Työidentiteettiä rakentamassa Luyckxin kaksoissyklimallin vaiheet opiskelijoiden kuvaamana

Tässä työssä tutkittiin työidentiteetin kehittymistä. Tutkimuksen viitekehyksenä oli Luyckxin (ym.) identiteetin kehittymisen kaksoissyklimalli, joka tarjoaa näkökulman tutkia identiteetin, ja tässä tutkimuksessa työidentiteetin kehittymisen prosessimaista luonnetta sekä eri identiteettistatuksien v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kauppinen, Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79661
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä työssä tutkittiin työidentiteetin kehittymistä. Tutkimuksen viitekehyksenä oli Luyckxin (ym.) identiteetin kehittymisen kaksoissyklimalli, joka tarjoaa näkökulman tutkia identiteetin, ja tässä tutkimuksessa työidentiteetin kehittymisen prosessimaista luonnetta sekä eri identiteettistatuksien väliin sijoittuvia valintojen, sitoutumisen ja uudelleenharkinnan kehiä. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin haastattelemalla neljää korkeakouluopiskelijaa. Ilmiötä eli työidentiteetin kehittymistä pyrittiin lähestymään sisällönanalyysillä, jossa aineistosta etsittiin kaksoissyklimallin mukaisia vaiheita ja kuvattiin, mitä opiskelijat kertoivat niistä. Aineiston perusteella voitiin todeta, että kaksoissyklimallin mukaisia vaiheita hahmottui opiskelijoiden kertomuksissa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka opiskelijat kuvaavat valintojaan, niihin sitoutumista, sitoutumisen vahvistumista tai heikkenemistä sekä uudelleenharkinnan prosesseja, joita he ovat käyneet tai käyvät läpi suuntautuessaan omalle uralleen. Aineiston perusteella hahmottui kuva identiteetin kehittymisen prosessimaisesta luonteesta opiskelijoiden itsensä kertomana. Tutkimuksessa selvisi, että kokeilut ja palaamiset uusien vaihtoehtojen ja sitoumuksien kehille vahvistivat haastateltavien uutta sitoumusta ja samalla työidentiteettiä. Haastateltujen opiskelijoiden kertomuksista kävi ilmi, että valinnat, jotka tehtiin tavoiteltavan tulevaisuuden näkökulmasta pikemminkin kuin jonkun tulevaisuudenkuvan välttämiseksi, vaikuttivat kestävämmiltä ja sitoutuminen niihin syveni. Tämän tutkimuksen perusteella piirtyvä kuva kaksoissyklimallin mukaisista identiteettikehityksen prosesseista voi auttaa suuntaamaan katseen uravalintoja tekevien nuorten arkeen ja kehittämään heille suunnattua tukea.