Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yli 12-vuotiaiden kilpailevien voimistelijoiden kokemuksia voimisteluharjoituksissaan kokemastaan autonomiaa tukevasta valmennuksesta sekä psyykkisestä turvallisuudesta. Tavoitteena oli tutkia autonomiaa tukevan valmennuksen ja psyykkisesti turvallisen ilmapiir...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rinta-Koski, Petra
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79229
_version_ 1828193067608309760
author Rinta-Koski, Petra
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rinta-Koski, Petra Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rinta-Koski, Petra Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rinta-Koski, Petra
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yli 12-vuotiaiden kilpailevien voimistelijoiden kokemuksia voimisteluharjoituksissaan kokemastaan autonomiaa tukevasta valmennuksesta sekä psyykkisestä turvallisuudesta. Tavoitteena oli tutkia autonomiaa tukevan valmennuksen ja psyykkisesti turvallisen ilmapiirin yhteyttä, sekä vertailla psyykkisen turvallisuuden kokemuksia suhteessa valmentajaan ja muihin voimistelijoihin. Lisäksi selvitettiin eroavatko vastaajien kokemukset toisistaan kilpatason, voimistelulajin tai valmennussuhteen keston perusteella. Tutkielma toteutettiin yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa sähköisenä kyselynä ja tutkimuksen otanta koostui vähintään 12 vuotta täyttäneistä kilpa A-kilpailulisenssin omaavista voimistelijoista (n=304). Vastaajien ikäjakauma oli 12–27 vuotta ja tutkimukseen saa-tiin vastauksia kaikista voimistelulajeista, lukuun ottamatta tanssillista voimistelua. Tulosten analysoinnissa autonomian ja psyykkisen turvallisuuden kokemuksia tarkasteltiin suorien jakaumien, frekvenssiprosenttien ja keskiarvojen avulla. Lisäksi aineiston analysointiin käytettiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiota, kahden riippuvan otoksien T-testiä, Kruskal-Wallis-testiä, yksisuuntaista varianssianalyysiä ja Tamhane-testiä. Suhteessa valmentajaan koetun psyykkisen turvallisuuden selittymistä taustamuuttujilla ja autonomiaa tukevalla valmennuksella tutkittiin lisäksi regressioanalyysilla avulla. Tulokset osoittivat, että valtaosa voimistelijoista (80 %) koki valmennuksen autonomiaa tukevana ja harjoitusilmapiirin psyykkisesti turvallisena. Vastauksien keskiarvot tässä tutkimuksessa olivat autonomiaa tukevan valmennuksen osalta 5,5/7 ja psyykkisen turvallisuuden 5,7/7. Verrattaessa tuloksia eri taustamuuttujiin, löytyi tilastollisesti merkitsevää eroa vain suhteessa valmentajaan koetussa psyykkisessä turvallisuudessa. Vaikka osa muuttujien välillä löytyvistä eroista oli tilastollisesti merkitseviä, olivat kaikki arvot yleisesti tarkasteltuna suhteellisen positiivisia ja keskenään saman suuntaisia. Yhtenä tärkeimpänä tuloksena voidaan pitää tulosten yhdenmukaisuutta, joka kertoo voimisteluvalmennuksen olevan Suomessa autonomiaa tukevaa ja psyykkisesti turvallista niin kansallisella kuin huippu-urheilutasolla ja kaikissa voimistelulajeissa. The purpose of this study was to find out the experiences of competing gymnasts over the age of 12 about the autonomy-supportive coaching and psychological safety they have experienced in their gymnastics training. The aim was to study the relationship between autonomy-supportive coaching and a psychologically safe atmosphere and to compare experiences of psychological safety between the coach and other gymnasts. In addition, it was examined whether the respondents' experiences differed according to the level of competition, the type of gymnastics, or the duration of the coaching relationship. The study was conducted in collaboration with the Finnish Gymnastics Federation as an electronic survey. The sample of the study consisted of gymnasts with a competition A license who were at least 12 years old (N = 304). The age distribution of the respondents was 12–27 years, and the survey received responses from all types of gymnastics, except flow gymnastics. In analyzing the results, experiences of autonomy and mental safety were examined using direct distributions, frequency percentages, and means. In addition, Pearson correlation, paired-samples T-test, Kruskal-Wallis test, One-Way ANOVA, and Tamhane test were used to analyze the data. Regression analysis was used when examining how the background variables and autonomy-supportive coaching explained the psychological safety experienced with the coach. The results showed that 80% of gymnasts felt that coaching was autonomy-supportive and that the training atmosphere was psychologically safe. In this study, the mean of the responses for autonomy-supportive coaching was 5.5 / 7 and for psychological safety 5.7 / 7. When comparing the results to different background variables, a statistically significant difference was found only in the experienced psychological safety with the coach. Although some of the differences found between the variables were statistically significant, all values were generally relatively positive and similar to each other. One of the most important results of this study was the consistency of the results. This shows that gymnastics coaching in Finland is autonomy-supportive and psychologically safe at both the national and elite level gymnastics as well as in all types of gymnastics.
