Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata viestinnän asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia huumorin funkti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sagulin, Petri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79203
_version_ 1826225706533650432
author Sagulin, Petri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sagulin, Petri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sagulin, Petri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sagulin, Petri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata viestinnän asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia huumorin funktioista, huumorille sopivista kohderyhmistä, huumorille sopimattomista käyttöyhteyksistä sekä mahdollisista seurauksista. Työ toteutettiin laadullisella menetelmällä ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tutkielmaan haastateltiin yhteensä neljää viestinnän konsultoivissa tehtävissä toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin. Työ tulosten perusteella viestinnän asiantuntijat kokivat kampanjavaikuttamisen huumorin funktionaalisena eli huumorilla on useita erilaisia käyttötarkoituksia. Huumoria luonnehdittiin hyväntuuliseksi eikä huumorille sopivia kohderyhmiä rajattu erityisen tarkasti. Huumorin riskejä tarkasteltaessa viestinnän asiantuntijat tunnistivat useita sille sopimattomia asiayhteyksiä, kuten globaalisti ja yhteiskunnallisesti merkittävät asiat, vähemmistöt sekä henkilökohtaisuuksiin, arvomaailmaan ja terveyteen liittyvän huumorin. Näissä epäonnistumisella oli selkeät ja havaittavat seuraukset niin kampanjan, organisaation kuin mahdollisen kumppaniyrityksen osalta. Tämän työn tulokset tuovat näkökulmia huumorin hyödyntämiseen kampanjavaikuttamisessa. Viestinnän alan organisaatiot ja asiantuntijat voivat soveltaa työn tuloksia esimerkiksi huumoria sisältävien kampanjavaikuttamisen suunnitteluun, kohdentamiseen ja juoksuttamiseen, sekä auttamaan välttämään mahdolliset ongelmat ja riskit.
first_indexed 2021-12-28T21:00:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valkonen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sagulin, Petri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-28T07:12:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-28T07:12:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79203", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 viestinn\u00e4n asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskej\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00e4miseen sis\u00e4ltyy. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli kuvata viestinn\u00e4n asiantuntijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia huumorin funktioista, huumorille sopivista kohderyhmist\u00e4, huumorille sopimattomista k\u00e4ytt\u00f6yhteyksist\u00e4 sek\u00e4 mahdollisista seurauksista.\n\nTy\u00f6 toteutettiin laadullisella menetelm\u00e4ll\u00e4 ja sen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tutkielmaan haastateltiin yhteens\u00e4 nelj\u00e4\u00e4 viestinn\u00e4n konsultoivissa teht\u00e4viss\u00e4 toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina, ja ker\u00e4tty aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.\n\nTy\u00f6 tulosten perusteella viestinn\u00e4n asiantuntijat kokivat kampanjavaikuttamisen huumorin funktionaalisena eli huumorilla on useita erilaisia k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksia. Huumoria luonnehdittiin hyv\u00e4ntuuliseksi eik\u00e4 huumorille sopivia kohderyhmi\u00e4 rajattu erityisen tarkasti. Huumorin riskej\u00e4 tarkasteltaessa viestinn\u00e4n asiantuntijat tunnistivat useita sille sopimattomia asiayhteyksi\u00e4, kuten globaalisti ja yhteiskunnallisesti merkitt\u00e4v\u00e4t asiat, v\u00e4hemmist\u00f6t sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisuuksiin, arvomaailmaan ja terveyteen liittyv\u00e4n huumorin. N\u00e4iss\u00e4 ep\u00e4onnistumisella oli selke\u00e4t ja havaittavat seuraukset niin kampanjan, organisaation kuin mahdollisen kumppaniyrityksen osalta.\n\nT\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tulokset tuovat n\u00e4k\u00f6kulmia huumorin hy\u00f6dynt\u00e4miseen kampanjavaikuttamisessa. Viestinn\u00e4n alan organisaatiot ja asiantuntijat voivat soveltaa ty\u00f6n tuloksia esimerkiksi huumoria sis\u00e4lt\u00e4vien kampanjavaikuttamisen suunnitteluun, kohdentamiseen ja juoksuttamiseen, sek\u00e4 auttamaan v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n mahdolliset ongelmat ja riskit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-12-28T07:12:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-28T07:12:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kampanjointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viestinn\u00e4n asiantuntijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 huumorista kampanjavaikuttamisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112286183", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huumori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79203
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cadad709-e7f1-40af-8f27-81b542725095\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112286183.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sagulin, Petri Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa kampanjointi Viestintä Communication 3135 yhteisöviestintä viestintä huumori vaikuttaminen organisaatiot
title Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
title_full Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
title_fullStr Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
title_full_unstemmed Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
title_short Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
title_sort viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
title_txtP Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
topic kampanjointi Viestintä Communication 3135 yhteisöviestintä viestintä huumori vaikuttaminen organisaatiot
topic_facet 3135 Communication Viestintä huumori kampanjointi organisaatiot vaikuttaminen viestintä yhteisöviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79203 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112286183
work_keys_str_mv AT sagulinpetri viestinnänasiantuntijoidennäkemyksiähuumoristakampanjavaikuttamisessa