Taiteilijan tarina kerronnan keinot kulttuurimedian audiovisuaalisessa henkilöhaastattelussa

Tässä tutkielmassa tarkastellaan kerronnan keinoja kulttuurimedioiden audiovisuaalisissa henkilöhaastatteluissa. Tarkoituksena on selvittää, mihin kulttuurimedia pyrkii audiovisuaalisilla henkilöhaastatteluilla ja millä kerronnan keinoilla tavoite pyritään saavuttamaan. Lisäksi tutkitaan uudenlaiste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niskanen, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79204
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tarkastellaan kerronnan keinoja kulttuurimedioiden audiovisuaalisissa henkilöhaastatteluissa. Tarkoituksena on selvittää, mihin kulttuurimedia pyrkii audiovisuaalisilla henkilöhaastatteluilla ja millä kerronnan keinoilla tavoite pyritään saavuttamaan. Lisäksi tutkitaan uudenlaisten kulttuurimedioiden piirteitä ja sitä, miten kulttuurimediat asettuvat perinteiselle mediakentälle. Tutkielmaa varten tarkasteltiin kolmen kulttuurimedian – Boomboomboomin, Conseptin ja Hypendin – audiovisuaalisia henkilöhaastatteluja. Tutkielmassa hyödynnettiin videoaineistoa, joka koostui kuudesta YouTubessa julkaistusta haastattelusta. Kultakin medialta tarkastelussa oli kaksi haastattelua. Videoaineiston lisäksi tutkielmaan haastateltiin medioiden perustajia, jotka toimivat myös haastattelijoina audiovisuaalisissa henkilöhaastatteluissa. Haastatellut kertoivat audiovisuaalisten henkilöhaastattelujen suunnittelusta, sisällöstä ja tavoitteista. Sisällönanalyysin avulla tutkimushaastatteluista erottui kolme teemaa, jotka ohjaavat medioita audiovisuaalisten henkilöhaastattelujen tekemisessä: kyseisen median rooli mediakentällä, haastattelujen tavoitteet sekä niiden saavuttamiseksi käytössä olevat toteutuksen tavat ja kerronnan keinot. Haastatellut kertoivat pitävänsä tärkeänä sitä, että he voivat itse määritellä mediansa. Haastatellut kuvailivat tavoittelevansa audiovisuaalisilla henkilöhaastatteluilla erityisesti uuden näkökulman tarjoamista ja inspiraatiota, minkä lisäksi myös yhteisöllisyyttä pidettiin tavoiteltavana. Audiovisuaalisuuden koettiin tarjoavan haastatteluun uusia tasoja ja päästävän yleisön lähemmäs haastateltavaa vierasta. Haastattelutekniikoita ja leikkaamista hyödyntämällä audiovisuaaliseen haastatteluun saadaan tarinankerronnan piirteitä, jotka korostavat henkilöhaastattelun vierasta.