first_indexed 2022-01-05T21:05:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rinta-Koski, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-01-05T07:35:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-01-05T07:35:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79229", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yli 12-vuotiaiden kilpailevien voimistelijoiden kokemuksia voimisteluharjoituksissaan kokemastaan autonomiaa tukevasta valmennuksesta sek\u00e4 psyykkisest\u00e4 turvallisuudesta. Tavoitteena oli tutkia autonomiaa tukevan valmennuksen ja psyykkisesti turvallisen ilmapiirin yhteytt\u00e4, sek\u00e4 vertailla psyykkisen turvallisuuden kokemuksia suhteessa valmentajaan ja muihin voimistelijoihin. Lis\u00e4ksi selvitettiin eroavatko vastaajien kokemukset toisistaan kilpatason, voimistelulajin tai valmennussuhteen keston perusteella. \n\nTutkielma toteutettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 Suomen Voimisteluliiton kanssa s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselyn\u00e4 ja tutkimuksen otanta koostui v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 12 vuotta t\u00e4ytt\u00e4neist\u00e4 kilpa A-kilpailulisenssin omaavista voimistelijoista (n=304). Vastaajien ik\u00e4jakauma oli 12\u201327 vuotta ja tutkimukseen saa-tiin vastauksia kaikista voimistelulajeista, lukuun ottamatta tanssillista voimistelua. Tulosten analysoinnissa autonomian ja psyykkisen turvallisuuden kokemuksia tarkasteltiin suorien jakaumien, frekvenssiprosenttien ja keskiarvojen avulla. Lis\u00e4ksi aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiota, kahden riippuvan otoksien T-testi\u00e4, Kruskal-Wallis-testi\u00e4, yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4 ja Tamhane-testi\u00e4. Suhteessa valmentajaan koetun psyykkisen turvallisuuden selittymist\u00e4 taustamuuttujilla ja autonomiaa tukevalla valmennuksella tutkittiin lis\u00e4ksi regressioanalyysilla avulla.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 valtaosa voimistelijoista (80 %) koki valmennuksen autonomiaa tukevana ja harjoitusilmapiirin psyykkisesti turvallisena. Vastauksien keskiarvot t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olivat autonomiaa tukevan valmennuksen osalta 5,5/7 ja psyykkisen turvallisuuden 5,7/7. Verrattaessa tuloksia eri taustamuuttujiin, l\u00f6ytyi tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa vain suhteessa valmentajaan koetussa psyykkisess\u00e4 turvallisuudessa. Vaikka osa muuttujien v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ytyvist\u00e4 eroista oli tilastollisesti merkitsevi\u00e4, olivat kaikki arvot yleisesti tarkasteltuna suhteellisen positiivisia ja kesken\u00e4\u00e4n saman suuntaisia. Yhten\u00e4 t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 tulosten yhdenmukaisuutta, joka kertoo voimisteluvalmennuksen olevan Suomessa autonomiaa tukevaa ja psyykkisesti turvallista niin kansallisella kuin huippu-urheilutasolla ja kaikissa voimistelulajeissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to find out the experiences of competing gymnasts over the age of 12 about the autonomy-supportive coaching and psychological safety they have experienced in their gymnastics training. The aim was to study the relationship between autonomy-supportive coaching and a psychologically safe atmosphere and to compare experiences of psychological safety between the coach and other gymnasts. In addition, it was examined whether the respondents' experiences differed according to the level of competition, the type of gymnastics, or the duration of the coaching relationship.\n\nThe study was conducted in collaboration with the Finnish Gymnastics Federation as an electronic survey. The sample of the study consisted of gymnasts with a competition A license who were at least 12 years old (N = 304). The age distribution of the respondents was 12\u201327 years, and the survey received responses from all types of gymnastics, except flow gymnastics. In analyzing the results, experiences of autonomy and mental safety were examined using direct distributions, frequency percentages, and means. In addition, Pearson correlation, paired-samples T-test, Kruskal-Wallis test, One-Way ANOVA, and Tamhane test were used to analyze the data. Regression analysis was used when examining how the background variables and autonomy-supportive coaching explained the psychological safety experienced with the coach.\n\nThe results showed that 80% of gymnasts felt that coaching was autonomy-supportive and that the training atmosphere was psychologically safe. In this study, the mean of the responses for autonomy-supportive coaching was 5.5 / 7 and for psychological safety 5.7 / 7. When comparing the results to different background variables, a statistically significant difference was found only in the experienced psychological safety with the coach. Although some of the differences found between the variables were statistically significant, all values were generally relatively positive and similar to each other. One of the most important results of this study was the consistency of the results. This shows that gymnastics coaching in Finland is autonomy-supportive and psychologically safe at both the national and elite level gymnastics as well as in all types of gymnastics.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-01-05T07:35:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-01-05T07:35:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valmennuskulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autonomy-supportive coaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psychological safety", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "safety climate", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sport climate", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "coaching culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnastics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "coaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiirist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202201051008", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psyykkinen valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimistelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimistelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79229
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ead299de-94c1-4d2a-9252-941774742a78\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202201051008.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rinta-Koski, Petra Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä psyykkinen turvallisuus valmennuskulttuuri autonomy-supportive coaching psychological safety safety climate sport climate coaching culture gymnastics coaching Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 autonomia valmennus valmentajat psyykkinen valmennus voimistelijat urheilu voimistelu
title Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä
title_full Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä
title_fullStr Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä
title_full_unstemmed Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä
title_short Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä
title_sort voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä
title_txtP Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä
topic psyykkinen turvallisuus valmennuskulttuuri autonomy-supportive coaching psychological safety safety climate sport climate coaching culture gymnastics coaching Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 autonomia valmennus valmentajat psyykkinen valmennus voimistelijat urheilu voimistelu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education autonomia autonomy-supportive coaching coaching coaching culture gymnastics psychological safety psyykkinen turvallisuus psyykkinen valmennus safety climate sport climate urheilu valmennus valmennuskulttuuri valmentajat voimistelijat voimistelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79229 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201051008
work_keys_str_mv AT rintakoskipetra voimistelijoidenkokemuksiaautonomiaatukevastavalmennuksestajapsyykkisestiturvall