”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, Tzoufi, Ntzani, Varvarousis, Beris, & Ploumis, 2017), mutta tutkimusta lasten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ekonen, Emma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79368
_version_ 1826225805299023872
author Ekonen, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ekonen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ekonen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ekonen, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, Tzoufi, Ntzani, Varvarousis, Beris, & Ploumis, 2017), mutta tutkimusta lasten näkökulmasta on vielä niukasti. Lasten oman äänen kuuluviin saaminen tässä tutkimuksessa oli siten tutkimuksellisesti ajankohtainen ja lapsen oikeuksiin perustuva ratkaisu. Tutkimuksen mielenkiinnonkohteena olivat hevosavusteisen toiminnan lisäksi lapsen antamat merkitykset vuorovaikutuksesta hevosen kanssa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää, 6–14- vuotiasta lasta ja tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hevosavusteinen toiminta ilmeni lapselle mieluisena toimintamuotona, jossa hevosen osuus terapian tai toiminnan osana näyttäytyi merkityksiä luovana. Lapsen kokemukset hevosavusteisesta toiminnasta olivat toiminnallisuus, motivaatio, kiintymys hevoseen sekä ympäristöä ja yhteisöä korostava merkitys. Vuorovaikutus hevosen kanssa koettiin sanallisen viestinnän ja hevosen tulkitsemisen kautta. henkilökohtainen suhde hevoseen oli merkityksellinen ulottuvuus lapsen näkökulmasta katsottuna. Lapsuusvuodet ovat kriittisiä kasvun ja kehityksen kannalta, joten lapselle sopivan tukitoiminnan löytyminen olisi ensiarvoisen tärkeää. Vaihtoehtoisia tukimuotoja olisi tärkeä tutkia vielä syvällisemmin.
first_indexed 2022-01-17T21:00:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ekonen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-17T06:28:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-17T06:28:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79368", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta l\u00f6ytyy huomattava m\u00e4\u00e4r\u00e4 tutkimustietoa (Stergiou, Tzoufi, Ntzani, Varvarousis, Beris, & Ploumis, 2017), mutta tutkimusta lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta on viel\u00e4 niukasti. Lasten oman \u00e4\u00e4nen kuuluviin saaminen t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli siten tutkimuksellisesti ajankohtainen ja lapsen oikeuksiin perustuva ratkaisu. Tutkimuksen mielenkiinnonkohteena olivat hevosavusteisen toiminnan lis\u00e4ksi lapsen antamat merkitykset vuorovaikutuksesta hevosen kanssa. T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4, 6\u201314- vuotiasta lasta ja tutkimusaineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen analyysin avulla.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 hevosavusteinen toiminta ilmeni lapselle mieluisena toimintamuotona, jossa hevosen osuus terapian tai toiminnan osana n\u00e4ytt\u00e4ytyi merkityksi\u00e4 luovana. Lapsen kokemukset hevosavusteisesta toiminnasta olivat toiminnallisuus, motivaatio, kiintymys hevoseen sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja yhteis\u00f6\u00e4 korostava merkitys. Vuorovaikutus hevosen kanssa koettiin sanallisen viestinn\u00e4n ja hevosen tulkitsemisen kautta. henkil\u00f6kohtainen suhde hevoseen oli merkityksellinen ulottuvuus lapsen n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna. \nLapsuusvuodet ovat kriittisi\u00e4 kasvun ja kehityksen kannalta, joten lapselle sopivan tukitoiminnan l\u00f6ytyminen olisi ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Vaihtoehtoisia tukimuotoja olisi t\u00e4rke\u00e4 tutkia viel\u00e4 syv\u00e4llisemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-17T06:28:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-17T06:28:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalipedagoginen hevostoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen l\u00e4hestymistapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMuut on sillein, ett\u00e4 miks s\u00e4 niille puhut, eih\u00e4n ne ymm\u00e4rr\u00e4 mit\u00e4\u00e4n\u201d : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201171138", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hevonen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntoutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ratsastusterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79368
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6b9b340e-1056-474e-acdb-c6b8b9e5e687\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201171138.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ekonen, Emma ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana sosiaalipedagoginen hevostoiminta fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 hevonen lapset (ikäryhmät) kuntoutus ratsastusterapia kokemukset sosiaalipedagogiikka
title ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
title_full ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
title_fullStr ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
title_full_unstemmed ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
title_short ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään”
title_sort muut on sillein että miks sä niille puhut eihän ne ymmärrä mitään hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
title_sub hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
title_txtP ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
topic sosiaalipedagoginen hevostoiminta fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 hevonen lapset (ikäryhmät) kuntoutus ratsastusterapia kokemukset sosiaalipedagogiikka
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa hevonen kokemukset kuntoutus lapset (ikäryhmät) ratsastusterapia sosiaalipedagogiikka sosiaalipedagoginen hevostoiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79368 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201171138
work_keys_str_mv AT ekonenemma muutonsilleinettämikssäniillepuhuteihänneymmärrämitäänhevosavusteinentoimintalapsenko