Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan

Yliopistot ympäri maailmaa siirtyivät etäopiskeluun ja hakijoiden etävalintaan koronapandemian sulkiessa yhteiskuntaa keväällä 2020. Etävalintakokeen ennustettavuudesta tulevaan opintomenestykseen ei ole tutkittua tietoa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on täyttää tätä aukkoa vertaamalla e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rousu, Sakari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79091
_version_ 1828193067548540928
author Rousu, Sakari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rousu, Sakari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rousu, Sakari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rousu, Sakari
datasource_str_mv jyx
description Yliopistot ympäri maailmaa siirtyivät etäopiskeluun ja hakijoiden etävalintaan koronapandemian sulkiessa yhteiskuntaa keväällä 2020. Etävalintakokeen ennustettavuudesta tulevaan opintomenestykseen ei ole tutkittua tietoa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on täyttää tätä aukkoa vertaamalla etävalintakoetta perinteiseen valintakokeeseen menetelmänä saada samankaltaisia opiskelijoita yliopistoon. Koronapandemiasta johtuen opintoja suoritettiin poikkeuksellisessa tilanteessa ja tämän vuoksi tutkielmassa tarkasteltiin kahden valintaryhmän eroavaisuutta. Ensimmäinen ryhmä valikoitui perinteisellä valintakokeella ja aloitti opintonsa lähiopetuksessa. Toinen ryhmä tuli valituksi etävalintakokeella ja koronapandemiasta johtuen suoritti opintoja etänä. Ryhmien eroavaisuuksia tulee ensisijaisesti pitää koronapandemian seurauksina. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, voidaanko valintakokeella yleensäkään ennustaa tulevaa opintomenestystä. Lisäksi selvitettiin, voidaanko etävalintakokeen avulla saada maantieteellisesti laajemmalta alueelta hakijoita taiteiden tiedekuntaan. Valintaryhmien eroavaisuuksia tarkasteltiin keskimääräisten lukujen ja korrelaation avulla. Vuoden mittausjaksolla perinteisesti aloittanut ryhmä saavutti enemmän opintopisteitä ja saavutti paremmat arvosanat. Valintaryhmien sukupuolijakaumassa eikä ikärakenteessa tapahtunut merkittäviä muutoksia. Valintakokeiden pisteet eivät korreloituneet kummassakaan valintaryhmässä suoritettuihin opintopisteisiin. Etävalintakokeen pisteet korreloituivat kurssien arvosanoihin tilastollisesti melkein merkittävästi. Tutkimus osoitti, että koronapandemia vaikutti opiskelijoiden opintosuorituksiin, mutta ensimmäisen vuoden pohjalta havaittiin aineistosta, että korkeakoulu, opettajat, sekä oppilaat kehittyivät toimimaan poikkeuksellisissa olosuhteissa. Universities around the world were switched to distance learning and the distance selection of applicants in corona pandemic shut down society in the spring 2020. There is no investigated information about the predictability of the distance entrance examination. The purpose of this master’s thesis is to fill this gap by comparing the distance entrance exam to the traditional entrance exam as a method of getting similar students to university. Due to the coronary pandemic, studies were conducted in an exceptional situation and therefore the thesis examined the differences in the two selection groups. The first group was selected by a traditional selection exam and started their studies in contact teaching. The second group was selected by distance selection exam and, due to the corona pandemic, studied distance. The differences between the groups should be seen primarily as a consequence of the corona pandemic. The thesis also examined whether the entrance examination can generally be used to predict future academic success. In addition, it was investigated whether the distance selection exam could be used to attract applicants from a wider geographical area to the Faculty of Arts. The differences between the selection groups were examined using mean numbers and correlation. The group, which traditionally started during the measurement period of the year, scored more credits and achieved better grades. There were no significant changes in the gender distribution of the selection groups or in the age structure. The scores on the entrance exams did not correlate with the credits completed in either selection group. The scores of the distance entrance examination were statistically almost significantly correlated with the grades of the courses. The study showed that the corona pandemic affected students academic performance, but based on the first year, it was found from the data that the college, teachers, and students developed to operate in exceptional circumstances.
