3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen kolmen vuoden seurantatutkimus

Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden lasten motorisia taitoja ja vertailla sukupuolten välisiä eroja. Lisäksi ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hurskainen, Topi, Hyötyläinen, Konsta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79655
_version_ 1826225782281732096
author Hurskainen, Topi Hyötyläinen, Konsta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hurskainen, Topi Hyötyläinen, Konsta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hurskainen, Topi Hyötyläinen, Konsta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hurskainen, Topi
datasource_str_mv jyx
description Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden lasten motorisia taitoja ja vertailla sukupuolten välisiä eroja. Lisäksi halusimme saada tietoa 6–10-vuotiaiden lasten fyysisestä aktiivisuudesta, sukupuolten välisistä eroista sekä täyttyivätkö liikuntasuositukset. Tämä kolmen vuoden seurantatutkimus liittyy vuosina 2018–2020 toteutetun Liikkuva Perhe - hankkeen tutkimusaineistoon. Liikkuva perhe -tutkimus on jatkoseuranta Taitavat tenavat - tutkimukselle, joka käynnistettiin vuonna 2015. Otokseen valikoitui lopulta yhteensä 425 lasta, joista poikia oli 204 ja tyttöjä 221. Taitavat tenavat -hankkeessa lasten liikkumistaitoja ja välineenkäsittelytaitoja mitattiin TGMD-3 testistöllä sekä tasapainotaitoja KTK-testistöllä. Liikkuva perhe -hankkeessa lasten fyysistä aktiivisuutta mitattiin objektiivisesti lasten käyttämän kiihtyvyysanturimittarin (UKK RM42) avulla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla (IBM SPSS Statistics 24). Aineiston kuvailemiseen käytettiin keskiarvoja (ka), keskihajontaa (kh) sekä prosenttiosuuksia (%). Sukupuolten välisiä eroja tarkasteltiin t-testillä. Motoristen perustaitojen yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen tarkasteltiin osittaiskorrelaatiokertoimella (r). Tutkimustulokset osoittivat lasten motoristen perustaitojen olleen paremmalla tasolla, mitä vanhempia he olivat. Motoristen taitojen osalta tytöt olivat poikia tilastollisesti merkitsevästi parempia liikkumistaidoissa ja vastaavasti pojat olivat tyttöjä parempia välineenkäsittelytaidoissa. Fyysisessä aktiivisuudessa lasten paikallaanoloaika lisääntyi ja fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärä sekä erityisesti lasten kevyt liikkuminen vähenivät iän myötä. Myös MVPA:n määrä väheni hieman vanhemmilla lapsilla. Pojilla hyvät välineenkäsittelytaidot, TGMD-summa sekä tasapainotaidot 3–7-vuotiaana vähensivät heidän paikallaanoloaikaansa 6–10-vuotiaana. Varhaislapsuuden liikkumistaidot ja TGMD-summa korreloivat positiivisesti MVPA:n määrään niin tytöillä kuin pojilla. Vastaavasti välineenkäsittelytaidot korreloivat positiivisesti ainoastaan pojilla. Tämän seurantatutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten paremmat motoriset taidot lisäävät heidän fyysistä aktiivisuuttaan myöhemmällä iällä. Motoristen taitojen kehittäminen tulisi siis ottaa huomioon jo aikaisessa vaiheessa lasten kehittymisessä niin vanhempien kuin varhaiskasvatuksen toimesta. The purpose of this longitudinal study was to study how the motor skills, measured at the ages 3–7, are associated to the physical activity, measured at the ages 6–10. Furthermore, the purpose was to examine the motor skills of 3–7-year-old-children and compare the results between genders and, additionally, physical activity of 6–10-year-old-children, differences between genders and are the physical activity recommendations fulfilled. This longitudinal study is part of the research project of Liikkuva perhe-project, conducted from 2018 to 2020. The research is a continuation of the Taitavat tenavat-study, which was established in 2015. The sample consisted of 425 children, 204 of these children were boys and 221 were girls. In the Taitavat tenavat-study, the locomotor skills and the object control skills were measured with TGMD-3. The balance skills were measured utilizing KTK. In the Liikkuva perhe-study, the physical activity of the children was measured objectively, utilizing an acceleration indicator (UKK RM42). The data of this study was analyzed using SPSS (IBM SPSS Statistics 24). Descriptive methods as means, standard deviation and percentages. The Pearson correlation coefficient (r) was utilized to inspect the connection between the motor skills and