"Yhdessä kohti nollapäästöjä" multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä

Tutkielmassa tarkastellaan yritysten vastuullista markkinointiviestintää multimodaalisen kriittisen diskurssinanalyysin avulla. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä vallitsevaan sosiaaliseen paradigmaan liittyviä diskursseja yritysten vastuullisesta markkinointiviestinnästä löytyy, mitä ideolog...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lappalainen, Roni
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79374
_version_ 1826225717640167424
author Lappalainen, Roni
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lappalainen, Roni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lappalainen, Roni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lappalainen, Roni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan yritysten vastuullista markkinointiviestintää multimodaalisen kriittisen diskurssinanalyysin avulla. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä vallitsevaan sosiaaliseen paradigmaan liittyviä diskursseja yritysten vastuullisesta markkinointiviestinnästä löytyy, mitä ideologisia taustoja ja seurauksia diskursseilla on ja miten vallitseva sosiaalinen paradigma ylläpitää valta-asemaansa diskurssien avulla. Tutkielmassa analysoidaan Helsingin sanomien vastuullisuuteen liittyviä etusivumainoksia 1.1.2021 – 30.6.2021 väliseltä ajalta. Aineistosta löytyy yhteensä viisi diskurssia. Löydetyt diskurssit ovat mahdollisuuksien ja tavoitteiden diskurssi, kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssi, teknologiadiskurssi, hyötydiskurssi sekä suomalaisuusdiskurssi. Ideologisten taustojen osalta neljä diskurssia, kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssi, mahdollisuuksien ja tavoitteiden diskurssi, teknologiadiskurssi sekä hyötydiskurssi, edustavat vallitsevaa sosiaalista paradigmaa sekä makromarkkinoinnin kehityskoulukuntaa. Suomalaisuusdiskurssi edustaa ideologisilta taustoiltaan arkipäiväistä nationalismia. Vallitsevaa sosiaalista paradigmaa tukevien diskurssien seuraukseksi katsotaan perusteettoman optimistinen suhtautuminen teknologiaan, vihreän kasvun ulkopuolisten vaihtoehtojen väheneminen sekä vastuullisuusongelmien liiallinen yksinkertaistaminen. Suomalaisuusdiskurssin ideologisena seurauksena on alkuperäisen ja koskemattoman kansallisen maiseman mielikuvan ylläpitäminen. Vallitseva sosiaalinen paradigma ylläpitää valta-asemaansa sillä, että kaikki diskurssit tukevat toisiaan ja pystyvät esiintymään rinnakkain. Diskurssien keskinäinen tuki näkyy erityisen vahvasti kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssin sekä mahdollisuuksien ja tavoitteiden diskurssin välillä. Lisäksi teknisistä ilmauksista johtuen kuluttajilla voi olla haastavaa osallistua keskusteluun yritysten kanssa. Aineiston hegemonisimmat diskurssit ovat suomalaisuusdiskurssi sekä kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssi. Suomalaisuusdiskurssi esiintyy aineistossa ehdottomana, kun taas kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssi esiintyy aineistossa määrällisesti eniten.
first_indexed 2022-01-18T21:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappalainen, Roni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-18T06:14:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-18T06:14:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79374", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan yritysten vastuullista markkinointiviestint\u00e4\u00e4 multimodaalisen kriittisen diskurssinanalyysin avulla. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 vallitsevaan sosiaaliseen paradigmaan liittyvi\u00e4 diskursseja yritysten vastuullisesta markkinointiviestinn\u00e4st\u00e4 l\u00f6ytyy, mit\u00e4 ideologisia taustoja ja seurauksia diskursseilla on ja miten vallitseva sosiaalinen paradigma yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 valta-asemaansa diskurssien avulla. Tutkielmassa analysoidaan Helsingin sanomien vastuullisuuteen liittyvi\u00e4 etusivumainoksia 1.1.2021 \u2013 30.6.2021 v\u00e4liselt\u00e4 ajalta. Aineistosta l\u00f6ytyy yhteens\u00e4 viisi diskurssia. L\u00f6ydetyt diskurssit ovat mahdollisuuksien ja tavoitteiden diskurssi, kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssi, teknologiadiskurssi, hy\u00f6tydiskurssi sek\u00e4 suomalaisuusdiskurssi. Ideologisten taustojen osalta nelj\u00e4 diskurssia, kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssi, mahdollisuuksien ja tavoitteiden diskurssi, teknologiadiskurssi sek\u00e4 hy\u00f6tydiskurssi, edustavat vallitsevaa sosiaalista paradigmaa sek\u00e4 makromarkkinoinnin kehityskoulukuntaa. Suomalaisuusdiskurssi edustaa ideologisilta taustoiltaan arkip\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 nationalismia. Vallitsevaa sosiaalista paradigmaa tukevien diskurssien seuraukseksi katsotaan perusteettoman optimistinen suhtautuminen teknologiaan, vihre\u00e4n kasvun ulkopuolisten vaihtoehtojen v\u00e4heneminen sek\u00e4 vastuullisuusongelmien liiallinen yksinkertaistaminen. Suomalaisuusdiskurssin ideologisena seurauksena on alkuper\u00e4isen ja koskemattoman kansallisen maiseman mielikuvan yll\u00e4pit\u00e4minen. Vallitseva sosiaalinen paradigma yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 valta-asemaansa sill\u00e4, ett\u00e4 kaikki diskurssit tukevat toisiaan ja pystyv\u00e4t esiintym\u00e4\u00e4n rinnakkain. Diskurssien keskin\u00e4inen tuki n\u00e4kyy erityisen vahvasti kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssin sek\u00e4 mahdollisuuksien ja tavoitteiden diskurssin v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi teknisist\u00e4 ilmauksista johtuen kuluttajilla voi olla haastavaa osallistua keskusteluun yritysten kanssa. Aineiston hegemonisimmat diskurssit ovat suomalaisuusdiskurssi sek\u00e4 kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssi. Suomalaisuusdiskurssi esiintyy aineistossa ehdottomana, kun taas kuluttamisen ja kuluttajan vastuun diskurssi esiintyy aineistossa m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti eniten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-18T06:14:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-18T06:14:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "makromarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Yhdess\u00e4 kohti nollap\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4\" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinn\u00e4st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201181143", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "paradigmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79374
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ff892ece-fb8e-4779-a337-34ab1f29aa70\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201181143.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappalainen, Roni "Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä makromarkkinointi kriittinen markkinointi Markkinointi Marketing 20423 diskurssi kuluttajat mainonta diskurssianalyysi yhteiskuntavastuu paradigmat vastuullisuus markkinointi
title "Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
title_full "Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
title_fullStr "Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä "Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
title_full_unstemmed "Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä "Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
title_short "Yhdessä kohti nollapäästöjä"
title_sort yhdessä kohti nollapäästöjä multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
title_sub multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
title_txtP "Yhdessä kohti nollapäästöjä" : multimodaalinen kriittinen diskurssianalyysi vastuullisesta markkinointiviestinnästä
topic makromarkkinointi kriittinen markkinointi Markkinointi Marketing 20423 diskurssi kuluttajat mainonta diskurssianalyysi yhteiskuntavastuu paradigmat vastuullisuus markkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi diskurssi diskurssianalyysi kriittinen markkinointi kuluttajat mainonta makromarkkinointi markkinointi paradigmat vastuullisuus yhteiskuntavastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79374 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201181143
work_keys_str_mv AT lappalainenroni yhdessäkohtinollapäästöjämultimodaalinenkriittinendiskurssianalyysivastuullisest