Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen palvelu on asiakaskeskeinen näkökulma myyntiin, jossa integroidut kanavat muo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mali, Eveliina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79090
_version_ 1826225736253440000
author Mali, Eveliina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mali, Eveliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mali, Eveliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mali, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen palvelu on asiakaskeskeinen näkökulma myyntiin, jossa integroidut kanavat muodostavat saumattoman asiakaskokemuksen. Omni-kanavainen palveluympäristö kattaa kaikki asiakkaan ja brändin väliset kanavat ja näiden sisäiset kontaktipisteet. Kontaktipisteet voivat olla yrityksen tai asiakkaan omistamia, kumppanien toteuttamia, sosiaalisia tai ulkoisia. Kontaktipisteiden sarjasta koostuu asiakasmatka, josta puhutaan ostamisen kontekstissa usein ostoprosessina. Fenomenografinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelurunko liitettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettuun tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen omni-kanavaisesta ostoprosessista. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä 26–30-vuotiasta suomalaista nuorta aikuista, jotka olivat ostaneet vaatebrändi R-Collectionin tuotteita jostain digitaalisesta tai fyysisestä myyntikanavasta. Haastatteluissa kartoitettiin haastateltavien kokemuksia. Sisällön analyysimenetelmänä olivat teemoittelu ja narratiivinen analyysi. Tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin yksityiskohtainen malli omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostumisesta. Tutkimuksen tulokset tukivat näkemystä, jonka mukaan asiakaskokemus rakentuu omni-kanavaisessa palvelussa kaikissa asiakkaan ja brändin välisissä kontaktipisteissä. Lisäksi jokainen ostoprosessi ja kokemus oli yksilöllinen ja moniulotteinen kanavakäytön osalta. Asiakaskokemus muodostui subjektiivisesti. Muodostumiseen vaikutti kokemuksen ulottuvuudet ja asiakkaan odotukset. Odotukset muodostuivat sen perusteella, millaisia kokemuksia asiakkaalla oli ollut aikaisemmin tarkastelun kohteena olevasta brändistä sekä sen kilpailijoista. Haastateltavien kertomuksissa esiintyi vertailua sekä aiempiin positiivisiin että negatiivisiin kokemuksiin, jotka muodostivat yhdessä asiakkaan odotustason. Tutkimus vahvisti ajatusta, että yrityksen ulkopuoliset kanavat vaikuttavat asiakaskokemukseen. Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen ja ostoprosessin yksilöllisyyteen vaikuttivat kanavavalinnat sekä asiakkaan painottamat arvot ja ominaisuudet tuotteiden valinnassa. Tämä tutkimus täydentää tunnistettua tutkimusaukkoa omni-kanavaisen asiakkaan perspektiivistä toteutettuun asiakasmatkojen ja -kokemusten tarkasteluun.
first_indexed 2024-09-11T08:50:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mali, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-21T09:05:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-21T09:05:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79090", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen palvelu on asiakaskeskeinen n\u00e4k\u00f6kulma myyntiin, jossa integroidut kanavat muodostavat saumattoman asiakaskokemuksen. Omni-kanavainen palveluymp\u00e4rist\u00f6 kattaa kaikki asiakkaan ja br\u00e4ndin v\u00e4liset kanavat ja n\u00e4iden sis\u00e4iset kontaktipisteet. Kontaktipisteet voivat olla yrityksen tai asiakkaan omistamia, kumppanien toteuttamia, sosiaalisia tai ulkoisia. Kontaktipisteiden sarjasta koostuu asiakasmatka, josta puhutaan ostamisen kontekstissa usein ostoprosessina. Fenomenografinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelurunko liitettiin kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostettuun tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen omni-kanavaisesta ostoprosessista. Tutkimuksessa haastateltiin kymment\u00e4 26\u201330-vuotiasta suomalaista nuorta aikuista, jotka olivat ostaneet vaatebr\u00e4ndi R-Collectionin tuotteita jostain digitaalisesta tai fyysisest\u00e4 myyntikanavasta. Haastatteluissa kartoitettiin haastateltavien kokemuksia. Sis\u00e4ll\u00f6n analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 olivat teemoittelu ja narratiivinen analyysi. Tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin yksityiskohtainen malli omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostumisesta. Tutkimuksen tulokset tukivat n\u00e4kemyst\u00e4, jonka mukaan asiakaskokemus rakentuu omni-kanavaisessa palvelussa kaikissa asiakkaan ja br\u00e4ndin v\u00e4lisiss\u00e4 kontaktipisteiss\u00e4. Lis\u00e4ksi jokainen ostoprosessi ja kokemus oli yksil\u00f6llinen ja moniulotteinen kanavak\u00e4yt\u00f6n osalta. Asiakaskokemus muodostui subjektiivisesti. Muodostumiseen vaikutti kokemuksen ulottuvuudet ja asiakkaan odotukset. Odotukset muodostuivat sen perusteella, millaisia kokemuksia asiakkaalla oli ollut aikaisemmin tarkastelun kohteena olevasta br\u00e4ndist\u00e4 sek\u00e4 sen kilpailijoista. Haastateltavien kertomuksissa esiintyi vertailua sek\u00e4 aiempiin positiivisiin ett\u00e4 negatiivisiin kokemuksiin, jotka muodostivat yhdess\u00e4 asiakkaan odotustason. Tutkimus vahvisti ajatusta, ett\u00e4 yrityksen ulkopuoliset kanavat vaikuttavat asiakaskokemukseen. Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen ja ostoprosessin yksil\u00f6llisyyteen vaikuttivat kanavavalinnat sek\u00e4 asiakkaan painottamat arvot ja ominaisuudet tuotteiden valinnassa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 tunnistettua tutkimusaukkoa omni-kanavaisen asiakkaan perspektiivist\u00e4 toteutettuun asiakasmatkojen ja -kokemusten tarkasteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-12-21T09:05:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-21T09:05:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omni-kanava", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasmatka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebr\u00e4ndin asiakkaiden ostokokemuksista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112216072", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79090
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/af39fe3e-b878-4b77-b3f3-c7e224fa4471\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112216072.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mali, Eveliina Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista omni-kanava asiakasmatka ostoprosessi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakkaat asiakaskokemus brändit markkinointi asiakkuus kokemukset ostokäyttäytyminen kuluttajakäyttäytyminen
title Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
title_full Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
title_fullStr Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
title_full_unstemmed Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
title_short Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla
title_sort omni kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
title_sub haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
title_txtP Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
topic omni-kanava asiakasmatka ostoprosessi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakkaat asiakaskokemus brändit markkinointi asiakkuus kokemukset ostokäyttäytyminen kuluttajakäyttäytyminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskokemus asiakasmatka asiakkaat asiakkuus brändit kokemukset kuluttajakäyttäytyminen markkinointi omni-kanava ostokäyttäytyminen ostoprosessi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79090 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112216072
work_keys_str_mv AT malieveliina omnikanavaisenasiakaskokemuksenmuodostuminenasiakasmatkallahaastattelututkimussuoma