Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien omaan lapseen kohdistamaa palautteenantoa. Palautteenannon kohteena oli lapsen suoritusminäkuva. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, tukevatko vanhempien näkemykset lapsen positiivista näkemystä itsestään ja tukeeko vanhemman antama palaute lapsen suor...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Komulainen, Kamilla, Latva-aho, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79646
_version_ 1826225813639397376
author Komulainen, Kamilla Latva-aho, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Komulainen, Kamilla Latva-aho, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Komulainen, Kamilla Latva-aho, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Komulainen, Kamilla
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien omaan lapseen kohdistamaa palautteenantoa. Palautteenannon kohteena oli lapsen suoritusminäkuva. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, tukevatko vanhempien näkemykset lapsen positiivista näkemystä itsestään ja tukeeko vanhemman antama palaute lapsen suoritusminäkuvaa positiivisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla. Aineisto koostui 40 verkkokyselyn vastauksesta, ja kyselyn vastaajat vastasivat kyselyssä viiteen eri kysymykseen. Kyselyyn osallistujat olivat 4.—6.-luokkalaisten oppilaiden vanhempia eri kouluista ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä hyödyntäen sekä aineisto- että teorialähtöistä lähestymistapaa. Tarkastelimme vanhempien näkemyksiä lapsestaan oppijana. Tulokset osoittivat, että vanhempien näkemykset tukevat pääosin lapsen positiivista nä kemystä itsestään oppijana. Lisäksi tutkimme minkälaista lapsen suoritusminäkuvaan kohdistuvaa palautetta vanhemmat antaisivat kuvitelluissa tilanteissa. Tutkittaessa vanhempien antamaa lapsen suoritusminäkuvaan kohdistuvaa palautetta vastaukset olivat pääosin teorian mukaisia eli suoritusminäkuvaa tukevaa palautetta. Tuloksista selvisi, että noin puolet vanhemmista kiinnittää ja noin puolet ei kiinnitä huomiota nonverbaaliseen palautteenantoon antaessaan palautetta. Nonverbaalisen palautteen huomiotta jättäneet vanhemmat jakautuivat kahteen osaan joko kiinnittäen huomiota lapsen nonverbaaliseen viestintään tai sivuuttaen nonverbaalisuuden kokonaan. Tuloksissa vanhempien näkemyksissä ei herännyt merkittäviä eroja sen perusteella oliko tilanteen sosiaalisuutta mainittu vai ei. Vanhempien näkemykset näyttäytyivät positiivisina kummassakin tilanteessa lapsen suoritusminäkuvaa tukien. Palautteenannossa havaittiin pieniä eroja tilanteen vaihtuessa. Epäonnistumisen yhteydessä vanhemmat antoivat palautetta itsearvioinnin avulla, ja suoriutumistilanteessa palaute kohdistui lapsen oppijuuden tukemiseen. Vastauksissa palautetta ei aina annettu epäonnistumisen yhteydessä, vaan osa vanhemmista koki sen olevan tarpeetonta. Tuloksissa nonverbaalin palautteenannon huomiotta jättäminen oli tärkeä havainto. Palautteen nonverbaalisuutta voisi jatkossa tutkia lisää keskittyen muun muassa sen huomiotta jättämisen syihin. Toinen tärkeä jatkotutkimushaaste on palautteen tutkinnan laajentaminen sosiaalisen median ja muun teknisen viestinnän kautta saatuun palautteeseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hankala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Komulainen, Kamilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Latva-aho, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-07T06:55:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-07T06:55:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien omaan lapseen kohdistamaa palautteenantoa. Palautteenannon kohteena oli lapsen suoritusmin\u00e4kuva. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, tukevatko vanhempien n\u00e4kemykset lapsen positiivista n\u00e4kemyst\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n ja tukeeko vanhemman antama palaute lapsen suoritusmin\u00e4kuvaa positiivisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyn avulla. Aineisto koostui 40 verkkokyselyn vastauksesta, ja kyselyn vastaajat vastasivat kyselyss\u00e4 viiteen eri kysymykseen. Kyselyyn osallistujat olivat 4.\u20146.