Value co-creation and co-destruction in Untappd

Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja Untappd yhdessä luovat tai tuhoavat arvoa. Arvon yheisluonnin viitekehys kulut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ulander, Santeri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79789
Description
Summary:Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja Untappd yhdessä luovat tai tuhoavat arvoa. Arvon yheisluonnin viitekehys kuluttajille suunnatuissa tietojärjestelmissä (CIS) on käytössä empiirisessä vaiheessa, jossa suoritetaan puolistrukturoitu laadullinen haastattelu laddering menetelmän avulla (n=26). Haastattelun tulokset analysoitiin temaattisesti CIS viitekehystä hyväksikäyttäen, jonka lopputuloksena on viisi teemakarttaa, jotka kuvaavat kuinka arvoa yhteisluodaan Untappdissa ja yksi teemakartta, mikä näyttää miten arvo yhteistuhoutuu Untappdissa. Tutkimusten tulokset osoittavat, että arvoa yhteisluodaan lähinnä järjestelmän arvolupauksien avulla. Varsinkin käytön sosiaalinen luonne ja käytön konteksti korostuvat tuloksissa. Arvon yhteistuhoutuminen osoittautui lieväksi ilmiöksi. Tämä tutkimus edistää palvelutieteiden kirjallisuutta tarjoamalla tietoa siitä, miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan digitaalisessa palvelussa. Se myös vahvistaa käsitystä siitä, että CIS-viitekehys yhdessä laddering-tekniikan ja temaattisen analyysin kanssa on sopiva yhdistelmä arvon yhteisluonnin ja yhteistuhon tutkimiseen. Tästä huolimatta tutkimuksen rajallisuus tiedostetaan ja laaja-alaisempi tutkimus on tervetullutta. his master’s thesis studies how value is co-created and co-destructed in Un tappd, social application for rating beers. Goal of the study is to gain understand ing on how individuals and Untappd jointly create or destroy value. The frame work for value co-creation in Consumer Information Systems (CIS) is used as a framework during the empirical phase, where semi-structured qualitative inter view, laddering method (n=26) is utilized. Results of the interview were themat ically analyzed using the CIS framework, resulting in five theme maps, which illustrate how value is co-created in Untappd and one theme map, which displays how value is co-destroyed in Untappd. Findings indicate that the value co-crea tion in Untappd happens mostly through system value propositions. Especially social nature of use and context of use stand out. Value co-destruction turned out to be a minor phenomenon in this study. This study contributes towards service science literature by offering insight how value is co-created and co-destructed in a digital service. It also confirms that CIS framework along with laddering technique and thematical analysis is a suitable combination for studying value co-creation and co-destruction. Still, limitations of the study are acknowledged and broader research on the subject is welcomed.