Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta

Ilmaston lämpenemisen tuomat haasteet ja huoli tulevaisuudesta voivat aiheuttaa ilmastoahdistusta nuorissa. Opetussuunnitelmissa kiinnitetään nykyisin paljon huomiota ilmastonmuutokseen. Tärkeää onkin selvittää, miten opetus ja materiaalit vastaavat lukiolaisten huoleen ilmastonmuutoksesta. Tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kumpulainen, Benjami
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79665
_version_ 1828193046493134848
author Kumpulainen, Benjami
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kumpulainen, Benjami Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kumpulainen, Benjami Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kumpulainen, Benjami
datasource_str_mv jyx
description Ilmaston lämpenemisen tuomat haasteet ja huoli tulevaisuudesta voivat aiheuttaa ilmastoahdistusta nuorissa. Opetussuunnitelmissa kiinnitetään nykyisin paljon huomiota ilmastonmuutokseen. Tärkeää onkin selvittää, miten opetus ja materiaalit vastaavat lukiolaisten huoleen ilmastonmuutoksesta. Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin opiskelijat kokivat ilmastoahdistusta, miten hyvin he tunsivat ilmastonmuutoksen ilmiönä ja ilmastoahdistuksen käsitteenä sekä millaiseksi he kokivat aiheen opetuksen. Tutkimus toteutettiin kyselynä lukiolaisille ja heidän opettajilleen helmi-maaliskuussa 2020. Kyselyssä oli Likert-asteikollisia väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Kysely selvitti myös opettajien näkemystä siitä, miten oppilaat kokevat ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvän opetuksen. Tutkimukseen osallistui 82 bi2-kurssin opiskelijaa opettajineen neljästä eri lukiosta. Suurin osa (74 %) opiskelijoista koki ilmastoahdistusta vähintään silloin tällöin. Toisaalta merkittävä osa (27 %) opiskelijoista ei kokenut lainkaan ilmastoahdistusta. Opiskelijoista 92 % ajatteli ilmastonmuutoksen olevan hallittavissa oikeilla toimilla. Opiskelijat olivat kiinnostuneita ilmastonmuutoksesta ja he ajattelivat tuntevansa ilmastonmuutoksen ilmiönä ja ilmastoahdistuksen käsitteenä. Oppilaiden tärkeimmät ilmastonmuutoksen tietolähteet olivat koulu sekä sosiaalinen ja perinteinen media. Ilmastoahdistusta kokevat opiskelijat kokivat median lisäävän ahdistusta ja havaitsivat muiden opiskelijoiden ilmastoahdistuksen muita enemmän. Mitä laadukkaampana opiskelijat kokivat ilmastonmuutoksen opetuksen, sitä positiivisempana he kokivat tulevaisuuden ja kokivat vähemmän ilmastoahdistusta. Lievä ilmastoahdistus on kuitenkin pohja kaikelle ilmastotoiminnalle. Ilmastoahdistus voi lopulta muodostua haitallisen voimakkaaksi terveyden kannalta. Opetuksessa tulee ottaa entistä paremmin huomioon ilmastoahdistuksen moninaisuus ja tukea nuorten ilmastonmuutokseen liittyvien tunteiden käsittelyä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kumpulainen, Benjami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-07T13:13:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-07T13:13:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79665", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ilmaston l\u00e4mpenemisen tuomat haasteet ja huoli tulevaisuudesta voivat aiheuttaa ilmastoahdistusta nuorissa. Opetussuunnitelmissa kiinnitet\u00e4\u00e4n nykyisin paljon huomiota ilmastonmuutokseen. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 onkin selvitt\u00e4\u00e4, miten opetus ja materiaalit vastaavat lukiolaisten huoleen ilmastonmuutoksesta. Tutkimuksessa selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin opiskelijat kokivat ilmastoahdistusta, miten hyvin he tunsivat ilmastonmuutoksen ilmi\u00f6n\u00e4 ja ilmastoahdistuksen k\u00e4sitteen\u00e4 sek\u00e4 millaiseksi he kokivat aiheen opetuksen. Tutkimus toteutettiin kyselyn\u00e4 lukiolaisille ja heid\u00e4n opettajilleen helmi-maaliskuussa 2020. Kyselyss\u00e4 oli Likert-asteikollisia v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 ja avoimia kysymyksi\u00e4. Kysely selvitti my\u00f6s opettajien n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, miten oppilaat kokevat ilmastonmuutoksen ja siihen liittyv\u00e4n opetuksen. Tutkimukseen osallistui 82 bi2-kurssin opiskelijaa opettajineen nelj\u00e4st\u00e4 eri lukiosta. Suurin osa (74 %) opiskelijoista koki ilmastoahdistusta v\u00e4hint\u00e4\u00e4n silloin t\u00e4ll\u00f6in. Toisaalta merkitt\u00e4v\u00e4 osa (27 %) opiskelijoista ei kokenut lainkaan ilmastoahdistusta. Opiskelijoista 92 %\najatteli ilmastonmuutoksen olevan hallittavissa oikeilla toimilla. Opiskelijat olivat kiinnostuneita ilmastonmuutoksesta ja he ajattelivat tuntevansa\nilmastonmuutoksen ilmi\u00f6n\u00e4 ja ilmastoahdistuksen k\u00e4sitteen\u00e4. Oppilaiden\nt\u00e4rkeimm\u00e4t ilmastonmuutoksen tietol\u00e4hteet olivat koulu sek\u00e4 sosiaalinen ja\nperinteinen media. Ilmastoahdistusta kokevat opiskelijat kokivat median lis\u00e4\u00e4v\u00e4n ahdistusta ja havaitsivat muiden opiskelijoiden ilmastoahdistuksen muita enemm\u00e4n. Mit\u00e4 laadukkaampana opiskelijat kokivat ilmastonmuutoksen\nopetuksen, sit\u00e4 positiivisempana he kokivat tulevaisuuden ja kokivat v\u00e4hemm\u00e4n ilmastoahdistusta. Liev\u00e4 ilmastoahdistus on kuitenkin pohja kaikelle ilmastotoiminnalle. Ilmastoahdistus voi lopulta muodostua haitallisen\nvoimakkaaksi terveyden kannalta. Opetuksessa tulee ottaa entist\u00e4 paremmin\nhuomioon ilmastoahdistuksen moninaisuus ja tukea nuorten ilmastonmuutokseen liittyvien tunteiden k\u00e4sittely\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-07T13:13:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-07T13:13:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmastoahdistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukiokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202071419", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmastonmuutokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79665
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:08Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/754b08a5-83ec-403f-95f0-3242d15d3ca5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202071419.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kumpulainen, Benjami Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta ilmastoahdistus lukiokoulutus Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 lukio ilmastonmuutokset opetus opiskelijat ilmasto oppimateriaali
title Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta
title_full Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta
title_fullStr Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta
title_full_unstemmed Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta
title_short Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta
title_sort opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta
title_txtP Opetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta
topic ilmastoahdistus lukiokoulutus Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 lukio ilmastonmuutokset opetus opiskelijat ilmasto oppimateriaali
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology ilmasto ilmastoahdistus ilmastonmuutokset lukio lukiokoulutus opetus opiskelijat oppimateriaali
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79665 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202071419
work_keys_str_mv AT kumpulainenbenjami opetuksenjaoppimateriaalienyhteyslukiolaistenkokemaanhuoleenilmastonmuutokses