Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina

Sadut ovat lapsen tunne-elämän kannalta tärkeä mielikuvituksen kehittäjä ja samaistumisen kohteiden tarjoaja. Hans Christian Andersen on yksi tunnetuimpia sadunkertojia, joka on vaikuttanut sadunkerronnan ja lastenkirjallisuuden kehitykseen merkittävästi. Tässä tutkimuksessa selvitän, millaisia men...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sanna, Heinoja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79582
_version_ 1828193212482715648
author Sanna, Heinoja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sanna, Heinoja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sanna, Heinoja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sanna, Heinoja
datasource_str_mv jyx
description Sadut ovat lapsen tunne-elämän kannalta tärkeä mielikuvituksen kehittäjä ja samaistumisen kohteiden tarjoaja. Hans Christian Andersen on yksi tunnetuimpia sadunkertojia, joka on vaikuttanut sadunkerronnan ja lastenkirjallisuuden kehitykseen merkittävästi. Tässä tutkimuksessa selvitän, millaisia menetyksiä H. C. Andersenin sadut sisältävät ja millaisia tunne-elämään liittyviä menetyksistä selviytymisen keinoja ne lapselle tarjoavat. Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysina, jossa aineistona on käytetty Andersenin suuren satukirjan (1990) satuja, joista on tutkimuksessa on mukana 62 satua. Saduista on valittu viisi esimerkkisatua, joista on poimittu lukijalle tekstiesimerkkejä. Saduista on muodostettu pää- ja alaluokkia ja lopuksi muodostettu synteesi. H. C. Andersenin saduista löytyi ihmissuhteisiin, omaan itseen sekä omaisuuteen ja sosiaaliseen asemaan liittyviä menetyksiä. Erityisesti ihmissuhteiden menetyksissä esiintynyt kuolema on lapselle vaikeasti käsitettävä. Saduista löytyy toimintaan ja ajattelun muutokseen liittyviä selviytymisen keinoja. Selviytymisen keinot liittyvät menneiden tapahtumien hyväksymiseen, toimijuuteen nykyhetkessä sekä oman itsen uudelleenmäärittelyyn ja toivon säilyttämiseen tulevaisuudessa. H. C. Andersenin sadut tarjoavat lapselle laajan kirjon elämässä tapahtuvia menetyksiä ja paljon tärkeitä selviytymisen keinoja, joista kuvastuvat mahdollisuus vaikuttaa omaan elämään, toivo ja rohkeus unohtamatta jännitystä ja huumoria.
first_indexed 2022-01-31T21:00:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sanna, Heinoja,", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-31T12:42:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-31T12:42:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79582", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sadut ovat lapsen tunne-el\u00e4m\u00e4n kannalta t\u00e4rke\u00e4 mielikuvituksen kehitt\u00e4j\u00e4 ja \nsamaistumisen kohteiden tarjoaja. Hans Christian Andersen on yksi tunnetuimpia sadunkertojia, joka on vaikuttanut sadunkerronnan ja lastenkirjallisuuden kehitykseen merkitt\u00e4v\u00e4sti. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvit\u00e4n, millaisia menetyksi\u00e4 H. C. Andersenin sadut sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t ja millaisia tunne-el\u00e4m\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 \nmenetyksist\u00e4 selviytymisen keinoja ne lapselle tarjoavat. \nTutkimus on toteutettu laadullisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina, jossa aineistona on \nk\u00e4ytetty Andersenin suuren satukirjan (1990) satuja, joista on tutkimuksessa on \nmukana 62 satua. Saduista on valittu viisi esimerkkisatua, joista on poimittu \nlukijalle tekstiesimerkkej\u00e4. Saduista on muodostettu p\u00e4\u00e4- ja alaluokkia ja lopuksi muodostettu synteesi. \nH. C. Andersenin saduista l\u00f6ytyi ihmissuhteisiin, omaan itseen sek\u00e4 omaisuuteen ja sosiaaliseen asemaan liittyvi\u00e4 menetyksi\u00e4. Erityisesti ihmissuhteiden \nmenetyksiss\u00e4 esiintynyt kuolema on lapselle vaikeasti k\u00e4sitett\u00e4v\u00e4. Saduista l\u00f6ytyy toimintaan ja ajattelun muutokseen liittyvi\u00e4 selviytymisen keinoja. Selviytymisen keinot liittyv\u00e4t menneiden tapahtumien hyv\u00e4ksymiseen, toimijuuteen \nnykyhetkess\u00e4 sek\u00e4 oman itsen uudelleenm\u00e4\u00e4rittelyyn ja toivon s\u00e4ilytt\u00e4miseen \ntulevaisuudessa. \nH. C. Andersenin sadut tarjoavat lapselle laajan kirjon el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tapahtuvia menetyksi\u00e4 ja paljon t\u00e4rkeit\u00e4 selviytymisen keinoja, joista kuvastuvat mahdollisuus vaikuttaa omaan el\u00e4m\u00e4\u00e4n, toivo ja rohkeus unohtamatta j\u00e4nnityst\u00e4 ja \nhuumoria.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-01-31T12:42:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-31T12:42:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "H. C. Andersen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201311347", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sadut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suru", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79582
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:30Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d4ceb281-560a-4bb6-bdf1-bb260d614340\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201311347.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sanna, Heinoja Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina H. C. Andersen Kasvatustiede Education 102 sadut selviytyminen lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus suru
title Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
title_full Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
title_fullStr Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
title_full_unstemmed Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
title_short Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
title_sort sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
title_txtP Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
topic H. C. Andersen Kasvatustiede Education 102 sadut selviytyminen lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus suru
topic_facet 102 Education H. C. Andersen Kasvatustiede lapset (ikäryhmät) lastenkirjallisuus sadut selviytyminen suru
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79582 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201311347
work_keys_str_mv AT sannaheinoja sadutlapsenmenetystentulkkeinajaselviytymisenkeinojentarjoajina