Laulaminen 7. luokan musiikintunneilla

Tässä tutkimuksessa tutkin 7. luokkalaisten suhtautumista laulamiseen musiikintunneilla. Tutkimuksessa selvitin oppilaiden yleistä suhtautumista ja ympäristön vaikutusta yksilön suhtautumiseen. Pohjana tutkimukselle oli oma kiinnostukseni laulamista kohtaan, sekä laulun merkitys osana suomalaista k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rannankari, Johannes
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79216
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkin 7. luokkalaisten suhtautumista laulamiseen musiikintunneilla. Tutkimuksessa selvitin oppilaiden yleistä suhtautumista ja ympäristön vaikutusta yksilön suhtautumiseen. Pohjana tutkimukselle oli oma kiinnostukseni laulamista kohtaan, sekä laulun merkitys osana suomalaista kouluhistoriaa. Laululla on ollut tärkeä rooli suomalaisen koulun historiassa. Se on kuulunut tärkeimpiin oppiaineisiin ja ollut nuorille tärkeä taloudellinen tekijä. Vuosien saatossa laulun osuus opetussuunnitelmissa on pienentynyt ja nykyisessä opetussuunnitelmassa se jopa jää jalkoihin muiden musiikin osa-alueiden joukossa. Toteutin tutkimusaineiston keruun kyselyhaastatteluna eräälle seitsemännen luokan musiikinryhmälle syksyllä 2021. Suurin osa kyselyyn osallistuneista oli tyttöjä. Poikia ja muiksi itsensä identifioineita oli selkeästi vähemmän. Sain kerättyä kyselyllä monipuolisia, hyvin jäsenneltyjä vastauksia. Tutkimuksen tuloksista voi havaita, kuinka yleinen suhtautuminen laulamiseen on myönteistä. Laulaminen on pääosin mukavaa ja kivaa tekemistä yhdessä kavereiden kanssa. Laulaminen koettiin monessa lomakkeessa jännittäväksi, mikä johtui usein epävarmuudesta omia taitoja kohtaan. Kodilla on merkitystä oppilaiden laulusuhtautumiseen. Ne, joiden kotona lauletaan, pitivät laulamisesta enemmän kuin ne, joiden kotona ei laulettu.