7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuteen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät lasten näkökulmasta estävät ja edistävät fyysistä aktiivisuutta keskilapsuudessa. Liikunnallisen elämäntavan kehittyminen va...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hartio, Sonja, Laaksonen, Outi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79435
_version_ 1826225746762268672
author Hartio, Sonja Laaksonen, Outi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hartio, Sonja Laaksonen, Outi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hartio, Sonja Laaksonen, Outi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hartio, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuteen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät lasten näkökulmasta estävät ja edistävät fyysistä aktiivisuutta keskilapsuudessa. Liikunnallisen elämäntavan kehittyminen vaatii vahvan liikuntasuhteen, ja on tärkeää havaita tekijöitä, jotka innostavat lapset liikkumaan ja muokkaavat liikuntasuhteesta vahvan. Siksi aihetta on tärkeää tutkia lasten näkökulmasta laadullisin keinoin. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Liikkuva perhe -hanketta maaliskuussa 2018. Haastattelut on toteutettu täsmäryhmähaastatteluina 7–10-vuotiaille lapsille. Niihin osallistui 79 lasta eri sosioekonomisilta alueilta. Haastattelut alkoivat keskustelulla lasten piirustuksista, jonka jälkeen ne etenivät puolistrukturoidulla menetelmällä keskustelemalla valittujen teemojen ympärillä. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään haastateltavien omia kokemuksia ja lähestymistapa oli hermeneuttinen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen ja se tuotti fyysistä aktiivisuutta edistävistä tekijöistä kuusi yläluokkaa sekä fyysistä aktiivisuutta estävistä tekijöistä yhdeksän yläluokkaa. Suurimmiksi fyysistä aktiivisuutta edistäviksi luokiksi nousivat motivaatio ja vanhemmuuskäytänteet. Yksittäisistä tekijöistä perheen kanssa yhdessä liikkuminen sekä liikunnan ilo nousivat tärkeimmiksi fyysistä aktiivisuutta edistäviksi tekijöiksi. Haastatteluissa fyysistä aktiivisuutta estäviä tekijöitä mainittiin huomattavasti vähemmän ja niistä keskeisimmät olivat passiiviset ajanvietteet sekä vanhemmuuskäytänteet. Passivoivat pelit oli selkeästi eniten mainintoja saanut yksittäinen fyysistä aktiivisuutta estävä luokka lasten puheessa. Vanhemmuuskäytänteistä erityisesti vääränlainen kannustus nousi esiin fyysistä aktiivisuutta estävänä tekijänä. On merkittävää, että liikkumista mahdollistavia tekijöitä koetaan enemmän kuin sitä estäviä, sillä tämä kertoo lasten kokevan liikkumisen mielekkäänä. Lapsilla voidaan ajatella olevan siis luontainen halu liikkumiseen, mutta liikkumista estävät tekijät, jotka vaikuttavat olevan enemmän lasten ympäristössä kuin motivaatiossa, vähentävät liikutun ajan määrää. Aihetta ei ole ennen tutkittu Suomessa laadullisin keinoin ja lasten fyysisen aktiivisuuden määrän vähentyessä lasten näkökulmasta saatava tutkimustieto on tärkeää. The purpose of this study was to investigate the factors affecting physical activity in children aged 7 to 10 years old. The aim was to find out which factors act as barriers and as facilitators to children’s physical activity. Since childhood physical activity is strongly connected with habitual physical activity later in life, it is important to recognize which factors children perceive to be important regarding their physical activity levels. Thus, it is essential to look at this topic from the children’s perspective. The data for this study was collected as a part of a project called Active Family. This project was planned and executed by the Faculty of Sport Sciences of the University of Jyväskylä. Semi-structured focus group interviews were conducted for 7–10-year-old children in March 2018. A total of 79 children from different socioeconomic areas participated in the interviews. The interviews started with analyzing the children’s drawings and continued with semi-structured focus group interviews. We aimed to understand children’s experiences about this subject through conventional qualitative content analysis. Six sub-themes regarding facilitators to physical activity and nine sub-themes regarding barriers to physical activity appeared. The biggest sub-themes that appeared as facilitators for physical activity were motivational factors and parenting practices. Moving together as a family and feeling joy from physical activity were most commonly stated by children. The biggest sub-themes for barriers to physical activity were passive leisure activities and parenting practices. Playing video games was the most commonly mentioned factor as a barrier for physical activity. We also found out that parent’s encouragement acted as a barrier for physical activity if the children perceived it disturbing. Children mentioned significantly more facilitators than barriers to physical activity which indicates that children like to be physically active. Children have a natural desire to be active but factors acting as barriers, which seem to be more environmental than motivational, reduce the amount of physical activity. Gaining an understanding of the factors affecting physical activity is an important issue worldwide, as the prevalence of children not meeting the recommended level of physical activity for health is high and likely increasing. This subject hasn’t been studied qualitatively in Finland before.
