Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community

Kirjallisuudella on historian saatossa ollut erilaisia funktioita kielenoppimisessa, ja sen merkitys tunnistetaan yhä. Perinteisesti kirjallisuuden avulla on opetettu muun muassa kielioppia ja sanastoa, mutta nykytutkimus on painottanut kirjallisuuden merkitystä myös kulttuuritietoisuuden rakentajan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lieska, Amalia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79658
_version_ 1826225812151468032
author Lieska, Amalia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lieska, Amalia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lieska, Amalia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lieska, Amalia
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuudella on historian saatossa ollut erilaisia funktioita kielenoppimisessa, ja sen merkitys tunnistetaan yhä. Perinteisesti kirjallisuuden avulla on opetettu muun muassa kielioppia ja sanastoa, mutta nykytutkimus on painottanut kirjallisuuden merkitystä myös kulttuuritietoisuuden rakentajana. Aikaisempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt vieraskielisen kirjallisuuden käyttöön luokkahuoneessa, eikä informaaleissa konteksteissa tapahtuvaa vieraalla kielellä lukemista ole juurikaan tutkittu. Tutkielmani tavoitteena onkin selvittää, kuinka suomea äidinkielenään puhuvat kokevat oppineensa englantia vapaa-ajan lukuharrastuksen ja sosiaalisen median Bookstagram-kirjayhteisön kautta. Tutkielman osallistujiksi on valittu kaksi Bookstagrammaajaa, jotka lukevat aktiivisesti englanniksi vapaa-ajallaan. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla osallistujia puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kirjallisuuden lukeminen koetaan suurimmaksi osaksi hyödylliseksi tavaksi oppia sekä kieltä että sitä ympäröivää kulttuuria. Haastateltavien mukaan kirjallisuutta tulisi hyödyntää vieraiden kielten tunneilla useammin, oppilaslähtöisemmin ja tarpeeksi pohjustaen. Vapaa-ajalla tapahtuva englanniksi lukeminen nähtiin hyvin positiivisessa valossa, ja se koettiin myös sisäisesti motivoivana. Bookstagram-yhteisöllä ei sen sijaan vaikuttanut olevan suoraa yhteyttä kielenoppimiseen, mutta yhteisöt koettiin vapauttaviksi ja motivoiviksi harrastusympäristöiksi. Tutkimustulokset voivat auttaa kehittämään kirjallisuuden käyttöä opetuksessa sekä ymmärtämään, millaiset seikat motivoivat oppijoita lukemaan vieraalla kielellä sekä koulussa että vapaa-ajalla. Tutkimustulosten yleistäminen on haastavaa pienen otoksen takia, joten jatkotutkimus voi kehittää laajempaa ymmärrystä näistä aiheista. Kattavamman kokonaiskuvan luomiseksi jatkotutkimus voisi tarkastella myös kieltenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä vieraskielistä kirjallisuutta koskien.
first_indexed 2022-02-07T21:02:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lieska, Amalia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-07T10:50:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-07T10:50:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79658", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuudella on historian saatossa ollut erilaisia funktioita kielenoppimisessa, ja sen merkitys tunnistetaan yh\u00e4. Perinteisesti kirjallisuuden avulla on opetettu muun muassa kielioppia ja sanastoa, mutta nykytutkimus on painottanut kirjallisuuden merkityst\u00e4 my\u00f6s kulttuuritietoisuuden rakentajana. Aikaisempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt vieraskielisen kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n luokkahuoneessa, eik\u00e4 informaaleissa konteksteissa tapahtuvaa vieraalla kielell\u00e4 lukemista ole juurikaan tutkittu. Tutkielmani tavoitteena onkin selvitt\u00e4\u00e4, kuinka suomea \u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuvat kokevat oppineensa englantia vapaa-ajan lukuharrastuksen ja sosiaalisen median Bookstagram-kirjayhteis\u00f6n kautta. Tutkielman osallistujiksi on valittu kaksi Bookstagrammaajaa, jotka lukevat aktiivisesti englanniksi vapaa-ajallaan. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla osallistujia puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kirjallisuuden lukeminen koetaan suurimmaksi osaksi hy\u00f6dylliseksi tavaksi oppia sek\u00e4 kielt\u00e4 ett\u00e4 sit\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4\u00e4 kulttuuria. Haastateltavien mukaan kirjallisuutta tulisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 vieraiden kielten tunneilla useammin, oppilasl\u00e4ht\u00f6isemmin ja tarpeeksi pohjustaen. Vapaa-ajalla tapahtuva englanniksi lukeminen n\u00e4htiin hyvin positiivisessa valossa, ja se koettiin my\u00f6s sis\u00e4isesti motivoivana. Bookstagram-yhteis\u00f6ll\u00e4 ei sen sijaan vaikuttanut olevan suoraa yhteytt\u00e4 kielenoppimiseen, mutta yhteis\u00f6t koettiin vapauttaviksi ja motivoiviksi harrastusymp\u00e4rist\u00f6iksi. \n\nTutkimustulokset voivat auttaa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetuksessa sek\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaiset seikat motivoivat oppijoita lukemaan vieraalla kielell\u00e4 sek\u00e4 koulussa ett\u00e4 vapaa-ajalla. Tutkimustulosten yleist\u00e4minen on haastavaa pienen otoksen takia, joten jatkotutkimus voi kehitt\u00e4\u00e4 laajempaa ymm\u00e4rryst\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 aiheista. Kattavamman kokonaiskuvan luomiseksi jatkotutkimus voisi tarkastella my\u00f6s kieltenopettajien kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 vieraskielist\u00e4 kirjallisuutta koskien.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-07T10:50:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-07T10:50:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language reading", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Bookstagram", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraalla kielell\u00e4 lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish Bookstagrammers\u2019 Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202071413", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englanninkielinen kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interview study", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79658
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61a9c7ae-bea9-4247-85b3-fed2ba8990cf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202071413.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lieska, Amalia Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community foreign language reading Bookstagram vieraalla kielellä lukeminen Englannin kieli English 301 haastattelututkimus informaali oppiminen kielen oppiminen lukeminen englanninkielinen kirjallisuus interview study informal learning language learning reading English language literature
title Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community
title_full Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community
title_fullStr Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community
title_full_unstemmed Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community
title_short Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community
title_sort finnish bookstagrammers perceptions of learning english through literature and participating in the bookstagram community
title_txtP Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community
topic foreign language reading Bookstagram vieraalla kielellä lukeminen Englannin kieli English 301 haastattelututkimus informaali oppiminen kielen oppiminen lukeminen englanninkielinen kirjallisuus interview study informal learning language learning reading English language literature
topic_facet 301 Bookstagram Englannin kieli English English language literature englanninkielinen kirjallisuus foreign language reading haastattelututkimus informaali oppiminen informal learning interview study kielen oppiminen language learning lukeminen reading vieraalla kielellä lukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79658 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202071413
work_keys_str_mv AT lieskaamalia finnishbookstagrammersperceptionsoflearningenglishthroughliteratureandparticipating