ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä

Informaatioteknologia on aina katsottu olevan lähde kestävälle kilpailukyvylle. Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että IT voi parantaa yrityksen suorituskykyä ja sen kilpailuasemaa. IT:n pitkän aikatähtäimen suunnitelma voi olla osa yrityksen strategiaa, mutta usein se laaditaan erillisek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jämsen, Juha
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79822
_version_ 1828193116495020033
author Jämsen, Juha
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jämsen, Juha Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jämsen, Juha Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jämsen, Juha
datasource_str_mv jyx
description Informaatioteknologia on aina katsottu olevan lähde kestävälle kilpailukyvylle. Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että IT voi parantaa yrityksen suorituskykyä ja sen kilpailuasemaa. IT:n pitkän aikatähtäimen suunnitelma voi olla osa yrityksen strategiaa, mutta usein se laaditaan erilliseksi ICT- strategiaksi, jonka tulisi olla kuitenkin yhdenmukainen liiketoiminnan strategian ja sen pitkän aikatähtäimen suunnitelman kanssa. ICT-strategian onnistumisen edellytyksenä on sen sitouttaminen liiketoiminnan strategiaan. Liiketoiminnan ja IT:n välisen yhteistyön kirjallisuus ja artikkelit käsittelevät asiaa hyvin usein IT:n ja liiketoiminnan strategisen yhdenmukaisuuden näkökulmasta. IT:n ja liiketoiminnan yhdenmukaisuus tarkoittaa IT:n hyödyntämistä oikein ja oikeaan aikaan, harmoniassa liiketoimintastrategian, tavoitteiden ja tarpeiden kanssa. Tämä määritelmä osoittaa miten IT:n tulisi olla yhdenmukainen liiketoiminnan kanssa ja liiketoiminnan IT:n kanssa. Usein organisaatiot kokevat tämän kuitenkin haastavaksi eivätkä osaa muuntaa IT:n toimintaa pitkän ajan hyödyksi liiketoiminnalle. Tutkimus vastaa kysymykseen miten organisaation ICT-strategia muodostuu sekä miten siitä voidaan luoda mahdollisimman yhdenmukainen liiketoimintastrategian kanssa. Tutkimuksessa esitellään teoriaan pohjautuva viitekehys ICT-strategian muodostamiselle sekä siihen liittyvät menetelmät, joiden avulla tarvittava tieto voidaan kerätä strategian laadintaa varten. Tutkimustyö alkaa strategian määritelmän teorialla, josta syvennetään seuraavassa kappaleessa ICT-strategian laatimiseen. Teoriakatsaus käsittelee lisäksi IT:n ja liiketoiminnan välisen yhteistyön kehittämistä olemassa olevien artikkeleiden ja kirjallisuuden kautta. Tutkimuksen empiirisessä osiossa kuvataan miten ja millä menetelmillä ICT-strategian laadinta tapahtui tutkimuksen kohdeorganisaatiossa. Tutkimuksen havaintojen ja johtopäätösten perusteella viitekehystä kehitettiin vastaamaan oikean organisaation strategiaprosessia. Luotu viitekehys on tarkoitettu sovellettavaksi kaikille organisaatiolle, jotka pyrkivät kehittämään omasta ICT-strategiasta yhdenmukaisen liiketoimintastrategian kanssa. Information technology has always been considered as a source of sustainable competitive ability. Empirical studies have shown that IT can improve business performance and its competitive position. IT's long-term plan can be part of the company's strategy, but often it is compiled as a separate ICT strategy, which should, however, be in line with the business strategy and its long- term plan. The success of ICT strategy depends on its alignment to business strategy. Literature and articles about business and IT collaboration are very often dealing this in a view of IT and business alignment. IT and business alignment means of IT exploitation correctly and at the right time, in harmony with the business strategy, objectives and needs. This definition shows how IT should be in line with the business and the business with IT. Often, organizations will find this to be a challenging and cannot convert IT investments to the long-term benefit of the business. This study will answer the question how an organization's ICT strategy is formed and how it can be align with business strategy. The study presents a theory based framework about formation of ICT strategy and the associated methodologies to the collect necessary strategic information from organization. The research begins with the definition of strategy theory, where study continues in the next chapter to the ICT strategy formation. Theory review will also discuss about the IT and the business alignment through existing articles and literature. In the empirical section the study explains how and by what methods a real organization’s ICT strategy was formulated. By the findings and conclusions of the empirical study the framework was developed and modified to correspond real organization's strategy process. This ICT strategy development framework is intended to apply to all organizations for development their own ICT strategy in alignment with business strategy.
