fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mberg-Jakka, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihersaari, Taru", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-21T06:27:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-21T06:27:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79449", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppivelvollisuusik\u00e4 on Suomessa korotettu 18 ik\u00e4vuoteen ja laki on tullut voimaan vuonna 2021, joten on ajankohtaista tarkastella peruskoulun toimintaa ja sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4n psykososiaalista tukea. My\u00f6s aikaisemmat ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4ni peruskoulussa ovat my\u00f6s innoittaneet opinn\u00e4ytety\u00f6n aiheen tarkasteluun. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4ni on tarkastella peruskoulussa toteutettavaa psykososiaalista tukea, sen kokonaisuutta ja sen toimivuutta. \n\nTiedonhaun perusteella l\u00f6ysin 26 tutkimuksessani hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4\u00e4 hakutulosta. Suljin pois tutkimuksestani fyysiseen hyvinvointiin keskittyv\u00e4n kouluterveydenhoitajan palvelut. Jaoin l\u00e4hdekirjallisuuden perusteella tutkimustulokset nelj\u00e4\u00e4n eri luokkaan tutkimukseni teoriapohjaa mukaillen; peruskoulun psykososiaalisen tuen kokonaisuus, yhteis\u00f6llisen oppilashuollon ja monialaisen ty\u00f6n toimivuus, kodin ja koulun yhteisty\u00f6 sek\u00e4 koulukuraattorin ja -psykologin saatavuus. Peruskoulun psykososiaalisen tuen kokonaisuus muodostui oppilashuollosta ja kolmiportaisen tuen mallista, joissa osatekij\u00f6in\u00e4 ovat monialaisesta yhteisty\u00f6, koulun ja kodin yhteisty\u00f6, oppilashuollon palvelut ja opettajien tarjoama tuki. Tutkimustulosten mukaan opettajien sosioemotionaalisia taitoja tuli kehitt\u00e4\u00e4. Kodin ja koulun yhteisty\u00f6t\u00e4 tuli tiivist\u00e4\u00e4. Peruskoulun oppilashuollon palveluhenkil\u00f6st\u00f6n resurssit olivat v\u00e4h\u00e4iset silti, vaikka niit\u00e4 on lis\u00e4tty aikaisemmasta. Oppilashuollon palveluhenkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6aikansa kului yksil\u00f6kohtaiseen vastaanottoty\u00f6h\u00f6n, yhteis\u00f6llisen oppilashuoltoty\u00f6n j\u00e4\u00e4dess\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle. Peruskoulun oppilashuoltoon liittyvien ty\u00f6nkuvien ep\u00e4selvyys aiheutti alueellista ja paikallista eriarvoisuutta peruskoulun oppilaiden v\u00e4lille.\n\nTutkimukseni perusteella peruskoulun psykososiaalisen tuen muodostaa yhteis\u00f6llinen oppilashuolto ja yksil\u00f6kohtainen oppilashuolto, mutta oppilaan psykososiaaliseen tukeen liittyvi\u00e4 toimia toteutetaan osittain my\u00f6s kolmiportaisen tuen malliin sis\u00e4ltyen. Koronajan m\u00e4\u00e4r\u00e4rahojen leikkaukset tulevat n\u00e4kym\u00e4\u00e4n viel\u00e4 tulevassa. Psykososiaalisen tuen kokonaisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy vaikeasti hahmotettavana eri toimijoiden ep\u00e4selvien roolitusten takia. Psykososiaalisen ty\u00f6n ja hyvinvoinnin asiantuntijat ovat riippuvaisia opettajien ammattitaidosta huomata haasteita oppilaiden psykososiaalisessa hyvinvoinnissa ja my\u00f6s siksi psykososiaalisen hyvinvoinnin edist\u00e4miseksi olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajat saisivat lis\u00e4koulutusta sosioemotionaalisiin taitoihin. Lis\u00e4ksi peruskoulun arkeen olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 jalkauttaa lis\u00e4\u00e4 psykososiaalisen tuen ammattilaisia oppilashuollon palveluiden resurssien kasvattamisen lis\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-21T06:27:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-21T06:27:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monialainen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin ja koulun yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun oppilaiden psykososiaalisen tuen kokonaisuus ja sen haasteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201211213", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykososiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|