first_indexed 2022-01-20T21:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkanen, Arto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hartio, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-20T06:15:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-20T06:15:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79435", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 7\u201310-vuotiaiden lasten kokemuksia vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuteen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta est\u00e4v\u00e4t ja edist\u00e4v\u00e4t fyysist\u00e4 aktiivisuutta keskilapsuudessa. Liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan kehittyminen vaatii vahvan liikuntasuhteen, ja on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 havaita tekij\u00f6it\u00e4, jotka innostavat lapset liikkumaan ja muokkaavat liikuntasuhteesta vahvan. Siksi aihetta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta laadullisin keinoin. \nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Liikkuva perhe -hanketta maaliskuussa 2018. Haastattelut on toteutettu t\u00e4sm\u00e4ryhm\u00e4haastatteluina 7\u201310-vuotiaille lapsille. Niihin osallistui 79 lasta eri sosioekonomisilta alueilta. Haastattelut alkoivat keskustelulla lasten piirustuksista, jonka j\u00e4lkeen ne eteniv\u00e4t puolistrukturoidulla menetelm\u00e4ll\u00e4 keskustelemalla valittujen teemojen ymp\u00e4rill\u00e4. Tutkimuksessa pyrittiin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n haastateltavien omia kokemuksia ja l\u00e4hestymistapa oli hermeneuttinen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en ja se tuotti fyysist\u00e4 aktiivisuutta edist\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 kuusi yl\u00e4luokkaa sek\u00e4 fyysist\u00e4 aktiivisuutta est\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 yhdeks\u00e4n yl\u00e4luokkaa. \nSuurimmiksi fyysist\u00e4 aktiivisuutta edist\u00e4viksi luokiksi nousivat motivaatio ja vanhemmuusk\u00e4yt\u00e4nteet. Yksitt\u00e4isist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 perheen kanssa yhdess\u00e4 liikkuminen sek\u00e4 liikunnan ilo nousivat t\u00e4rkeimmiksi fyysist\u00e4 aktiivisuutta edist\u00e4viksi tekij\u00f6iksi. Haastatteluissa fyysist\u00e4 aktiivisuutta est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 mainittiin huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n ja niist\u00e4 keskeisimm\u00e4t olivat passiiviset ajanvietteet sek\u00e4 vanhemmuusk\u00e4yt\u00e4nteet. Passivoivat pelit oli selke\u00e4sti eniten mainintoja saanut yksitt\u00e4inen fyysist\u00e4 aktiivisuutta est\u00e4v\u00e4 luokka lasten puheessa. Vanhemmuusk\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 erityisesti v\u00e4\u00e4r\u00e4nlainen kannustus nousi esiin fyysist\u00e4 aktiivisuutta est\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. On merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4, ett\u00e4 liikkumista mahdollistavia tekij\u00f6it\u00e4 koetaan enemm\u00e4n kuin sit\u00e4 est\u00e4vi\u00e4, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 kertoo lasten kokevan liikkumisen mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4. Lapsilla voidaan ajatella olevan siis luontainen halu liikkumiseen, mutta liikkumista est\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t, jotka vaikuttavat olevan enemm\u00e4n lasten ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 kuin motivaatiossa, v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t liikutun ajan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Aihetta ei ole ennen tutkittu Suomessa laadullisin keinoin ja lasten fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4n v\u00e4hentyess\u00e4 lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta saatava tutkimustieto on t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to investigate the factors affecting physical activity in children aged 7 to 10 years old. The aim was to find out which factors act as barriers and as facilitators to children\u2019s physical activity. Since childhood physical activity is strongly connected with habitual physical activity later in life, it is important to recognize which factors children perceive to be important regarding their physical activity levels. Thus, it is essential to look at this topic from the children\u2019s perspective.\nThe data for this study was collected as a part of a project called Active Family. This project was planned and executed by the Faculty of Sport Sciences of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Semi-structured focus group interviews were conducted for 7\u201310-year-old children in March 2018. A total of 79 children from different socioeconomic areas participated in the interviews. The interviews started with analyzing the children\u2019s drawings and continued with semi-structured focus group interviews. We aimed to understand children\u2019s experiences about this subject through conventional qualitative content analysis. Six sub-themes regarding facilitators to physical activity and nine sub-themes regarding barriers to physical activity appeared. \nThe biggest sub-themes that appeared as facilitators for physical activity were motivational factors and parenting practices. Moving together as a family and feeling joy from physical activity were most commonly stated by children. The biggest sub-themes for barriers to physical activity were passive leisure activities and parenting practices. Playing video games was the most commonly mentioned factor as a barrier for physical activity. We also found out that parent\u2019s encouragement acted as a barrier for physical activity if the children perceived it disturbing. Children mentioned significantly more facilitators than barriers to physical activity which indicates that children like to be physically active. Children have a natural desire to be active but factors acting as barriers, which seem to be more environmental than motivational, reduce the amount of physical activity. Gaining an understanding of the factors affecting physical activity is an important issue worldwide, as the prevalence of children not meeting the recommended level of physical activity for health is high and likely increasing. This subject hasn\u2019t been studied qualitatively in Finland before.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-20T06:15:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-20T06:15:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskilapsuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "7\u201310-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysist\u00e4 aktiivisuutta edist\u00e4vist\u00e4 ja est\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 vapaa-ajalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201201203", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikkumattomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79435
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/67978abf-bf2d-47db-9356-4b55b8e85384\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201201203.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hartio, Sonja Laaksonen, Outi 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla liikuntakäyttäytyminen keskilapsuus liikuntasuhde Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kvalitatiivinen tutkimus fyysinen aktiivisuus liikunta lapset (ikäryhmät) edistäminen liikkumattomuus
title 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
title_full 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
title_fullStr 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
title_full_unstemmed 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
title_short 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
title_sort 7 10 vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa ajalla
title_txtP 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
topic liikuntakäyttäytyminen keskilapsuus liikuntasuhde Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kvalitatiivinen tutkimus fyysinen aktiivisuus liikunta lapset (ikäryhmät) edistäminen liikkumattomuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education edistäminen fyysinen aktiivisuus keskilapsuus kvalitatiivinen tutkimus lapset (ikäryhmät) liikkumattomuus liikunta liikuntakäyttäytyminen liikuntasuhde
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79435 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201201203
work_keys_str_mv AT hartiosonja 710vuotiaidenlastenkokemuksiafyysistäaktiivisuuttaedistävistäjaestävistätekijöistäva