“Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta osana yliopiston hyvinvointipalveluja. Tutkimme koirien läsnäolon merkitystä Opiskelijan Kompassi Knowhau -hyvinvointityöpajaan osallistuneiden opiskelijoiden koet...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Seivo, Sini, Pulkkinen, Saija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79366
_version_ 1826225725028433920
author Seivo, Sini Pulkkinen, Saija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seivo, Sini Pulkkinen, Saija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seivo, Sini Pulkkinen, Saija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seivo, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta osana yliopiston hyvinvointipalveluja. Tutkimme koirien läsnäolon merkitystä Opiskelijan Kompassi Knowhau -hyvinvointityöpajaan osallistuneiden opiskelijoiden koetulle hyvinvoinnille sekä heidän työpajasta saamaansa hyötyyn. Lisäksi tavoitteenamme oli selvittää madaltaako tieto koirien mukanaolosta ryhmässä kynnystä osallistua tällaiseen toimintaan. Tutkimuksemme otos koostui kuudesta työpajaan osallistuneesta Jyväskylän yliopiston opiskelijasta. Menetelmänä toimi ryhmähaastattelu, jota varten oli laadittu valmis kysymysrunko, mutta myös vapaalle sanalle ja kommentoinnille annettiin tilaa. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Lisäksi osallistujilta kerättiin jokaisen tapaamisen jälkeen palautelomake, jossa kysyttiin, kuinka tärkeäksi osallistujat kokivat koirien läsnäolon kullakin tapaamisella. Tutkimuksessamme havaitsimme, että opiskelijat kokivat koirien läsnäolon ryhmässä mielialaa kohentavana ja tämä näkyi myös tapaamisten jälkeen. Lisäksi ahdistuksen ja jännityksen tunteiden koettiin vähentyneen erityisesti koirakontaktin, kuten silittämisen, seurauksena. Koirilla raportoitiin olevan sekä positiivista että negatiivista vaikutusta keskittymiseen. Useat osallistujista kokivat koirien toisaalta auttaneen heitä pysymään läsnä hetkessä, mutta esimerkiksi niiden haukunta vaikutti keskittymiseen häiritsevästi. Koirat myös helpottivat sosiaalisessa tilanteessa olemista ja kevensivät ryhmän tunnelmaa. Tieto koirien mukanaolosta tapaamisilla lisäsi sekä osallistujien motivaatiota osallistua tapaamisiin että heidän osallistumishalukkuuttaan ryhmään ilmoittautuessa. Tutkimuksemme osoittaa, että koirilla oli useita positiivisia vaikutuksia osallistujien hyvinvoinnille. Vaikka tulokset perustuvat melko suppeaan laadulliseen aineistoon, tarjoavat ne uutta tietoa koira-avusteisesta toiminnasta ja viitteitä sen toimivuudesta osana korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointipalveluja. The aim of this qualitative study was to find out university students' experiences of dog assisted activity as a part of the university’s wellbeing support services. We studied the importance of dogs' presence on the perceived well-being of students who participated in the Student’s Compass Knowhau -wellbeing workshop and the benefits obtained from the workshop. Another aim was to examine whether dogs being a part of the workshop would lower the threshold to participate in this kind of activity. The sample of our study consists of six students of the University of Jyväskylä who participated in the workshop. We collected the data using a group interview, for which a question frame had been prepared in advance, but space was also given for free speech and comments. The analysis was performed as a content analysis. In addition, there was a feedback form collected after every meeting to find out how important the dogs were perceived at each meeting. As a result of this study, we discovered that the participants found the presence of the dogs in the group mood- enhancing, which was also evident after the meetings. In addition, feelings of anxiety and nervousness decreased, especially while being in contact with the dogs for example by petting them. The dogs were reported to have both positive and negative effects on concentration. Several participants mentioned that while the dogs helped them stay present in the moment, for example barking was at times disturbing. The dogs also made it easier to be in a social setting and lightened the mood of the group. Knowledge of the fact that dogs were going to be present at the meetings increased both the participants' motivation to attend the meetings and their willingness to sign up for the group. Our study shows that dogs had several positive effects on the well-being of the participants. Despite the brief data of this study, the results provide new insights into dog assisted activities and its benefits as a part of the wellbeing support services for university students.
