Intuitiolla mennään ja verkostoissa johdetaan esihenkilöiden tarinoita ammatillisen osaamisen johtamisesta hajautetuissa organisaatioissa

Tämä tutkimus tarkastelee ammatillisen osaamisen johtamista esihenkilöiden kertomana. Toimintaympäristönä heillä on hajautetut kansalaisjärjestöorganisaatiot. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä globaali ja nopeasti muuttuva työelämä haastaa organisaatioita jatkuvaan ammatillisen osaamisen kehittämise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Köykkä, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79047
Description
Summary:Tämä tutkimus tarkastelee ammatillisen osaamisen johtamista esihenkilöiden kertomana. Toimintaympäristönä heillä on hajautetut kansalaisjärjestöorganisaatiot. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä globaali ja nopeasti muuttuva työelämä haastaa organisaatioita jatkuvaan ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Tutkimuksen ontologinen ja epistemologinen perusta muodostuu narratiivisesta konstruktivismista. Tutkimusaineisto muodostuu seitsemän esihenkilön haastatteluista. Haastattelut ja tutkimusaineiston analyysi on tehty narratiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Esihenkilöiden kertomuksista on muodostettu kolme tyyppitarinaa, jotka kuvaavat heidän kokemuksiaan ammatillisen osaamisen johtamisesta. Tyyppitarinoita ovat Intuitiivinen osaamisen johtaminen, Ammatillisen osaamisen johtaminen verkostoissa ja Itseohjautuvan osaamisen johtaminen. Tutkimustulosten perusteella esihenkilöt pitävät ammatillisen osaamisen johtamista tärkeänä ja hyödyntävät siinä erilaisia keinoja, kuten tiimipalavereja, mentorointia, koulutuksia sekä perehdytystä rekrytointivaiheessa. Tämän tutkimuksen perusteella ammatillisen osaamisen johtaminen voidaan ymmärtää intuitiivisena johtamisena verkostoissa, joissa itseohjautuvat työntekijät työskentelevät. Tutkimus korostaa ymmärrystä siitä, mitä ammatillisen osaamisen johtaminen hajautetussa organisaatiossa vaatii: yksilöosaamista, mutta myös tiimien ja työryhmien välistä osaamisen jakamista ja yhteistä oppimista. Tutkimus nostaa esille sen, miten tärkeää organisaatioissa on rakentaa osaamisen johtamiselle raamit ja yhteiset käytänteet.