Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajien kokemuksia työssä oppimisesta uran alkuvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin erityisopettajat kokevat oppivansa työssään sekä millaisten asioiden he kokevat edistävän ja rajoittavan työssä oppimistaan uransa alkuvaiheessa. Tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Ella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79597
_version_ 1826225706535747584
author Ahonen, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahonen, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahonen, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahonen, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajien kokemuksia työssä oppimisesta uran alkuvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin erityisopettajat kokevat oppivansa työssään sekä millaisten asioiden he kokevat edistävän ja rajoittavan työssä oppimistaan uransa alkuvaiheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin, joihin osallistui kuusi suomalaisissa peruskouluissa työskentelevää uransa alkuvaiheessa olevaa laaja-alaista erityisopettajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sekä teoriaohjaavan että aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kokivat oppivansa työssään yksilöllisen, sosiaalisen ja suunnitellun oppimisen tavoin. He kokivat työkulttuuriin ja omaan hyvinvointiin liittyvien tekijöiden edistävän työssä oppimistaan. Työssä oppimista rajoittaviksi tekijöiksi he puolestaan kokivat aikaan ja työn järjestämiseen liittyvät tekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että uransa alkuvaiheessa olevien erityisopettajien työssä oppimisessa korostuvat yksilöllisen oppimisen tavat. Lisäksi voidaan päätellä, että huomioimalla hyvinvointiin ja työn järjestämiseen liittyvät tekijät paremmin, erityisopettajien mahdollisuuksia työssä oppimiseen voitaneen parantaa. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisopettajien työn järjestämistä sekä työssä oppimisen edistämisen tapoja koskevassa suunnittelu- ja kehittämistyössä. Aihetta on kuitenkin syytä tutkia enemmän, jotta erityisopettajien työssä oppimista voidaan edistää parhaalla mahdollisella tavalla.
first_indexed 2022-02-01T21:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahonen, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-02-01T09:59:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-02-01T09:59:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79597", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityisopettajien kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta uran alkuvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mill\u00e4 tavoin erityisopettajat kokevat oppivansa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 millaisten asioiden he kokevat edist\u00e4v\u00e4n ja rajoittavan ty\u00f6ss\u00e4 oppimistaan uransa alkuvaiheessa.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin, joihin osallistui kuusi suomalaisissa peruskouluissa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 uransa alkuvaiheessa olevaa laaja-alaista erityisopettajaa. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 teoriaohjaavan ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmi\u00e4.\n\nTutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kokivat oppivansa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n yksil\u00f6llisen, sosiaalisen ja suunnitellun oppimisen tavoin. He kokivat ty\u00f6kulttuuriin ja omaan hyvinvointiin liittyvien tekij\u00f6iden edist\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimistaan. \nTy\u00f6ss\u00e4 oppimista rajoittaviksi tekij\u00f6iksi he puolestaan kokivat aikaan ja ty\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4miseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t.\n\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 uransa alkuvaiheessa olevien erityisopettajien ty\u00f6ss\u00e4 oppimisessa korostuvat yksil\u00f6llisen oppimisen tavat. Lis\u00e4ksi voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 huomioimalla hyvinvointiin ja ty\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4miseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t paremmin, erityisopettajien mahdollisuuksia ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen voitaneen parantaa. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 erityisopettajien ty\u00f6n j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen edist\u00e4misen tapoja koskevassa suunnittelu- ja \nkehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4. Aihetta on kuitenkin syyt\u00e4 tutkia enemm\u00e4n, jotta erityisopettajien ty\u00f6ss\u00e4 oppimista voidaan edist\u00e4\u00e4 parhaalla mahdollisella tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-02-01T09:59:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-02-01T09:59:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uran alkuvaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajien ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen tavat sek\u00e4 oppimista edist\u00e4v\u00e4t ja rajoittavat tekij\u00e4t uran alkuvaiheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202202011359", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79597
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/72b88778-c135-4efe-89ef-681841c7cdf7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202202011359.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahonen, Ella Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa uran alkuvaihe Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat työssäoppiminen opettajat
title Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
title_full Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
title_fullStr Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
title_full_unstemmed Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
title_short Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
title_sort erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
title_txtP Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
topic uran alkuvaihe Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat työssäoppiminen opettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat opettajat työssäoppiminen uran alkuvaihe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79597 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202011359
work_keys_str_mv AT ahonenella erityisopettajientyössäoppimisentavatsekäoppimistaedistävätjarajoittavattekijäturanal