first_indexed 2022-01-17T21:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Herttalampi, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Seivo, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Saija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-17T06:22:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-17T06:22:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79366", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijoiden kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta osana yliopiston hyvinvointipalveluja. Tutkimme koirien l\u00e4sn\u00e4olon merkityst\u00e4 Opiskelijan Kompassi Knowhau -hyvinvointity\u00f6pajaan osallistuneiden opiskelijoiden koetulle hyvinvoinnille sek\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6pajasta saamaansa hy\u00f6tyyn. Lis\u00e4ksi tavoitteenamme oli selvitt\u00e4\u00e4 madaltaako tieto koirien mukanaolosta ryhm\u00e4ss\u00e4 kynnyst\u00e4 osallistua\nt\u00e4llaiseen toimintaan. Tutkimuksemme otos koostui kuudesta ty\u00f6pajaan osallistuneesta Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijasta. Menetelm\u00e4n\u00e4 toimi ryhm\u00e4haastattelu, jota varten oli laadittu valmis\nkysymysrunko, mutta my\u00f6s vapaalle sanalle ja kommentoinnille annettiin tilaa. Analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina. Lis\u00e4ksi osallistujilta ker\u00e4ttiin jokaisen tapaamisen j\u00e4lkeen palautelomake, jossa kysyttiin, kuinka t\u00e4rke\u00e4ksi osallistujat kokivat koirien l\u00e4sn\u00e4olon kullakin tapaamisella. Tutkimuksessamme havaitsimme, ett\u00e4 opiskelijat kokivat koirien l\u00e4sn\u00e4olon ryhm\u00e4ss\u00e4\nmielialaa kohentavana ja t\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyi my\u00f6s tapaamisten j\u00e4lkeen. Lis\u00e4ksi ahdistuksen ja j\u00e4nnityksen tunteiden koettiin v\u00e4hentyneen erityisesti koirakontaktin, kuten silitt\u00e4misen, seurauksena. Koirilla raportoitiin olevan sek\u00e4 positiivista ett\u00e4 negatiivista vaikutusta keskittymiseen. Useat osallistujista kokivat koirien toisaalta auttaneen heit\u00e4 pysym\u00e4\u00e4n l\u00e4sn\u00e4 hetkess\u00e4, mutta esimerkiksi niiden haukunta vaikutti keskittymiseen h\u00e4iritsev\u00e4sti. Koirat my\u00f6s helpottivat sosiaalisessa tilanteessa olemista ja kevensiv\u00e4t ryhm\u00e4n tunnelmaa. Tieto koirien mukanaolosta tapaamisilla lis\u00e4si sek\u00e4 osallistujien motivaatiota osallistua tapaamisiin ett\u00e4 heid\u00e4n osallistumishalukkuuttaan ryhm\u00e4\u00e4n ilmoittautuessa. Tutkimuksemme osoittaa, ett\u00e4 koirilla oli useita positiivisia vaikutuksia osallistujien hyvinvoinnille. Vaikka tulokset perustuvat melko suppeaan laadulliseen aineistoon, tarjoavat ne uutta tietoa koira-avusteisesta toiminnasta ja viitteit\u00e4 sen toimivuudesta osana korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointipalveluja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this qualitative study was to find out university students' experiences of dog assisted activity as a part of the university\u2019s wellbeing support services. We studied the importance of dogs'\npresence on the perceived well-being of students who participated in the Student\u2019s Compass Knowhau -wellbeing workshop and the benefits obtained from the workshop. Another aim was to examine whether dogs being a part of the workshop would lower the threshold to participate in this kind of activity. The sample of our study consists of six students of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 who participated in the workshop. We collected the data using a group interview, for which a question frame had been prepared in advance, but space was also given for free speech and comments. The analysis was performed as a content analysis. In addition, there was a feedback form collected after\nevery meeting to find out how important the dogs were perceived at each meeting. As a result of this study, we discovered that the participants found the presence of the dogs in the group mood-\nenhancing, which was also evident after the meetings. In addition, feelings of anxiety and nervousness decreased, especially while being in contact with the dogs for example by petting them. The dogs were reported to have both positive and negative effects on concentration. Several participants mentioned that while the dogs helped them stay present in the moment, for example barking was at times disturbing. The dogs also made it easier to be in a social setting and lightened the mood of the group. Knowledge of the fact that dogs were going to be present at the meetings increased both the participants' motivation to attend the meetings and their willingness to sign up for the group. Our\nstudy shows that dogs had several positive effects on the well-being of the participants. Despite the brief data of this study, the results provide new insights into dog assisted activities and its benefits as\na part of the wellbeing support services for university students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-17T06:22:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-17T06:22:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Korkeakouluopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4inavusteinen toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koira-avusteinen toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Knowhau-toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Student Life", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opiskelijan Kompassi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cM\u00e4 saan silitell\u00e4 puoltoist tuntii koiraa. Se riitt\u00e4\u00e4.\u201d : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhm\u00e4ohjauksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201171136", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79366
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f653da05-5da5-4006-ac44-1298c11785a3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201171136.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seivo, Sini Pulkkinen, Saija “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa Korkeakouluopiskelijat eläinavusteinen toiminta koira-avusteinen toiminta Knowhau-toiminta Student Life Opiskelijan Kompassi Psykologia Psychology 202 hyvinvointipalvelut opiskelijat koira hyvinvointi vuorovaikutus
title “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa
title_full “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa
title_fullStr “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa
title_full_unstemmed “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa
title_short “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.”
title_sort mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa se riittää yliopisto opiskelijoiden kokemukset koira avusteisesta toiminnasta opiskelijan kompassin ryhmäohjauksessa
title_sub yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa
title_txtP “Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa
topic Korkeakouluopiskelijat eläinavusteinen toiminta koira-avusteinen toiminta Knowhau-toiminta Student Life Opiskelijan Kompassi Psykologia Psychology 202 hyvinvointipalvelut opiskelijat koira hyvinvointi vuorovaikutus
topic_facet 202 Knowhau-toiminta Korkeakouluopiskelijat Opiskelijan Kompassi Psychology Psykologia Student Life eläinavusteinen toiminta hyvinvointi hyvinvointipalvelut koira koira-avusteinen toiminta opiskelijat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79366 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201171136
work_keys_str_mv AT seivosini mäsaansilitelläpuoltoisttuntiikoiraaseriittääyliopistoopiskelijoidenkokemuksetkoiraavu