Vauvan vuorovaikutuksen kehittyminen musiikkitoiminnan keinoin

Tutkielmassa tutkittiin musiikin vaikutusta vauvan vuorovaikuttamiseen. Tutkimuskysymykseksi asetettiin seuraava: Miten tukea vanhempana vauvan vuorovaikuttamista ja yhteyteen pääsemistä musiikin avulla? Tutkimus toteutui niin, että pidin vanhempana omalle 1-vuotiaalle vauvalleni 15 minuutin mittais...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Johansson, Marjut
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79188
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tutkittiin musiikin vaikutusta vauvan vuorovaikuttamiseen. Tutkimuskysymykseksi asetettiin seuraava: Miten tukea vanhempana vauvan vuorovaikuttamista ja yhteyteen pääsemistä musiikin avulla? Tutkimus toteutui niin, että pidin vanhempana omalle 1-vuotiaalle vauvalleni 15 minuutin mittaisia, samansisältöisiä musiikkihetkiä kahden viikon ajan. Toiminnot videoitiin, videoilta analysoitiin vauvan katsekontaktien määrää ja kestoa, sekä verrattiin ensimmäistä ja viimeistä kertaa keskenään. Näin ollen tarkkailun alla oli prosessi eli katsekontaktien kehittyminen musiikkitoiminnan vaikutuksesta. Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen eli määrällinen tapaustutkimus. Tutkimuksen tulokseksi muodostui se, että katsekontaktien määrä vähentyi, mutta niiden kesto lauletuissa osissa lisääntyi ja pidentyi. Tämän voi tulkita pitkäjänteisempänä, yhtäjaksoisena keskittymisenä. Soitannollisissa osissa kontaktin ottaminen hieman väheni, mutta toisaalta rohkeus ja aloitteellisuus soittoa kohtaan lisääntyi. Tutkimuksesta voidaan siis päätellä, että toistettavalla musiikkitoiminnalla on ollut vaikutusta vauvan kontaktin ottamiseen.