Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata viestinnän asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia huumorin funkti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sagulin, Petri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79203
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata viestinnän asiantuntijoiden käsityksiä ja kokemuksia huumorin funktioista, huumorille sopivista kohderyhmistä, huumorille sopimattomista käyttöyhteyksistä sekä mahdollisista seurauksista. Työ toteutettiin laadullisella menetelmällä ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tutkielmaan haastateltiin yhteensä neljää viestinnän konsultoivissa tehtävissä toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin. Työ tulosten perusteella viestinnän asiantuntijat kokivat kampanjavaikuttamisen huumorin funktionaalisena eli huumorilla on useita erilaisia käyttötarkoituksia. Huumoria luonnehdittiin hyväntuuliseksi eikä huumorille sopivia kohderyhmiä rajattu erityisen tarkasti. Huumorin riskejä tarkasteltaessa viestinnän asiantuntijat tunnistivat useita sille sopimattomia asiayhteyksiä, kuten globaalisti ja yhteiskunnallisesti merkittävät asiat, vähemmistöt sekä henkilökohtaisuuksiin, arvomaailmaan ja terveyteen liittyvän huumorin. Näissä epäonnistumisella oli selkeät ja havaittavat seuraukset niin kampanjan, organisaation kuin mahdollisen kumppaniyrityksen osalta. Tämän työn tulokset tuovat näkökulmia huumorin hyödyntämiseen kampanjavaikuttamisessa. Viestinnän alan organisaatiot ja asiantuntijat voivat soveltaa työn tuloksia esimerkiksi huumoria sisältävien kampanjavaikuttamisen suunnitteluun, kohdentamiseen ja juoksuttamiseen, sekä auttamaan välttämään mahdolliset ongelmat ja riskit.