Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä

Stressi on varsin yleinen ilmiö yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressiä voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lisäksi elämänvaiheeseen liittyvät muutokset. Liiallisella stressillä voi olla laajoja negatiivisia vaikutuksia hyvinvoinnille. Opiskelijat haluava...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hirvonen, Anniina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79272
_version_ 1826225686779527168
author Hirvonen, Anniina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hirvonen, Anniina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hirvonen, Anniina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hirvonen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Stressi on varsin yleinen ilmiö yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressiä voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lisäksi elämänvaiheeseen liittyvät muutokset. Liiallisella stressillä voi olla laajoja negatiivisia vaikutuksia hyvinvoinnille. Opiskelijat haluavat tukea stressinhallintaan. Apua stressinhallintaan voidaan tarjota erilaisilla ohjelmilla. Tämän Pro Gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston HYVY-Akateeminen opiskelukyky- kurssille vuosina 2019-2020 osallistuneiden opiskelijoiden näkemyksiä kurssista liittyen stressiin ja stressinhallintaan. HYVY-kurssi on Jyväskylän yliopiston toteuttama hyvinvointia ja akateemista opiskelukykyä tukeva kurssi. Tutkimusaineistona käytettiin kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kirjoittamia reflektoiva lopputehtäviä, jotka olivat osa kurssin suorittamista. Tutkittavat (N=40) olivat suorittaneet kurssin lukuvuoden 2019-2020 aikana. Aineiston analysointi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen tulosten perusteella HYVY-kurssi nähtiin mahdollisuutena oppia erilaisia keinoja, joilla vaikuttaa kokemaansa stressiin. Olennaiseksi koettiin stressiä aiheuttavien ajattelutapojen ja arjen toimintatapojen tunnistaminen ja kehittäminen. Yleisesti kurssin koettiin tarjoavan hyödyllistä tietoja ja vinkkejä. Ryhmäkeskustelujen ja itsenäisten tehtävien avulla sai uusia näkökulmia, pääsi syventymään aiheisiin ja oppi itsestään. Opiskelijoiden stressille on erilaisia syitä. Niihin on mahdollista vaikuttaa tarjoamalla opiskelijoille monipuolisesti erilaisia keinoja. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajalti stressinhallintaa ja hyvinvointia edistävien ohjelmien suunnittelussa ja toteutuksessa. Niitä voidaan myös käyttää yliopiston toimintatapojen kehittämiseen enemmän opiskelijoiden hyvinvointia edistäväksi. Stress is a common phenomenon among university students. The causes of stress can be related to studies or changes that are typical in the stage of life. Excessive stress can be harmful for one’s well-being. Students hope for support in stress management skills. It is possible to support the students with different programs. The aim of this thesis was to investigate the views of the HYVY course among the students of University of Jyväskylä who had participated to the course during the academic year 2019-2020.The aim was to investigate the views related to stress and stress management. HYVY-course is a wellbeing and study ability course provided by University of Jyväskylä. The data consisted of reflective final assignments written by students as part of the course participation. The participants (N=40) had taken the course during the academic year 2019-2020. The data was analyzed with the qualitative content analysis method. The results suggest that students could learn different means to affect their perceived stress. Recognizing and developing the stress-causing mindset and ways of acting were considered important. In general the course provided useful information and tips. Group discussions and independent assignments enabled students to gain new perspectives, depend the information and learn more about themselves. There are different causes of stress among university students. It is possible to impact these causes by providing various tools in different ways. The results of this study can be used widely in planning and implementing stress-management and wellbeing programs. In addition it can be used in developing procedure for promoting well-being in universities
first_indexed 2022-01-11T21:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hirvonen, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-11T06:09:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-11T06:09:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79272", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Stressi on varsin yleinen ilmi\u00f6 yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Opiskelijoille stressi\u00e4 voivat aiheuttaa erilaisten opintoihin liittyvien asioiden lis\u00e4ksi el\u00e4m\u00e4nvaiheeseen liittyv\u00e4t muutokset. Liiallisella stressill\u00e4 voi olla laajoja negatiivisia vaikutuksia hyvinvoinnille. Opiskelijat haluavat tukea stressinhallintaan. Apua stressinhallintaan voidaan tarjota erilaisilla ohjelmilla.