”The Attitudes” säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa

1700-luvun lopulla Eurooppaa leimasi merkittävä kulttuurillinen ja yhteiskunnallinen muutos. Näiden muutosten keskiössä vaikuttivat Emma Hamilton, Angelica Kauffman ja Georgiana, Devonshiren herttuatar. Heidän muotokuvansa heijastavat muuttuvaa yhteiskuntaa, mutta myös heidän yksilöllistä elämäänsä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hoppu, Johanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79836
_version_ 1826225787181727744
author Hoppu, Johanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hoppu, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hoppu, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hoppu, Johanna
datasource_str_mv jyx
description 1700-luvun lopulla Eurooppaa leimasi merkittävä kulttuurillinen ja yhteiskunnallinen muutos. Näiden muutosten keskiössä vaikuttivat Emma Hamilton, Angelica Kauffman ja Georgiana, Devonshiren herttuatar. Heidän muotokuvansa heijastavat muuttuvaa yhteiskuntaa, mutta myös heidän yksilöllistä elämäänsä ja uraansa. Jokainen kolmesta naisesta on kuvattu useissa eri muotokuvissa 1700-luvun lopun merkittävien muotokuvataiteilijoiden toimesta. Tutkielmassa tarkastellaan Emman, Kauffmanin ja Devonshiren herttuattaren näkyvää ja muuttuvaa identiteettiä heidän muotokuviensa kautta. Alkuperäislähteenä toimivat muotokuvat Emmasta, Kauffmanista ja Devonshiren herttuattaresta, jotka edustavat kohteiden elämän eri vaiheista. Jokaisesta henkilöstä on 4–5 teosta, joita analysoidaan ikonograafisten ja semioottisten menetelmien kautta. Tutkimus perustuu sukupuolen- ja historiantutkimuksen näkökulmaan. Tutkimuksessa korostuu sukupuolen merkitys muotokuvien kautta välittyvässä identiteetissä. Emma, Kauffman ja Devonshiren herttuatar edustivat säätyläisnaisen etuoikeutettua asemaa ja heidän identiteettinsä välittyy vahvana teoksissa. Perinteisesti nainen kuvataan passiivisena objektina länsimaisessa taiteessa, mutta tutkimuksessa tulee esille kohteiden aktiivinen identiteetin korostamisen muotokuvissa. Jokainen tutkimuksen naisista eli säätyläisnaiselle poikkeuksellisen vapaata ja julkista elämää, mikä näkyy vahvasti muotokuvien semiotiikassa. Tämä vaikutti myös keskusteluun heidän seksuaalisuudestaan, sillä julkinen tila on perinteisesti nähty maskuliinisena. Jokainen naisista korosti tai peitti sukupuoltaan ja seksuaalisuuttaan eri tavalla riippuen heidän asemastaan, työstään ja tavoitteistaan. At the end of the 18th century, Europe was under major cultural and social changes. At the center of these changes were Emma Hamilton, Angelica Kauffman and Georgiana, Duchess of Devonshire. Their portraits reflect a changing society, but also their individual lives and careers. Each of the three women has been depicted in several different portraits by prominent portrait artists of the late 18th century. The dissertation examines the visible and changing identities of Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire through their portraits. The primary sources are portraits of Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire, representing their lives in different stages. There are 4–5 portraits of each women, which are analyzed through iconographic and semiotic methods. The research is based on the perspective of gender and historical research. The study emphasizes the importance of gender as an identity and how it’s transmitted through portraits. Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire represented the privileged position of upper class women and their identities are strongly conveyed in the portraits. Traditionally, a woman is depicted as a passive object in Western art, but research reveals the active participation of the women in the creation of their portraits. Each of the women in the study had an exceptionally free and public life, which is strongly reflected in the semiotics of portraits. This also contributed to the debate over their sexuality, as public space had traditionally been seen as masculine. Each of the women emphasized or covered their gender and sexuality differently depending on their status, profession and aims in life.