first_indexed 2022-02-17T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4msen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-17T12:28:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-17T12:28:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79822", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Informaatioteknologia on aina katsottu olevan l\u00e4hde kest\u00e4v\u00e4lle kilpailukyvylle. Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 IT voi parantaa yrityksen \r\nsuorituskyky\u00e4 ja sen kilpailuasemaa. IT:n pitk\u00e4n aikat\u00e4ht\u00e4imen suunnitelma \r\nvoi olla osa yrityksen strategiaa, mutta usein se laaditaan erilliseksi ICT-\r\nstrategiaksi, jonka tulisi olla kuitenkin yhdenmukainen liiketoiminnan strategian ja sen pitk\u00e4n aikat\u00e4ht\u00e4imen suunnitelman kanssa. \r\nICT-strategian onnistumisen edellytyksen\u00e4 on sen sitouttaminen liiketoiminnan strategiaan. Liiketoiminnan ja IT:n v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n kirjallisuus ja artikkelit k\u00e4sittelev\u00e4t asiaa hyvin usein IT:n ja liiketoiminnan strategisen yhdenmukaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. IT:n ja liiketoiminnan yhdenmukaisuus tarkoittaa \r\nIT:n hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 oikein ja oikeaan aikaan, harmoniassa liiketoimintastrategian, tavoitteiden ja tarpeiden kanssa. T\u00e4m\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 osoittaa miten IT:n tulisi \r\nolla yhdenmukainen liiketoiminnan kanssa ja liiketoiminnan IT:n kanssa. Usein \r\norganisaatiot kokevat t\u00e4m\u00e4n kuitenkin haastavaksi eiv\u00e4tk\u00e4 osaa muuntaa IT:n \r\ntoimintaa pitk\u00e4n ajan hy\u00f6dyksi liiketoiminnalle. \r\nTutkimus vastaa kysymykseen miten organisaation ICT-strategia muodostuu sek\u00e4 miten siit\u00e4 voidaan luoda mahdollisimman yhdenmukainen liiketoimintastrategian kanssa. Tutkimuksessa esitell\u00e4\u00e4n teoriaan pohjautuva viitekehys ICT-strategian muodostamiselle sek\u00e4 siihen liittyv\u00e4t menetelm\u00e4t, joiden \r\navulla tarvittava tieto voidaan ker\u00e4t\u00e4 strategian laadintaa varten. \r\nTutkimusty\u00f6 alkaa strategian m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n teorialla, josta syvennet\u00e4\u00e4n \r\nseuraavassa kappaleessa ICT-strategian laatimiseen. Teoriakatsaus k\u00e4sittelee \r\nlis\u00e4ksi IT:n ja liiketoiminnan v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4mist\u00e4 olemassa olevien \r\nartikkeleiden ja kirjallisuuden kautta. Tutkimuksen empiirisess\u00e4 osiossa kuvataan miten ja mill\u00e4 menetelmill\u00e4 ICT-strategian laadinta tapahtui tutkimuksen \r\nkohdeorganisaatiossa. Tutkimuksen havaintojen ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6sten perusteella \r\nviitekehyst\u00e4 kehitettiin vastaamaan oikean organisaation strategiaprosessia. \r\nLuotu viitekehys on tarkoitettu sovellettavaksi kaikille organisaatiolle, jotka \r\npyrkiv\u00e4t kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n omasta ICT-strategiasta yhdenmukaisen liiketoimintastrategian kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Information technology has always been considered as a source of sustainable competitive ability. Empirical studies have shown that IT can improve \r\nbusiness performance and its competitive position. IT's long-term plan can be \r\npart of the company's strategy, but often it is compiled as a separate ICT strategy, which should, however, be in line with the business strategy and its long-\r\nterm plan. \r\nThe success of ICT strategy depends on its alignment to business strategy. \r\nLiterature and articles about business and IT collaboration are very often dealing this in a view of IT and business alignment. IT and business alignment \r\nmeans of IT exploitation correctly and at the right time, in harmony with the \r\nbusiness strategy, objectives and needs. This definition shows how IT should be \r\nin line with the business and the business with IT. Often, organizations will find \r\nthis to be a challenging and cannot convert IT investments to the long-term \r\nbenefit of the business. \r\nThis study will answer the question how an organization's ICT strategy is \r\nformed and how it can be align with business strategy. The study presents a \r\ntheory based framework about formation of ICT strategy and the associated \r\nmethodologies to the collect necessary strategic information from organization. \r\nThe research begins with the definition of strategy theory, where study \r\ncontinues in the next chapter to the ICT strategy formation. Theory review will \r\nalso discuss about the IT and the business alignment through existing articles \r\nand literature. In the empirical section the study explains how and by what \r\nmethods a real organization\u2019s ICT strategy was formulated. By the findings and \r\nconclusions of the empirical study the framework was developed and modified \r\nto correspond real organization's strategy process. This ICT strategy development framework is intended to apply to all organizations for development their \r\nown ICT strategy in alignment with business strategy.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-17T12:28:46Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-17T12:28:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strateginen yhdenmukaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SAM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ICT-strategia osana liiketoiminnan kehityst\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202171549", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysstrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strateginen johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79822
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:18Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d3c44da-e39d-4301-9a25-15547ac8e6e6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202171549.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jämsen, Juha ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä strateginen yhdenmukaisuus SAM Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 liiketoiminta strategiat yritysstrategiat strateginen johtaminen tieto- ja viestintätekniikka
title ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä
title_full ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä
title_fullStr ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä
title_full_unstemmed ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä
title_short ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä
title_sort ict strategia osana liiketoiminnan kehitystä
title_txtP ICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä
topic strateginen yhdenmukaisuus SAM Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 liiketoiminta strategiat yritysstrategiat strateginen johtaminen tieto- ja viestintätekniikka
topic_facet 601 Information Systems Science SAM Tietojärjestelmätiede liiketoiminta strategiat strateginen johtaminen strateginen yhdenmukaisuus tieto- ja viestintätekniikka yritysstrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79822 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202171549
work_keys_str_mv AT jämsenjuha ictstrategiaosanaliiketoiminnankehitystä