Opettajat pelisuunnittelijoina, pelisuunnittelijat opettajina pelillistetyn opetuksen suunnitteluprosessi

Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. Oppimisen pelillistämisen hyötynä pidetään erityisesti motivaation lisääntymistä....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuutti, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79247
Description
Summary:Tutkielma käsittelee pelillistettyn opetuksen suunnittelua. Opetuksen pelillistäminen on pelielementtien ja -mekaniikkojen tuomista osaksi opetusta, jonka tavoitteena on tuoda oppimiseen peleille ominaisia kokemuksia. Oppimisen pelillistämisen hyötynä pidetään erityisesti motivaation lisääntymistä. Tutkielmassa tutkin, millaisia kokemuksia opettajilla ja pelisuunnittelijoilla on pelillisten oppimistapahtumien suunnittelusta ja millaisia taitoja tarvitaan opetuksen pelillistämiseen. Tutkimus on fenomenologinen haastattelututkimus, jossa on haastateltu yhteensä kymmentä opettajaa ja pelisuunnittelijaa heidän kokemuksistaan pelillistettyjen oppimistapahtumien suunnittelusta. Haastattelut toteutettiin keväällä 2021 ja tutkielman aineisto ovat näiden haastattelujen litteroinnit. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty tulkitsevaa fenomenologista analyysia. Tutkimuksessa selvisi, että suunnitteluun vaikuttaa suuresti millaisessa kontekstissa suunnittelua tehdään. Pelillistetyn opetuksen suunnittelun haasteina nähtiin monenlaisten resurssien puute, pedagogisen suunnittelun ja pelisunnittelun yhdistämisen haasteellisuus sekä ei toivotut vaikutukset oppilaan ja oppilasryhmän käyttäytymiseen. Syiksi pelillistämiselle nähtiin motivaation ja oppilaslähtöisyyden lisääntyminen, monenlaisten taitojen kehittyminen ja opettajan oma työssä viihtyminen. Haastateltavat korostivat suunnittelussa moniammatillisten taitojen tärkeyttä ja tarinallisuuden, kokemuksellisuuden ja pelien rakenteellista ymmärtämistä.