\n\nT\u00e4m\u00e4n Pro Gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston HYVY-Akateeminen opiskelukyky- kurssille vuosina 2019-2020 osallistuneiden opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kurssista liittyen stressiin ja stressinhallintaan. HYVY-kurssi on Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston toteuttama hyvinvointia ja akateemista opiskelukyky\u00e4 tukeva kurssi. Tutkimusaineistona k\u00e4ytettiin kurssille osallistuneiden opiskelijoiden kirjoittamia reflektoiva lopputeht\u00e4vi\u00e4, jotka olivat osa kurssin suorittamista. Tutkittavat (N=40) olivat suorittaneet kurssin lukuvuoden 2019-2020 aikana. Aineiston analysointi toteutettiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4.\n\nTutkimuksen tulosten perusteella HYVY-kurssi n\u00e4htiin mahdollisuutena oppia erilaisia keinoja, joilla vaikuttaa kokemaansa stressiin. Olennaiseksi koettiin stressi\u00e4 aiheuttavien ajattelutapojen ja arjen toimintatapojen tunnistaminen ja kehitt\u00e4minen. Yleisesti kurssin koettiin tarjoavan hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoja ja vinkkej\u00e4. Ryhm\u00e4keskustelujen ja itsen\u00e4isten teht\u00e4vien avulla sai uusia n\u00e4k\u00f6kulmia, p\u00e4\u00e4si syventym\u00e4\u00e4n aiheisiin ja oppi itsest\u00e4\u00e4n.\n\nOpiskelijoiden stressille on erilaisia syit\u00e4. Niihin on mahdollista vaikuttaa tarjoamalla opiskelijoille monipuolisesti erilaisia keinoja. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 laajalti stressinhallintaa ja hyvinvointia edist\u00e4vien ohjelmien suunnittelussa ja toteutuksessa. Niit\u00e4 voidaan my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yliopiston toimintatapojen kehitt\u00e4miseen enemm\u00e4n opiskelijoiden hyvinvointia edist\u00e4v\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Stress is a common phenomenon among university students. The causes of stress can be related to studies or changes that are typical in the stage of life. Excessive stress can be harmful for one\u2019s well-being. Students hope for support in stress management skills. It is possible to support the students with different programs.\n\nThe aim of this thesis was to investigate the views of the HYVY course among the students of University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 who had participated to the course during the academic year 2019-2020.The aim was to investigate the views related to stress and stress management. HYVY-course is a wellbeing and study ability course provided by University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The data consisted of reflective final assignments written by students as part of the course participation. The participants (N=40) had taken the course during the academic year 2019-2020. The data was analyzed with the qualitative content analysis method.\n\nThe results suggest that students could learn different means to affect their perceived stress. Recognizing and developing the stress-causing mindset and ways of acting were considered important. In general the course provided useful information and tips. Group discussions and independent assignments enabled students to gain new perspectives, depend the information and learn more about themselves. \n\nThere are different causes of stress among university students. It is possible to impact these causes by providing various tools in different ways. The results of this study can be used widely in planning and implementing stress-management and wellbeing programs. In addition it can be used in developing procedure for promoting well-being in universities", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-11T06:09:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-11T06:09:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopisto-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 stressinhallinnan edist\u00e4misest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201111050", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79272
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4bc607dc-8fae-4f15-89dd-89597c77936f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201111050.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hirvonen, Anniina Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä Terveyskasvatus Health Education 50411 opiskelijat stressi hyvinvointi stressinhallinta korkeakouluopiskelu opiskelu
title Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
title_full Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
title_fullStr Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
title_full_unstemmed Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
title_short Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
title_sort yliopisto opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
title_txtP Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä stressinhallinnan edistämisestä
topic Terveyskasvatus Health Education 50411 opiskelijat stressi hyvinvointi stressinhallinta korkeakouluopiskelu opiskelu
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus hyvinvointi korkeakouluopiskelu opiskelijat opiskelu stressi stressinhallinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79272 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201111050
work_keys_str_mv AT hirvonenanniina yliopistoopiskelijoidennäkemyksiästressinhallinnanedistämisestä