Yhteenveto: | Väestö ikääntyy ja digitalisaatio jatkuu vauhdilla. Näitä megatrendejä tarkastellaan tässä tutkielmassa, jossa selvitetään yli 65-vuotiaiden kokemuksia digitalisoituneista pankkipalveluista. Aineistona käytetään Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry:n vuonna 2020 keräämää kyselyaineistoa, johon vastasi 2040 ikäihmistä. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia resursseja pankkipalveluiden käyttö ikäihmisiltä edellyttää sekä millaisina asenteet, taidot ja saatavuus näyttäytyvät kyselyyn vastanneille. Vapaamuotoisia kommentteja käydään läpi teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa käytetään Ellen Johanna Helsperin mallia digitaalisen ja sosiaalisen inkluusion yhteyksistä.
Resursseista keskeisimmät ovat pankkipalveluiden hinnoittelu, ikäihmisten erityistarpeet, läheisten merkitys avustajina sekä rutiineihin perustuva asiointi. Saatavuudessa korostuvat konttoriverkoston harveneminen ja aukioloaikojen supistuminen sekä verkko- ja mobiiliasioinnin yksinkertaisuus. Valtaosalla vastaajista on mielestään riittävät perustaidot asiointiin, mutta iän tuomat toimintakyvyn muutokset arveluttavat. Asenteissa keskeisintä on ikäihmisten huomioiminen erityisryhmänä ja suhtautuminen oppimiseen, jota teknologiset muutokset edellyttävät.
Analyysin perusteella valtaosalla pankkiasiointi sujuu ongelmitta. Monella on kuitenkin kokemus siitä, että tällä hetkellä ei ole ongelmia, mutta tulevaisuus saattaa aiheuttaa huolta. Lisäksi yleinen huomio on se, että ikäihmisten erityistarpeet tulisi ottaa paremmin huomioon pankkipalveluita ja muutenkin teknologiaa kehitettäessä. Monen vastaajan mielestä tarvitaan ikääntyneiden omat pankkipalvelut.
|