Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla

Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu on olennainen nykypäivän työelämätaito ja tämä on syytä huomioida myös yliopistojen opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hyödyntää yhteistoiminnallisen, eli pienryhmässä yhteistyönä tapahtuvan, ongelmanratkaisun mallia fysiikan peruskurssin opiskelij...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Lasse
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79753
_version_ 1826225700228562944
author Manninen, Lasse
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Lasse Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Lasse Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Lasse
datasource_str_mv jyx
description Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu on olennainen nykypäivän työelämätaito ja tämä on syytä huomioida myös yliopistojen opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hyödyntää yhteistoiminnallisen, eli pienryhmässä yhteistyönä tapahtuvan, ongelmanratkaisun mallia fysiikan peruskurssin opiskelijoiden ongelmanratkaisuprosessin kuvailuun ja analysointiin. Tutkimuskysymyksiksi valittiin: (1) Voiko OECD:n vuoden 2015 PISA-tutkimusta varten kehittämää yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun viitekehystä käyttää ryhmätehtävien tekemisen kuvailuun? (2) Miten ryhmien ongelmanratkaisuprosessit vertautuvat kurssilla opetettuun ongelmanratkaisustrategiaan? Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää jatkossa opetuksen kehittämisessä, koska tutkimuksesta saatava tieto näyttää suuntaa sille, onko esimerkiksi ongelmanratkaisustrategian eksplisiittiselle harjoittelulle sijaa kurssilla. Aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen vuoden 2020 syksyllä järjestetyllä peruskurssilla ”Mekaniikan perusteet”. Aineisto koostui kahdesta videosta, joilla kurssille osallistuneet opiskelijat ratkoivat pienryhmässä tehtäviä. Videoilla kaksi eri ryhmää tekivät osittain samat tehtävät. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että OECD:n luoma malli soveltuu myös korkeakoulun fysiikan kurssilla ryhmien toiminnan analysointiin. Tutkimuksen perusteella opiskelijat eivät seuraa kurssilla opetettua ongelmanratkaisustrategiaa. Aineistosta voidaan päätellä, että tämän ongelmanratkaisustrategian käyttämisestä saattaa olla hyötyä. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla opetuksen kehittäminen implementoimalla kurssille ongelmanratkaisun opettamista ja arviointia ja tutkia ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä. Collaborative problem solving is a relevant 21st century skill and this should be seen in the curricula of universities. The purpose of this study was to utilize a collaborative problem-solving framework to describe the problem solving process of students on an introductory physics course. Research questions were: (1) Can the OECD PISA 2015 collaborative problem solving framework be used to describe problem solving processes of groups? (2) How do the problem solving processes of the groups compare to the problem solving strategy that is taught on the course? This research can be used in the future to improve teaching, because the information gathered could be useful, for example, in deciding if more explicit teaching of problem-solving strategies should be implemented. The data were collected on a first course of introductory physics at the Department of Physics of the University of Jyväskylä. The data were two videos on which students participating on the course did group assignments. On the videos two groups did partially the same assignments. The data were analyzed using theory directed content analysis. The research shows that the framework created by OECD can also be used to analyse physics students’ collaborative problem solving. According to this research the students’ do not systematically follow the problem-solving strategy that can be found in the course materials. It can be concluded that the students could benefit from using the aforementioned strategy. In further studies it would be useful to research implementing teaching and assessing problem-solving on introductory physics courses.
