Perusasteen tuki 2000-luvulla reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä

Tutkielmassa perehdytään erityisopetuksen ja nykyisen koulunkäynnin ja oppimisen tuen järjestelmän muutoksiin 2000-luvulla. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti tarjontaan kansallisesti vaikuttavat tekijät. Erityiskysymyksenä on kuntien valtionosuusjärjestelmän muutokset vuonna 2010 ja niiden m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karila, Arttu
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79347
_version_ 1826225715599638528
author Karila, Arttu
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karila, Arttu Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karila, Arttu Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karila, Arttu
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa perehdytään erityisopetuksen ja nykyisen koulunkäynnin ja oppimisen tuen järjestelmän muutoksiin 2000-luvulla. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti tarjontaan kansallisesti vaikuttavat tekijät. Erityiskysymyksenä on kuntien valtionosuusjärjestelmän muutokset vuonna 2010 ja niiden mahdollinen yhteys tarjottuun tukeen. Heijastuuko kuntatalouden tilanne oppilaiden perusasteella saamaan tukeen? Tulosten perusteella uudistus onnistui tavoitteessaan poistaa rahoitusjärjestelmästä kannustin kunnille vyöryttää kuntakohtaisia kustannuksia valtionrahoituksen piiriin. Kun kunnan talouden yleiskuvan indikaattorina käytetään kunnan tuloveroprosenttia, uudistuksen jälkeisenä aikana yhteys tarjotun tuen ja kuntaveron muutosten välillä on hävinnyt verrattuna uudistusta edeltäneeseen aikaan. Toisena kysymyksenä tarkastelemme varhaiskasvatuksen mahdollista yhteyttä perusasteella annettuun tukeen. Onko varhaiskasvatuksen osallistumisasteella havaittavissa yhteyttä perusasteella myönnettyyn tukeen tai sen laatuun? Tulosten mukaan varhaiskasvatus ei ole merkittävä selittävä tekijä perusasteella tarjotun tuen määrälle. Myöskään väite siitä, että varhaiskasvatus vähentäisi perusasteella tarjotun tuen määrää, ei saa tukea. Tutkielmassa käydään läpi aikaisempaa kansallista ja kansainvälistä tutkimusta koskien sekä erityisopetuksen (special education) rahoitusjärjestelmien muutoksia, että erityisopetuksen vaikuttavuutta. Useissa tutkimuksissa vahvistuu tulos, jonka mukaan vakaviin oppimisvaikeuksiin saatava tuki reagoi heikommin rahoitusjärjestelmän muutoksiin verrattuna lievien oppimisvaikeuksien takia saatuun tukeen. Koskien erityisopetuksen vaikuttavuutta, läpikäydyn kirjallisuuden mukaan erityisoppilaille tavanomaisessa luokkaympäristössä toteutettu opetus johtaa useimmiten samassa luokkatilassa olevien oppilaiden oppimistulosten laskuun.
first_indexed 2024-09-11T08:49:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haapanen, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karila, Arttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-13T06:54:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-13T06:54:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79347", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa perehdyt\u00e4\u00e4n erityisopetuksen ja nykyisen koulunk\u00e4ynnin ja oppimisen tuen j\u00e4rjestelm\u00e4n muutoksiin 2000-luvulla. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti tarjontaan kansallisesti vaikuttavat tekij\u00e4t. \n\nErityiskysymyksen\u00e4 on kuntien valtionosuusj\u00e4rjestelm\u00e4n muutokset vuonna 2010 ja niiden mahdollinen yhteys tarjottuun tukeen. Heijastuuko kuntatalouden tilanne oppilaiden perusasteella saamaan tukeen? Tulosten perusteella uudistus onnistui tavoitteessaan poistaa rahoitusj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 kannustin kunnille vy\u00f6rytt\u00e4\u00e4 kuntakohtaisia kustannuksia valtionrahoituksen piiriin. Kun kunnan talouden yleiskuvan indikaattorina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kunnan tuloveroprosenttia, uudistuksen j\u00e4lkeisen\u00e4 aikana yhteys tarjotun tuen ja kuntaveron muutosten v\u00e4lill\u00e4 on h\u00e4vinnyt verrattuna uudistusta edelt\u00e4neeseen aikaan. \n\nToisena kysymyksen\u00e4 tarkastelemme varhaiskasvatuksen mahdollista yhteytt\u00e4 perusasteella annettuun tukeen. Onko varhaiskasvatuksen osallistumisasteella havaittavissa yhteytt\u00e4 perusasteella my\u00f6nnettyyn tukeen tai sen laatuun? Tulosten mukaan varhaiskasvatus ei ole merkitt\u00e4v\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 perusasteella tarjotun tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4lle. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n v\u00e4ite siit\u00e4, ett\u00e4 varhaiskasvatus v\u00e4hent\u00e4isi perusasteella tarjotun tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, ei saa tukea.\n\nTutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi aikaisempaa kansallista ja kansainv\u00e4list\u00e4 tutkimusta koskien sek\u00e4 erityisopetuksen (special education) rahoitusj\u00e4rjestelmien muutoksia, ett\u00e4 erityisopetuksen vaikuttavuutta. Useissa tutkimuksissa vahvistuu tulos, jonka mukaan vakaviin oppimisvaikeuksiin saatava tuki reagoi heikommin rahoitusj\u00e4rjestelm\u00e4n muutoksiin verrattuna lievien oppimisvaikeuksien takia saatuun tukeen. \n\nKoskien erityisopetuksen vaikuttavuutta, l\u00e4pik\u00e4ydyn kirjallisuuden mukaan erityisoppilaille tavanomaisessa luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toteutettu opetus johtaa useimmiten samassa luokkatilassa olevien oppilaiden oppimistulosten laskuun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-13T06:54:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-13T06:54:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksen taloustiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunk\u00e4ynnin ja oppimisen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201131122", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taloustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Economics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valtionosuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rahoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kunnallistalous", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79347
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/85186dcb-49b3-41df-8095-f7a35a022809\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201131122.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karila, Arttu Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä koulutuksen taloustiede yleinen tuki tehostettu tuki koulunkäynnin ja oppimisen tuki Taloustiede Economics 2041 erityinen tuki valtionosuudet varhaiskasvatus erityisopetus kunnat perusopetus oppimisvaikeudet varhainen tuki rahoitus inkluusio kunnallistalous
title Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
title_full Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
title_fullStr Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
title_full_unstemmed Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
title_short Perusasteen tuki 2000-luvulla
title_sort perusasteen tuki 2000 luvulla reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
title_sub reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
title_txtP Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
topic koulutuksen taloustiede yleinen tuki tehostettu tuki koulunkäynnin ja oppimisen tuki Taloustiede Economics 2041 erityinen tuki valtionosuudet varhaiskasvatus erityisopetus kunnat perusopetus oppimisvaikeudet varhainen tuki rahoitus inkluusio kunnallistalous
topic_facet 2041 Economics Taloustiede erityinen tuki erityisopetus inkluusio koulunkäynnin ja oppimisen tuki koulutuksen taloustiede kunnallistalous kunnat oppimisvaikeudet perusopetus rahoitus tehostettu tuki valtionosuudet varhainen tuki varhaiskasvatus yleinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79347 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201131122
work_keys_str_mv AT karilaarttu perusasteentuki2000luvullareformitarkasteluajatuentarjontaanvaikuttavistatekijöistä