Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students

Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen identiteettinsä muodostumiseen. Aiempi tutkimus aiheeseen liittyen on keskitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Talsi, Iiro
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79728
_version_ 1826225810253545472
author Talsi, Iiro
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Talsi, Iiro Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Talsi, Iiro Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Talsi, Iiro
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen identiteettinsä muodostumiseen. Aiempi tutkimus aiheeseen liittyen on keskittynyt pääasiassa opettajien ammatillisiin identiteetteihin, ja opettajien kielelliset identiteetit ovat saaneet vähemmän huomiota. Tutkimuksien kohteena on ollut juuri valmistuneita tai opintojensa lopussa olevia opettajia. Tämä tutkimus pyrkii eroamaan joukosta huomioimalla opettajaksi opiskelevat tulevaisuuden opettajat aikaisemmassa vaiheessa heidän opintojaan, sekä paneutumalla ammatillisen identiteetin sijaan pelkästään kielelliseen identiteettiin. Aineistona tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita, joita toteutettiin kaksi. Kriteereinä haastateltaville oli, että he ovat englannin aineenopettajaksi opiskelevia, eivätkä he olleet vielä suorittaneet pedagogisia aineopintoja. Haastattelut toteutettiin internetin välityksellä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi haastateltavien luokittelevan itsensä monikielisiksi, sekä heidän identifioituvan vahvasti englannin kielen kanssa. Englannin rooli heidän elämässään pohjautui sen aktiiviseen käyttöön arkisessa elämässä ja harrastuksien yhteydessä. Vaikka sen käyttö opinnoissa nousi esiin, englannin käyttö niiden ulkopuolella koettiin kielelliselle identiteetille suuremmaksi tekijäksi. Keskeisenä vaikuttajana englannin käyttöön nousi sen hyödyntäminen kommunikaatiovälineenä erilaisissa yhteisöissä. Tämän lisäksi haastateltavat kokivat kielenopetuksen tarjoaman representaation englanninkielisestä maailmasta positiiviseksi vaikuttajaksi kielellisen identiteettinsä muodostumisessa. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista toteuttaa tutkimusta, joka pystyisi määrittelemään miten kieltenopetus tukee kielellisen identiteetin muodostumista, sekä vertailla eri oppikirjasarjojen tarjoamia englanninkielisen maailman representaatioita.
first_indexed 2022-02-10T21:00:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Talsi, Iiro", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-10T05:27:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-10T05:27:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi \nopiskelevat opiskelijat n\u00e4kev\u00e4t omat kielelliset identiteettins\u00e4, sek\u00e4 miten he kokevat \nkielenopetuksen vaikuttaneen heid\u00e4n kielellisen identiteettins\u00e4 muodostumiseen. Aiempi \ntutkimus aiheeseen liittyen on keskittynyt p\u00e4\u00e4asiassa opettajien ammatillisiin identiteetteihin, ja\nopettajien kielelliset identiteetit ovat saaneet v\u00e4hemm\u00e4n huomiota. Tutkimuksien kohteena on \nollut juuri valmistuneita tai opintojensa lopussa olevia opettajia. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii eroamaan \njoukosta huomioimalla opettajaksi opiskelevat tulevaisuuden opettajat aikaisemmassa \nvaiheessa heid\u00e4n opintojaan, sek\u00e4 paneutumalla ammatillisen identiteetin sijaan pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n \nkielelliseen identiteettiin. \n\nAineistona tutkimuksessa k\u00e4ytettiin puolistrukturoituja haastatteluita, joita toteutettiin kaksi. \nKriteerein\u00e4 haastateltaville oli, ett\u00e4 he ovat englannin aineenopettajaksi opiskelevia, eiv\u00e4tk\u00e4 he \nolleet viel\u00e4 suorittaneet pedagogisia aineopintoja. Haastattelut toteutettiin internetin v\u00e4lityksell\u00e4.\n\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4vi ilmi haastateltavien luokittelevan itsens\u00e4 monikielisiksi, sek\u00e4 \nheid\u00e4n identifioituvan vahvasti englannin kielen kanssa. Englannin rooli heid\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n \npohjautui sen aktiiviseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n arkisessa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja harrastuksien yhteydess\u00e4. Vaikka sen \nk\u00e4ytt\u00f6 opinnoissa nousi esiin, englannin k\u00e4ytt\u00f6 niiden ulkopuolella koettiin kielelliselle \nidentiteetille suuremmaksi tekij\u00e4ksi. Keskeisen\u00e4 vaikuttajana englannin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n nousi sen \nhy\u00f6dynt\u00e4minen kommunikaatiov\u00e4lineen\u00e4 erilaisissa yhteis\u00f6iss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi haastateltavat \nkokivat kielenopetuksen tarjoaman representaation englanninkielisest\u00e4 maailmasta \npositiiviseksi vaikuttajaksi kielellisen identiteettins\u00e4 muodostumisessa.\n\nTulevaisuudessa olisi mielenkiintoista toteuttaa tutkimusta, joka pystyisi m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n miten \nkieltenopetus tukee kielellisen identiteetin muodostumista, sek\u00e4 vertailla eri oppikirjasarjojen \ntarjoamia englanninkielisen maailman representaatioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-10T05:27:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-10T05:27:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Future Teachers\u2019 Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202101478", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interviews", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "linguistic identity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identity (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "use of language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79728
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41961a84-1e26-435d-81de-334bf4db996d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202101478.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Talsi, Iiro Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students Englannin kieli English 301 kieltenopetus haastattelut kielikasvatus englannin kieli kieli ja kielet opettajat kielellinen identiteetti monikielisyys identiteetti kielenkäyttö language teaching interviews language education English language languages teachers linguistic identity multilingualism identity (mental objects) use of language
title Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
title_full Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
title_fullStr Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
title_full_unstemmed Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
title_short Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
title_sort future teachers attitudes on language use perceived linguistic identities of english teacher students
title_txtP Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
topic Englannin kieli English 301 kieltenopetus haastattelut kielikasvatus englannin kieli kieli ja kielet opettajat kielellinen identiteetti monikielisyys identiteetti kielenkäyttö language teaching interviews language education English language languages teachers linguistic identity multilingualism identity (mental objects) use of language
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli haastattelut identiteetti identity (mental objects) interviews kielellinen identiteetti kielenkäyttö kieli ja kielet kielikasvatus kieltenopetus language education language teaching languages linguistic identity monikielisyys multilingualism opettajat teachers use of language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79728 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202101478
work_keys_str_mv AT talsiiiro futureteachersattitudesonlanguageuseperceivedlinguisticidentitiesofenglishteacherstude