first_indexed 2022-02-11T21:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskinen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Lasse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-11T11:00:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-11T11:00:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79753", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu on olennainen nykyp\u00e4iv\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taito ja t\u00e4m\u00e4 on syyt\u00e4 huomioida my\u00f6s yliopistojen opetuksessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yhteistoiminnallisen, eli pienryhm\u00e4ss\u00e4 yhteisty\u00f6n\u00e4 tapahtuvan, ongelmanratkaisun mallia fysiikan peruskurssin opiskelijoiden ongelmanratkaisuprosessin kuvailuun ja analysointiin. Tutkimuskysymyksiksi valittiin: (1) Voiko OECD:n vuoden 2015 PISA-tutkimusta varten kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4 yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun viitekehyst\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4teht\u00e4vien tekemisen kuvailuun? (2) Miten ryhmien ongelmanratkaisuprosessit vertautuvat kurssilla opetettuun ongelmanratkaisustrategiaan? T\u00e4t\u00e4 tutkimusta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 jatkossa opetuksen kehitt\u00e4misess\u00e4, koska tutkimuksesta saatava tieto n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suuntaa sille, onko esimerkiksi ongelmanratkaisustrategian eksplisiittiselle harjoittelulle sijaa kurssilla. Aineisto ker\u00e4ttiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston fysiikan laitoksen vuoden 2020 syksyll\u00e4 j\u00e4rjestetyll\u00e4 peruskurssilla \u201dMekaniikan perusteet\u201d. Aineisto koostui kahdesta videosta, joilla kurssille osallistuneet opiskelijat ratkoivat pienryhm\u00e4ss\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Videoilla kaksi eri ryhm\u00e4\u00e4 tekiv\u00e4t osittain samat teht\u00e4v\u00e4t. Aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 OECD:n luoma malli soveltuu my\u00f6s korkeakoulun fysiikan kurssilla ryhmien toiminnan analysointiin. Tutkimuksen perusteella opiskelijat eiv\u00e4t seuraa kurssilla opetettua ongelmanratkaisustrategiaa. Aineistosta voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n ongelmanratkaisustrategian k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 saattaa olla hy\u00f6ty\u00e4. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla opetuksen kehitt\u00e4minen implementoimalla kurssille ongelmanratkaisun opettamista ja arviointia ja tutkia ongelmanratkaisutaitojen kehittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Collaborative problem solving is a relevant 21st century skill and this should be seen\nin the curricula of universities. The purpose of this study was to utilize a collaborative\nproblem-solving framework to describe the problem solving process of students on\nan introductory physics course. Research questions were: (1) Can the OECD PISA\n2015 collaborative problem solving framework be used to describe problem solving\nprocesses of groups? (2) How do the problem solving processes of the groups compare\nto the problem solving strategy that is taught on the course? This research can be\nused in the future to improve teaching, because the information gathered could be\nuseful, for example, in deciding if more explicit teaching of problem-solving strategies\nshould be implemented.\nThe data were collected on a first course of introductory physics at the Department\nof Physics of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The data were two videos on which students\nparticipating on the course did group assignments. On the videos two groups did\npartially the same assignments. The data were analyzed using theory directed content\nanalysis.\nThe research shows that the framework created by OECD can also be used to\nanalyse physics students\u2019 collaborative problem solving. According to this research\nthe students\u2019 do not systematically follow the problem-solving strategy that can\nbe found in the course materials. It can be concluded that the students could\nbenefit from using the aforementioned strategy. In further studies it would be useful\nto research implementing teaching and assessing problem-solving on introductory\nphysics courses.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-11T11:00:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-11T11:00:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202111491", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmanratkaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79753
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2fb91e42-4d1f-45e9-a7e7-3452774a57df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202111491.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Lasse Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla Fysiikka Physics 4021 ongelmanratkaisu fysiikka yhteistoiminnallinen oppiminen yhteistoiminnallisuus
title Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla
title_full Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla
title_fullStr Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla
title_full_unstemmed Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla
title_short Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla
title_sort fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi oecd n pisa 2015 mallin avulla
title_txtP Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla
topic Fysiikka Physics 4021 ongelmanratkaisu fysiikka yhteistoiminnallinen oppiminen yhteistoiminnallisuus
topic_facet 4021 Fysiikka Physics fysiikka ongelmanratkaisu yhteistoiminnallinen oppiminen yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79753 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202111491
work_keys_str_mv AT manninenlasse fysiikanopiskelijoidenyhteistoiminnallisenongelmanratkaisunanalysointioecdnpisa201