Jatkuva oppiminen korkeakouluissa linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta

Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita jatkuvan oppimisen osalta on Suomessa vuosina 2017–2021 linjattu korkeakoulukontekstissa ja mitä vaatimuksia tehdyt linjaukset asettavat korkeakoulujen jatkuvan oppimisen kehittämiselle. Linjausten ja vaatimusten pohjalta tulkitsen myös, minkäla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heino, Tarja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79200
_version_ 1828193067602018304
author Heino, Tarja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heino, Tarja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heino, Tarja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heino, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita jatkuvan oppimisen osalta on Suomessa vuosina 2017–2021 linjattu korkeakoulukontekstissa ja mitä vaatimuksia tehdyt linjaukset asettavat korkeakoulujen jatkuvan oppimisen kehittämiselle. Linjausten ja vaatimusten pohjalta tulkitsen myös, minkälaista opetusta korkeakoulut voisivat jatkuvan oppimisen edistämiseksi tarjota. Tutkimukseni on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena sekoitettuna tapaustutkimuksella, jossa tutkin yhden yliopiston, Jyväskylän yliopiston, jatkuvan oppimisen kehittämistoimenpiteitä. Tutkimusaineistoni koostuu virallisista julkisista dokumenteista ja aineistoni analyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällönanalyysiä. Vuosina 2017–2021 on käynnistetty kymmenen valtakunnallista toimenpidettä jatkuvan oppimisen edistämiseksi. Valtakunnalliset jatkuvan oppimisen linjaukset ja toimenpiteet kohdistuvat rahoitusmallin uudistamiseen, digitalisaation laajempaan hyödyntämiseen, kaikille avointen oppimisalustojen ja yhteisen digitaalisen opintotarjonnan rakentamiseen, oppilaitosten ja työelämän yhteistyön tiivistämiseen, kansalliseen jatkuvan oppimisen uudistukseen, ohjaukseen liittyviin toimenpiteisiin, korkeakoulutuksen lisäämiseen, jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen perustamiseen. Jatkuvan oppimisen vaatimukset korkeakouluille voidaan jakaa kuuteen kehittämisen osa-alueeseen: työelämä, avoin korkeakouluopetus, koulutustarjonta, digitaalisuus, aiemman osaamisen tunnustaminen sekä jatkuvan oppimisen mahdollistaminen. Hyvä jatkuvan oppimisen koulutustarjonta on joustavaa, aikaan ja paikkaan sitomatonta, työn ohessa suoritettavaa, tutkinnon osia ja pienempiä osakokonaisuuksia, tulevaisuuden osaamistarpeita ennakoivaa sekä jatkuvaa yhteistyötä työelämän kanssa. The purpose of my research was to find out what issues in terms of continuous learning have been outlined in Finland in 2017–2021 in the context of higher education and what requirements the guidelines place on the development of continuous learning in higher education. Based on the guidelines and requirements, I also interpret what kind of teaching universities and universities of applied sciences could provide to promote continuous learning. My research has been carried out as a narrative literature review mixed with a case study, in which I study the development measures of continuous learning at one university, the University of Jyväskylä. My research material consists of official public documents and as a method of analysis of my data I have used content analysis. Ten nationwide measures have been launched between 2017 and 2021 to promote continuous learning. Nationwide continuous learning policies and measures are aimed at the reform of the funding model, the wider use of digitalisation, the construction of learning platforms open to all and a common digital study offering, the strengthening of cooperation between educational institutions and working life, national continuous learning reform, guidance measures, increasing higher education, the establishment of a service center for continuous learning and employment. The requirements for continuous learning for institutions of higher education can be divided into six areas of development: working life, open higher education, supply of education, digitalisation, recognition of past competence and enabling continuous learning. A good continuous learning supply of education is flexible, is not tied to time and place, possible in addition to work, degree components and a smaller part of the study unit, predictive of future competence needs and continuous cooperation with working life.
