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkittiin, miten opettajat kuvaavat ty\u00f6hyvinvointinsa mahdollisen muutoksen heijastumista ty\u00f6skentelyyns\u00e4. Tutkimuksen tutkimusote oli laadullinen, ja osallistujina oli 23 keskisuomalaista luokanopettajaa. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina yksil\u00f6haastatteluina. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021 osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston TESSI-tutkimushanketta ja analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Luokanopettajista kaksi kolmasosaa koki ty\u00f6hyvinvointinsa heikentyneen koronapandemian aikana, mutta kolmasosa ei havainnut muutosta. Erityisesti ty\u00f6yhteis\u00f6n tuen v\u00e4heneminen ja koronapandemian aiheuttama yleinen ep\u00e4varmuus koettiin merkitt\u00e4vin\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia heikent\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4. Kymmenest\u00e4 luokanopettajasta nelj\u00e4 koki ty\u00f6hyvinvointinsa heikkenemisen heijastuneen ty\u00f6skentelyyns\u00e4 ja kuusi koki heijastumista vapaa-aikaansa. Tutkimus toi lis\u00e4ksi uutta tietoa opettajan kokemasta ty\u00f6hyvinvoinnista ja sen muutoksista koronapandemian aikana. On mahdollista, ett\u00e4 opettajien voimavarat yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t ty\u00f6hyvinvointia lis\u00e4\u00e4ntyneen kuormituksen keskell\u00e4. Lis\u00e4ksi on mahdollista, ett\u00e4 \nopettajat eiv\u00e4t itse kykene t\u00e4ysin havaitsemaan ty\u00f6hyvinvointinsa heikkenemisen heijastumista ty\u00f6skentelyyns\u00e4, mink\u00e4 takia aihetta olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia my\u00f6s muiden kuin opettajan itsens\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-21T08:00:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-21T08:00:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "JD-R-malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koronapandemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista ja ty\u00f6hyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta ty\u00f6skentelyyn koronapandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202211590", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79852
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e9986b7-3d6b-4a42-abed-3685eea7afad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202211590.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöyhtäri, Sanni Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana JD-R-malli koronapandemia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi luokanopettajat opettajat COVID-19 uupumus työtyytyväisyys
title Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
title_full Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
title_short Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
title_sort luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
topic JD-R-malli koronapandemia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi luokanopettajat opettajat COVID-19 uupumus työtyytyväisyys
topic_facet 103 COVID-19 JD-R-malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education koronapandemia luokanopettajat opettajat työhyvinvointi työtyytyväisyys uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79852 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202211590
work_keys_str_mv AT pöyhtärisanni luokanopettajienkokemuksiatyöhyvinvoinnistajatyöhyvinvoinninmahdollisenmuutoksenhe