first_indexed 2024-09-11T08:49:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Ismo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Myllym\u00e4ki, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rousu, Sakari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-21T09:08:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-21T09:08:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79091", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yliopistot ymp\u00e4ri maailmaa siirtyiv\u00e4t et\u00e4opiskeluun ja hakijoiden et\u00e4valintaan koronapandemian sulkiessa yhteiskuntaa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020. Et\u00e4valintakokeen ennustettavuudesta tulevaan opintomenestykseen ei ole tutkittua tietoa. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 aukkoa vertaamalla et\u00e4valintakoetta perinteiseen valintakokeeseen menetelm\u00e4n\u00e4 saada samankaltaisia opiskelijoita yliopistoon. Koronapandemiasta johtuen opintoja suoritettiin poikkeuksellisessa tilanteessa ja t\u00e4m\u00e4n vuoksi tutkielmassa tarkasteltiin kahden valintaryhm\u00e4n eroavaisuutta. Ensimm\u00e4inen ryhm\u00e4 valikoitui perinteisell\u00e4 valintakokeella ja aloitti opintonsa l\u00e4hiopetuksessa. Toinen ryhm\u00e4 tuli valituksi et\u00e4valintakokeella ja koronapandemiasta johtuen suoritti opintoja et\u00e4n\u00e4. Ryhmien eroavaisuuksia tulee ensisijaisesti pit\u00e4\u00e4 koronapandemian seurauksina. Tutkielmassa tarkasteltiin my\u00f6s, voidaanko valintakokeella yleens\u00e4k\u00e4\u00e4n ennustaa tulevaa opintomenestyst\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin, voidaanko et\u00e4valintakokeen avulla saada maantieteellisesti laajemmalta alueelta hakijoita taiteiden tiedekuntaan. \n\nValintaryhmien eroavaisuuksia tarkasteltiin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isten lukujen ja korrelaation avulla. Vuoden mittausjaksolla perinteisesti aloittanut ryhm\u00e4 saavutti enemm\u00e4n opintopisteit\u00e4 ja saavutti paremmat arvosanat. Valintaryhmien sukupuolijakaumassa eik\u00e4 ik\u00e4rakenteessa tapahtunut merkitt\u00e4vi\u00e4 muutoksia. Valintakokeiden pisteet eiv\u00e4t korreloituneet kummassakaan valintaryhm\u00e4ss\u00e4 suoritettuihin opintopisteisiin. Et\u00e4valintakokeen pisteet korreloituivat kurssien arvosanoihin tilastollisesti melkein merkitt\u00e4v\u00e4sti. \n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 koronapandemia vaikutti opiskelijoiden opintosuorituksiin, mutta ensimm\u00e4isen vuoden pohjalta havaittiin aineistosta, ett\u00e4 korkeakoulu, opettajat, sek\u00e4 oppilaat kehittyiv\u00e4t toimimaan poikkeuksellisissa olosuhteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Universities around the world were switched to distance learning and the distance selection of applicants in corona pandemic shut down society in the spring 2020. There is no investigated information about the predictability of the distance entrance examination. The purpose of this master\u2019s thesis is to fill this gap by comparing the distance entrance exam to the traditional entrance exam as a method of getting similar students to university. Due to the coronary pandemic, studies were conducted in an exceptional situation and therefore the thesis examined the differences in the two selection groups. The first group was selected by a traditional selection exam and started their studies in contact teaching. The second group was selected by distance selection exam and, due to the corona pandemic, studied distance. The differences between the groups should be seen primarily as a consequence of the corona pandemic. The thesis also examined whether the entrance examination can generally be used to predict future academic success. In addition, it was investigated whether the distance selection exam could be used to attract applicants from a wider geographical area to the Faculty of Arts.\n\nThe differences between the selection groups were examined using mean numbers and correlation. The group, which traditionally started during the measurement period of the year, scored more credits and achieved better grades. There were no significant changes in the gender distribution of the selection groups or in the age structure. The scores on the entrance exams did not correlate with the credits completed in either selection group. The scores of the distance entrance examination were statistically almost significantly correlated with the grades of the courses.\n\nThe study showed that the corona pandemic affected students academic performance, but based on the first year, it was found from the data that the college, teachers, and students developed to operate in exceptional circumstances.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-12-21T09:08:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-21T09:08:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "143", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "et\u00e4valintakoe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valintakoe opintomenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112216073", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taideala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijavalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4sykokeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79091
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:54Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/23321a8f-8013-42d2-9105-c977230bc554\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112216073.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rousu, Sakari Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan etävalintakoe valintakoe opintomenestys Koulutusteknologia 601 taideala opiskelijavalinnat pääsykokeet opintomenestys yliopistot
title Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan
title_full Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan
title_fullStr Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan
title_full_unstemmed Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan
title_short Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020
title_sort lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan
title_sub poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan
title_txtP Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta 2020 : poikkeusvuoden vaikutus akateemiseen opintomenestykseen ja opiskelijavalintaan
topic etävalintakoe valintakoe opintomenestys Koulutusteknologia 601 taideala opiskelijavalinnat pääsykokeet opintomenestys yliopistot
topic_facet 601 Koulutusteknologia etävalintakoe opintomenestys opiskelijavalinnat pääsykokeet taideala valintakoe opintomenestys yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79091 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112216073
work_keys_str_mv AT roususakari lapinyliopistontaiteidentiedekunta2020poikkeusvuodenvaikutusakateemiseenopintomenest