the physical activity. The results indicated that the children’s motor skill levels increased along the age. Furthermore, girls were statistically better in locomotor skills than boys. Respectively, boys were statistically better in object control skills than girls. Considering physical activity, the sedentary time increased and the overall amount of physical activity, especially light physical activity, decreased along the age. Also, the amount of MVPA decreased slightly with older children. Object control skills, TGMD-sum and balance skills were factors in decreasing the sedentary time of boys. Locomotor skills and TGMD-sum correlated positively towards the amount of MVPA with both genders. The object control skills correlated positively only with the boys, respectively. Based on this study, it can be concluded that better motor skills play an important role in increasing the amount of physical activity of children later in their life. Thus, developing motor skills should be noted in the early stages in the life of a child, from the perspective of parents and early childhood education.
first_indexed 2024-09-11T08:52:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hurskainen, Topi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hy\u00f6tyl\u00e4inen, Konsta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-07T10:26:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-07T10:26:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79655", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka 3\u20137-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydess\u00e4 6\u201310-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli my\u00f6s kartoittaa 3\u20137-vuotiaiden lasten motorisia taitoja ja vertailla sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Lis\u00e4ksi halusimme saada tietoa 6\u201310-vuotiaiden lasten fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta, sukupuolten v\u00e4lisist\u00e4 eroista sek\u00e4 t\u00e4yttyiv\u00e4tk\u00f6 liikuntasuositukset. T\u00e4m\u00e4 kolmen vuoden seurantatutkimus liittyy vuosina 2018\u20132020 toteutetun Liikkuva Perhe - hankkeen tutkimusaineistoon. Liikkuva perhe -tutkimus on jatkoseuranta Taitavat tenavat - tutkimukselle, joka k\u00e4ynnistettiin vuonna 2015. Otokseen valikoitui lopulta yhteens\u00e4 425 lasta, joista poikia oli 204 ja tytt\u00f6j\u00e4 221. Taitavat tenavat -hankkeessa lasten liikkumistaitoja ja v\u00e4lineenk\u00e4sittelytaitoja mitattiin TGMD-3 testist\u00f6ll\u00e4 sek\u00e4 tasapainotaitoja KTK-testist\u00f6ll\u00e4. Liikkuva perhe -hankkeessa lasten fyysist\u00e4 aktiivisuutta mitattiin objektiivisesti lasten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n kiihtyvyysanturimittarin (UKK RM42) avulla. Tutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla (IBM SPSS Statistics 24). Aineiston kuvailemiseen k\u00e4ytettiin keskiarvoja (ka), keskihajontaa (kh) sek\u00e4 prosenttiosuuksia (%). Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja tarkasteltiin t-testill\u00e4. Motoristen perustaitojen yhteytt\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen tarkasteltiin osittaiskorrelaatiokertoimella (r). Tutkimustulokset osoittivat lasten motoristen perustaitojen olleen paremmalla tasolla, mit\u00e4 vanhempia he olivat. Motoristen taitojen osalta tyt\u00f6t olivat poikia tilastollisesti merkitsev\u00e4sti parempia liikkumistaidoissa ja vastaavasti pojat olivat tytt\u00f6j\u00e4 parempia v\u00e4lineenk\u00e4sittelytaidoissa. Fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa lasten paikallaanoloaika lis\u00e4\u00e4ntyi ja fyysisen aktiivisuuden kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 erityisesti lasten kevyt liikkuminen v\u00e4heniv\u00e4t i\u00e4n my\u00f6t\u00e4. My\u00f6s MVPA:n m\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4heni hieman vanhemmilla lapsilla. Pojilla hyv\u00e4t v\u00e4lineenk\u00e4sittelytaidot, TGMD-summa sek\u00e4 tasapainotaidot 3\u20137-vuotiaana v\u00e4hensiv\u00e4t heid\u00e4n paikallaanoloaikaansa 6\u201310-vuotiaana. Varhaislapsuuden liikkumistaidot ja TGMD-summa korreloivat positiivisesti MVPA:n m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n niin tyt\u00f6ill\u00e4 kuin pojilla. Vastaavasti v\u00e4lineenk\u00e4sittelytaidot korreloivat positiivisesti ainoastaan pojilla. T\u00e4m\u00e4n seurantatutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lasten paremmat motoriset taidot