Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs

Maaliskuussa 2020 julistetuista poikkeusoloista johtuen koulut ympäri Suomen joutuivat siirtymään etäopetukseen koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Nämä poikkeusolot vaikuttivat myös Jyväskylän yliopiston toimintaan ja englannin opettajaopiskelijoihin, jotka joutuivat suorittamaan keskeneräisen o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Pasi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79560
_version_ 1826225730463203328
author Hämäläinen, Pasi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Pasi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Pasi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Pasi
datasource_str_mv jyx
description Maaliskuussa 2020 julistetuista poikkeusoloista johtuen koulut ympäri Suomen joutuivat siirtymään etäopetukseen koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Nämä poikkeusolot vaikuttivat myös Jyväskylän yliopiston toimintaan ja englannin opettajaopiskelijoihin, jotka joutuivat suorittamaan keskeneräisen opetusharjoittelunsa loppuun etäopetuksen välityksellä. Tämä haastoi opettajaopiskelijoiden jo luotuja käsityksiä omasta opettajuudesta ja minäpystyvyydestä sekä edellytti uusien opetusmetodien omaksumista. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää, mitkä minäpystyvyyden lähteet ovat englannin opettajaopiskelijoille merkittävimpiä opetusharjoittelun aikana. Tavoitteena oli myös tutkia opettajaopiskelijoiden käsityksiä etäopetuksesta ja sen koettuja vaikutuksia heidän minäpystyvyytensä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, ja haastattelut analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2020, ja tutkimukseen osallistui kahdeksan Jyväskylän yliopistossa opetusharjoittelunsa maalis-huhtikuussa 2020 suorittanutta englannin opettajaopiskelijaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että osallistujille merkittävissä minäpystyvyyden lähteissä oli hajontaa, mutta keskisimpinä esiin nousivat vuorovaikutus ohjaavien opettajien kanssa ja heiltä saatu tuki, opiskelijatovereiden opettamien tuntien observointi ja niistä voimaantuminen sekä henkilökohtaiset onnistumisen ja epäonnistumisen kokemukset opettaessa. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että käsitykset etäopetuksesta olivat jakautuneita. Negatiivissävytteiset käsitykset liittyivät vuorovaikutuksen puutteellisuuteen, teknologisiin vaikeuksiin, ja lisääntyneeseen ajankäyttöön tunteja suunnitellessa. Positiiviset käsitykset puolestaan liittyivät pääosin ohjaavien opettajien aiempaa ymmärtäväisempään vuorovaikutustyyliin sekä osallistujien aiempaa matalampiin henkilökohtaisiin odotuksiin. Tutkimustulosten mukaan etäopetuksen vaikutukset osallistujien minäpystyvyyden tunteeseen olivat joko positiivisia tai merkityksettömiä. Etäopetus uutena taitona koettiin minäpystyvyyttä lisäävänä tekijänä, mutta sen irrallisuus kokemuksena esti sitä vaikuttamasta merkittävästi perinteisessä luokkahuoneessa omaksuttuun opettajaidentiteettiin ja minäpystyvyyden tunteeseen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jakonen, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-31T06:44:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-31T06:44:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79560", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maaliskuussa 2020 julistetuista poikkeusoloista johtuen koulut ymp\u00e4ri Suomen joutuivat siirtym\u00e4\u00e4n et\u00e4opetukseen\nkoronavirustartuntojen ehk\u00e4isemiseksi. N\u00e4m\u00e4 poikkeusolot vaikuttivat my\u00f6s Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston\ntoimintaan ja englannin opettajaopiskelijoihin, jotka joutuivat suorittamaan keskener\u00e4isen opetusharjoittelunsa\nloppuun et\u00e4opetuksen v\u00e4lityksell\u00e4. T\u00e4m\u00e4 haastoi opettajaopiskelijoiden jo luotuja k\u00e4sityksi\u00e4\nomasta opettajuudesta ja min\u00e4pystyvyydest\u00e4 sek\u00e4 edellytti uusien opetusmetodien omaksumista.\nPro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteet ovat englannin opettajaopiskelijoille\nmerkitt\u00e4vimpi\u00e4 opetusharjoittelun aikana. Tavoitteena oli my\u00f6s tutkia opettajaopiskelijoiden\nk\u00e4sityksi\u00e4 et\u00e4opetuksesta ja sen koettuja vaikutuksia heid\u00e4n min\u00e4pystyvyytens\u00e4. Tutkimus toteutettiin\npuolistrukturoituna teemahaastatteluna, ja haastattelut analysoitiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en.\nHaastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2020, ja tutkimukseen osallistui kahdeksan Jyv\u00e4skyl\u00e4n \nyliopistossa opetusharjoittelunsa maalis-huhtikuussa 2020 suorittanutta englannin opettajaopiskelijaa. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 osallistujille merkitt\u00e4viss\u00e4 min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteiss\u00e4 oli hajontaa, \nmutta keskisimpin\u00e4 esiin nousivat vuorovaikutus ohjaavien opettajien kanssa ja heilt\u00e4 saatu tuki, opiskelijatovereiden\nopettamien tuntien observointi ja niist\u00e4 voimaantuminen sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaiset onnistumisen\nja ep\u00e4onnistumisen kokemukset opettaessa. Tutkimustuloksista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 k\u00e4sitykset et\u00e4opetuksesta\nolivat jakautuneita. Negatiiviss\u00e4vytteiset k\u00e4sitykset liittyiv\u00e4t vuorovaikutuksen puutteellisuuteen,\nteknologisiin vaikeuksiin, ja lis\u00e4\u00e4ntyneeseen ajank\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tunteja suunnitellessa. Positiiviset k\u00e4sitykset\npuolestaan liittyiv\u00e4t p\u00e4\u00e4osin ohjaavien opettajien aiempaa ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4isemp\u00e4\u00e4n vuorovaikutustyyliin\nsek\u00e4 osallistujien aiempaa matalampiin henkil\u00f6kohtaisiin odotuksiin. Tutkimustulosten mukaan \net\u00e4opetuksen vaikutukset osallistujien min\u00e4pystyvyyden tunteeseen olivat joko positiivisia tai merkityksett\u00f6mi\u00e4.\nEt\u00e4opetus uutena taitona koettiin min\u00e4pystyvyytt\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4, mutta sen irrallisuus kokemuksena\nesti sit\u00e4 vaikuttamasta merkitt\u00e4v\u00e4sti perinteisess\u00e4 luokkahuoneessa omaksuttuun opettajaidentiteettiin\nja min\u00e4pystyvyyden tunteeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-31T06:44:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-31T06:44:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-efficacy beliefs", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201311327", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "self-efficacy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "online teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "information and communications technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79560
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d63a7ff0-72b8-48e9-b047-f265cb017e75\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201311327.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Pasi Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs self-efficacy beliefs Englannin kieli English 301 minäpystyvyys verkko-opetus tieto- ja viestintätekniikka opetus opettajankoulutus self-efficacy online teaching information and communications technology teaching and instruction teacher training
title Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs
title_full Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs
title_fullStr Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs
title_full_unstemmed Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs
title_short Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs
title_sort pre service teachers perceptions of online teaching and their effects on self efficacy beliefs
title_txtP Pre-service teachers' perceptions of online teaching and their effects on self-efficacy beliefs
topic self-efficacy beliefs Englannin kieli English 301 minäpystyvyys verkko-opetus tieto- ja viestintätekniikka opetus opettajankoulutus self-efficacy online teaching information and communications technology teaching and instruction teacher training
topic_facet 301 Englannin kieli English information and communications technology minäpystyvyys online teaching opettajankoulutus opetus self-efficacy self-efficacy beliefs teacher training teaching and instruction tieto- ja viestintätekniikka verkko-opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79560 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201311327
work_keys_str_mv AT hämäläinenpasi preserviceteachersperceptionsofonlineteachingandtheireffectsonselfefficacybeliefs