-luokkalaisten oppilaiden vanhempia eri kouluista \nymp\u00e4ri Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en sek\u00e4 aineisto- ett\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa. \nTarkastelimme vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 lapsestaan oppijana. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 vanhempien n\u00e4kemykset tukevat p\u00e4\u00e4osin lapsen positiivista n\u00e4 kemyst\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n oppijana. Lis\u00e4ksi tutkimme mink\u00e4laista lapsen suoritusmin\u00e4kuvaan kohdistuvaa palautetta vanhemmat antaisivat kuvitelluissa tilanteissa. \nTutkittaessa vanhempien antamaa lapsen suoritusmin\u00e4kuvaan kohdistuvaa palautetta vastaukset olivat p\u00e4\u00e4osin teorian mukaisia eli suoritusmin\u00e4kuvaa tukevaa palautetta. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 noin puolet vanhemmista kiinnitt\u00e4\u00e4 ja noin \npuolet ei kiinnit\u00e4 huomiota nonverbaaliseen palautteenantoon antaessaan palautetta. Nonverbaalisen palautteen huomiotta j\u00e4tt\u00e4neet vanhemmat jakautuivat \nkahteen osaan joko kiinnitt\u00e4en huomiota lapsen nonverbaaliseen viestint\u00e4\u00e4n tai \nsivuuttaen nonverbaalisuuden kokonaan. \nTuloksissa vanhempien n\u00e4kemyksiss\u00e4 ei her\u00e4nnyt merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja sen perusteella oliko tilanteen sosiaalisuutta mainittu vai ei. Vanhempien n\u00e4kemykset \nn\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t positiivisina kummassakin tilanteessa lapsen suoritusmin\u00e4kuvaa \ntukien. Palautteenannossa havaittiin pieni\u00e4 eroja tilanteen vaihtuessa. Ep\u00e4onnistumisen yhteydess\u00e4 vanhemmat antoivat palautetta itsearvioinnin avulla, ja suoriutumistilanteessa palaute kohdistui lapsen oppijuuden tukemiseen. Vastauksissa palautetta ei aina annettu ep\u00e4onnistumisen yhteydess\u00e4, vaan osa vanhemmista koki sen olevan tarpeetonta. Tuloksissa nonverbaalin palautteenannon \nhuomiotta j\u00e4tt\u00e4minen oli t\u00e4rke\u00e4 havainto. Palautteen nonverbaalisuutta voisi jatkossa tutkia lis\u00e4\u00e4 keskittyen muun muassa sen huomiotta j\u00e4tt\u00e4misen syihin. Toinen t\u00e4rke\u00e4 jatkotutkimushaaste on palautteen tutkinnan laajentaminen sosiaalisen median ja muun teknisen viestinn\u00e4n kautta saatuun palautteeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-07T06:55:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-07T06:55:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusmin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palautteenanto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "4.\u20146.-luokkalainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suoritusmin\u00e4kuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202071404", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79646
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7f021ae-c292-4a9d-8470-b984544ff8d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202071404.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Komulainen, Kamilla Latva-aho, Jenni Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle suoritusminäkuva palautteenanto 4.—6.-luokkalainen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 palaute minäkuva vuorovaikutus vanhemmat
title Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
title_full Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
title_fullStr Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
title_full_unstemmed Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
title_short Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
title_sort suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
title_txtP Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
topic suoritusminäkuva palautteenanto 4.—6.-luokkalainen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 palaute minäkuva vuorovaikutus vanhemmat
topic_facet 103 4.—6.-luokkalainen Luokanopettajakoulutus Teacher Education minäkuva palaute palautteenanto suoritusminäkuva vanhemmat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79646 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202071404
work_keys_str_mv AT komulainenkamilla suoritusminäkuvaankohdistuvapalautteenantovanhemmaltalapselle