lis\u00e4\u00e4v\u00e4t heid\u00e4n fyysist\u00e4 aktiivisuuttaan my\u00f6hemm\u00e4ll\u00e4 i\u00e4ll\u00e4. Motoristen taitojen kehitt\u00e4minen tulisi siis ottaa huomioon jo aikaisessa vaiheessa lasten kehittymisess\u00e4 niin vanhempien kuin varhaiskasvatuksen toimesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this longitudinal study was to study how the motor skills, measured at the ages 3\u20137, are associated to the physical activity, measured at the ages 6\u201310. Furthermore, the purpose was to examine the motor skills of 3\u20137-year-old-children and compare the results between genders and, additionally, physical activity of 6\u201310-year-old-children, differences between genders and are the physical activity recommendations fulfilled. This longitudinal study is part of the research project of Liikkuva perhe-project, conducted from 2018 to 2020. The research is a continuation of the Taitavat tenavat-study, which was established in 2015. The sample consisted of 425 children, 204 of these children were boys and 221 were girls. In the Taitavat tenavat-study, the locomotor skills and the object control skills were measured with TGMD-3. The balance skills were measured utilizing KTK. In the Liikkuva perhe-study, the physical activity of the children was measured objectively, utilizing an acceleration indicator (UKK RM42). The data of this study was analyzed using SPSS (IBM SPSS Statistics 24). Descriptive methods as means, standard deviation and percentages. The Pearson correlation coefficient (r) was utilized to inspect the connection between the motor skills and the physical activity. The results indicated that the children\u2019s motor skill levels increased along the age. Furthermore, girls were statistically better in locomotor skills than boys. Respectively, boys were statistically better in object control skills than girls. Considering physical activity, the sedentary time increased and the overall amount of physical activity, especially light physical activity, decreased along the age. Also, the amount of MVPA decreased slightly with older children. Object control skills, TGMD-sum and balance skills were factors in decreasing the sedentary time of boys. Locomotor skills and TGMD-sum correlated positively towards the amount of MVPA with both genders. The object control skills correlated positively only with the boys, respectively. Based on this study, it can be concluded that better motor skills play an important role in increasing the amount of physical activity of children later in their life. Thus, developing motor skills should be noted in the early stages in the life of a child, from the perspective of parents and early childhood education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-07T10:26:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-07T10:26:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "3\u20137-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6\u201310-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202071410", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79655
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d587f377-820f-4111-aebd-7867742e2b13\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202071410.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hurskainen, Topi Hyötyläinen, Konsta 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) motoriset taidot motorinen kehitys varhaiskasvatus
title 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
title_full 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
title_fullStr 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
title_full_unstemmed 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
title_short 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen
title_sort 3 7 vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6 10 vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen kolmen vuoden seurantatutkimus
title_sub kolmen vuoden seurantatutkimus
title_txtP 3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) motoriset taidot motorinen kehitys varhaiskasvatus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) liikunta motorinen kehitys motoriset taidot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79655 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202071410
work_keys_str_mv AT hurskainentopi 37vuotiaidenlastenmotoristenperustaitojenyhteys610vuotiaanamitattuunfyysiseenakti