first_indexed 2021-12-28T21:00:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heino, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-28T07:08:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-28T07:08:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79200", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 asioita jatkuvan oppimisen osalta on Suomessa vuosina 2017\u20132021 linjattu korkeakoulukontekstissa ja mit\u00e4 vaatimuksia tehdyt linjaukset asettavat korkeakoulujen jatkuvan oppimisen kehitt\u00e4miselle. Linjausten ja vaatimusten pohjalta tulkitsen my\u00f6s, mink\u00e4laista opetusta korkeakoulut voisivat jatkuvan oppimisen edist\u00e4miseksi tarjota.\nTutkimukseni on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena sekoitettuna tapaustutkimuksella, jossa tutkin yhden yliopiston, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston, jatkuvan oppimisen kehitt\u00e4mistoimenpiteit\u00e4. Tutkimusaineistoni koostuu virallisista julkisista dokumenteista ja aineistoni analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 olen k\u00e4ytt\u00e4nyt sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nVuosina 2017\u20132021 on k\u00e4ynnistetty kymmenen valtakunnallista toimenpidett\u00e4 jatkuvan oppimisen edist\u00e4miseksi. Valtakunnalliset jatkuvan oppimisen linjaukset ja toimenpiteet kohdistuvat rahoitusmallin uudistamiseen, digitalisaation laajempaan hy\u00f6dynt\u00e4miseen, kaikille avointen oppimisalustojen ja yhteisen digitaalisen opintotarjonnan rakentamiseen, oppilaitosten ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n yhteisty\u00f6n tiivist\u00e4miseen, kansalliseen jatkuvan oppimisen uudistukseen, ohjaukseen liittyviin toimenpiteisiin, korkeakoulutuksen lis\u00e4\u00e4miseen, jatkuvan oppimisen ja ty\u00f6llisyyden palvelukeskuksen perustamiseen. \nJatkuvan oppimisen vaatimukset korkeakouluille voidaan jakaa kuuteen kehitt\u00e4misen osa-alueeseen: ty\u00f6el\u00e4m\u00e4, avoin korkeakouluopetus, koulutustarjonta, digitaalisuus, aiemman osaamisen tunnustaminen sek\u00e4 jatkuvan oppimisen mahdollistaminen. Hyv\u00e4 jatkuvan oppimisen koulutustarjonta on joustavaa, aikaan ja paikkaan sitomatonta, ty\u00f6n ohessa suoritettavaa, tutkinnon osia ja pienempi\u00e4 osakokonaisuuksia, tulevaisuuden osaamistarpeita ennakoivaa sek\u00e4 jatkuvaa yhteisty\u00f6t\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of my research was to find out what issues in terms of continuous learning have been outlined in Finland in 2017\u20132021 in the context of higher education and what requirements the guidelines place on the development of continuous learning in higher education. Based on the guidelines and requirements, I also interpret what kind of teaching universities and universities of applied sciences could provide to promote continuous learning.\nMy research has been carried out as a narrative literature review mixed with a case study, in which I study the development measures of continuous learning at one university, the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. My research material consists of official public documents and as a method of analysis of my data I have used content analysis.\nTen nationwide measures have been launched between 2017 and 2021 to promote continuous learning. Nationwide continuous learning policies and measures are aimed at the reform of the funding model, the wider use of digitalisation, the construction of learning platforms open to all and a common digital study offering, the strengthening of cooperation between educational institutions and working life, national continuous learning reform, guidance measures, increasing higher education, the establishment of a service center for continuous learning and employment.\nThe requirements for continuous learning for institutions of higher education can be divided into six areas of development: working life, open higher education, supply of education, digitalisation, recognition of past competence and enabling continuous learning. A good continuous learning supply of education is flexible, is not tied to time and place, possible in addition to work, degree components and a smaller part of the study unit, predictive of future competence needs and continuous cooperation with working life.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-12-28T07:08:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-28T07:08:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkuva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valtakunnalliset linjaukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112286181", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutustarjonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jatkuva koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79200
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4731c0fb-5f95-40ff-bfa3-668c88ab5f50\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112286181.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heino, Tarja Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta jatkuva oppiminen valtakunnalliset linjaukset Koulutusteknologia 601 koulutustarjonta elinikäinen oppiminen korkea-asteen koulutus korkeakoulut oppiminen jatkuva koulutus korkeakouluopetus
title Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
title_full Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
title_fullStr Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
title_short Jatkuva oppiminen korkeakouluissa
title_sort jatkuva oppiminen korkeakouluissa linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
title_sub linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
title_txtP Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
topic jatkuva oppiminen valtakunnalliset linjaukset Koulutusteknologia 601 koulutustarjonta elinikäinen oppiminen korkea-asteen koulutus korkeakoulut oppiminen jatkuva koulutus korkeakouluopetus
topic_facet 601 Koulutusteknologia elinikäinen oppiminen jatkuva koulutus jatkuva oppiminen korkea-asteen koulutus korkeakouluopetus korkeakoulut koulutustarjonta oppiminen valtakunnalliset linjaukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79200 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112286181
work_keys_str_mv AT heinotarja jatkuvaoppiminenkorkeakouluissalinjauksetkoulutuksentarjoajannäkökulmasta