first_indexed 2022-02-18T21:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Newby, Andrew", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ahonen , Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoppu, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-18T10:17:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-18T10:17:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "1700-luvun lopulla Eurooppaa leimasi merkitt\u00e4v\u00e4 kulttuurillinen ja yhteiskunnallinen muutos. N\u00e4iden muutosten keski\u00f6ss\u00e4 vaikuttivat Emma Hamilton, Angelica Kauffman ja Georgiana, Devonshiren herttuatar. Heid\u00e4n muotokuvansa heijastavat muuttuvaa yhteiskuntaa, mutta my\u00f6s heid\u00e4n yksil\u00f6llist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 ja uraansa. Jokainen kolmesta naisesta on kuvattu useissa eri muotokuvissa 1700-luvun lopun merkitt\u00e4vien muotokuvataiteilijoiden toimesta. Tutkielmassa tarkastellaan Emman, Kauffmanin ja Devonshiren herttuattaren n\u00e4kyv\u00e4\u00e4 ja muuttuvaa identiteetti\u00e4 heid\u00e4n muotokuviensa kautta. \n\nAlkuper\u00e4isl\u00e4hteen\u00e4 toimivat muotokuvat Emmasta, Kauffmanista ja Devonshiren herttuattaresta, jotka edustavat kohteiden el\u00e4m\u00e4n eri vaiheista. Jokaisesta henkil\u00f6st\u00e4 on 4\u20135 teosta, joita analysoidaan ikonograafisten ja semioottisten menetelmien kautta. Tutkimus perustuu sukupuolen- ja historiantutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmaan. \n\nTutkimuksessa korostuu sukupuolen merkitys muotokuvien kautta v\u00e4littyv\u00e4ss\u00e4 identiteetiss\u00e4. Emma, Kauffman ja Devonshiren herttuatar edustivat s\u00e4\u00e4tyl\u00e4isnaisen etuoikeutettua asemaa ja heid\u00e4n identiteettins\u00e4 v\u00e4littyy vahvana teoksissa. Perinteisesti nainen kuvataan passiivisena objektina l\u00e4nsimaisessa taiteessa, mutta tutkimuksessa tulee esille kohteiden aktiivinen identiteetin korostamisen muotokuvissa. Jokainen tutkimuksen naisista eli s\u00e4\u00e4tyl\u00e4isnaiselle poikkeuksellisen vapaata ja julkista el\u00e4m\u00e4\u00e4, mik\u00e4 n\u00e4kyy vahvasti muotokuvien semiotiikassa. T\u00e4m\u00e4 vaikutti my\u00f6s keskusteluun heid\u00e4n seksuaalisuudestaan, sill\u00e4 julkinen tila on perinteisesti n\u00e4hty maskuliinisena. Jokainen naisista korosti tai peitti sukupuoltaan ja seksuaalisuuttaan eri tavalla riippuen heid\u00e4n asemastaan, ty\u00f6st\u00e4\u00e4n ja tavoitteistaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "At the end of the 18th century, Europe was under major cultural and social changes. At the center of these changes were Emma Hamilton, Angelica Kauffman and Georgiana, Duchess of Devonshire. Their portraits reflect a changing society, but also their individual lives and careers. Each of the three women has been depicted in several different portraits by prominent portrait artists of the late 18th century. The dissertation examines the visible and changing identities of Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire through their portraits.\n\nThe primary sources are portraits of Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire, representing their lives in different stages. There are 4\u20135 portraits of each women, which are analyzed through iconographic and semiotic methods. The research is based on the perspective of gender and historical research.\n\nThe study emphasizes the importance of gender as an identity and how it\u2019s transmitted through portraits. Emma, Kauffman and the Duchess of Devonshire represented the privileged position of upper class women and their identities are strongly conveyed in the portraits. Traditionally, a woman is depicted as a passive object in Western art, but research reveals the active participation of the women in the creation of their portraits. Each of the women in the study had an exceptionally free and public life, which is strongly reflected in the semiotics of portraits. This also contributed to the debate over their sexuality, as public space had traditionally been seen as masculine. Each of the women emphasized or covered their gender and sexuality differently depending on their status, profession and aims in life.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-18T10:17:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-18T10:17:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Iso-Britannia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "1700-luku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uusklassismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "naistaiteilija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dThe Attitudes\u201d : s\u00e4\u00e4tyl\u00e4isnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202181562", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yleinen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "General History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3033", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seksuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semiotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ikonografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muoti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusklassismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muotokuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muotokuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naisen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidehistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naishistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historiantutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79836
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c685ae4-ae20-48de-8906-3c8eb86bdb23\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202181562.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hoppu, Johanna ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa Iso-Britannia 1700-luku uusklassismi naistaiteilija Yleinen historia General History 3033 seksuaalisuus semiotiikka ikonografia muoti muotokuvat sukupuoli identiteetti kuvataide historia naisen asema taide naiset taidehistoria naishistoria historiantutkimus
title ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa
title_full ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa
title_fullStr ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa
title_full_unstemmed ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa
title_short ”The Attitudes”
title_sort attitudes säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700 luvun lopun britanniassa
title_sub säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa
title_txtP ”The Attitudes” : säätyläisnaisen identiteetin rakentaminen muotokuvien kautta 1700-luvun lopun Britanniassa
topic Iso-Britannia 1700-luku uusklassismi naistaiteilija Yleinen historia General History 3033 seksuaalisuus semiotiikka ikonografia muoti muotokuvat sukupuoli identiteetti kuvataide historia naisen asema taide naiset taidehistoria naishistoria historiantutkimus
topic_facet 1700-luku 3033 General History Iso-Britannia Yleinen historia historia historiantutkimus identiteetti ikonografia kuvataide muoti muotokuvat naisen asema naiset naishistoria naistaiteilija seksuaalisuus semiotiikka sukupuoli taide taidehistoria uusklassismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202181562
work_keys_str_mv AT hoppujohanna attitudessäätyläisnaisenidentiteetinrakentaminenmuotokuvienkautta1700luvunlopunbrit AT hoppujohanna theattitudessäätyläisnaisenidentiteetinrakentaminenmuotokuvienkautta1700luvunlopunb