Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella

Tässä tutkielmassa testattiin viiden musiikkiterapeuttisen menetelmän tai niiden sovelluksen käyttöä peruskoulun alakoulun musiikkikasvatuksessa. Tutkielmassa haluttiin saada selville oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia käytettyjen menetelmien innostavuudesta, helppoudesta ja siitä, kuinka usein h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruuska, Pirkko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79037
_version_ 1828193206503735296
author Ruuska, Pirkko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruuska, Pirkko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruuska, Pirkko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruuska, Pirkko
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa testattiin viiden musiikkiterapeuttisen menetelmän tai niiden sovelluksen käyttöä peruskoulun alakoulun musiikkikasvatuksessa. Tutkielmassa haluttiin saada selville oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia käytettyjen menetelmien innostavuudesta, helppoudesta ja siitä, kuinka usein he haluaisivat kyseistä menetelmää käytettävän. Tutkielmassa selvitettiin myös oppilaiden mielialan muutosta testituntien aikana. Tutkielman tarkoitus oli kehittää omaa ammattitaitoani musiikkikasvattajana oppilailta saadun palautteen sekä prosessista saatujen omien kokemusteni kautta. Tutkielma toteutettiin alakoulussa erään musiikin opetusryhmän kanssa, jossa oli 20 oppilasta. Aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla (liitteet 1,2 ja 3) viidellä oppitunnilla kevään 2021 aikana. Testikerroilla käytetyt musiikkiterapeuttiset menetelmät olivat laulaminen, musiikkimaalaus, yhteissoitto kuvionuottimenetelmää soveltaen, musiikin kuuntelu, johon liittyi mielikuvatyöskentelyä piirtäen ja kirjoittaen sekä rytmi-improvisaatio. Käytössä oli kolme erilaista kyselylomaketta; yksi ennen tutkimusprosessia, yksi oppituntien alussa ja yksi oppituntien lopussa. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen ja koska tavoitteena oli kehittää omaa työtä, tutkimuksen luonne oli toimintatutkimuksen tapainen. Analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Saadut tulokset esitettiin pääosin keskiarvoina pylväskuvioissa. Tärkein tutkimuksesta saatu tulos oli se, että, kun toiminta koetaan innostavana, sillä on suurempi positiivinen vaikutus mielialaan. Innostavimpina toimintatapoina koettiin laulaminen, musiikkimaalaus ja yhteissoitto. Toiminnan helppoudella ei niinkään ollut yhteyttä sen innostavuuteen. Oppilaiden mieliala nousi kaikilla muilla testitunneilla lukuun ottamatta musiikin kuuntelutuntia.
first_indexed 2021-12-20T21:58:41Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuomi, Kirsi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruuska, Pirkko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-20T08:45:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-20T08:45:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79037", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa testattiin viiden musiikkiterapeuttisen menetelm\u00e4n tai niiden sovelluksen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 peruskoulun alakoulun musiikkikasvatuksessa. Tutkielmassa haluttiin saada selville oppilaiden mielipiteit\u00e4 ja kokemuksia k\u00e4ytettyjen menetelmien innostavuudesta, helppoudesta ja siit\u00e4, kuinka usein he haluaisivat kyseist\u00e4 menetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n. Tutkielmassa selvitettiin my\u00f6s oppilaiden mielialan muutosta testituntien aikana. Tutkielman tarkoitus oli kehitt\u00e4\u00e4 omaa ammattitaitoani musiikkikasvattajana oppilailta saadun palautteen sek\u00e4 prosessista saatujen omien kokemusteni kautta.\r\n\tTutkielma toteutettiin alakoulussa er\u00e4\u00e4n musiikin opetusryhm\u00e4n kanssa, jossa oli 20 oppilasta. Aineisto ker\u00e4ttiin oppilailta kyselylomakkeilla (liitteet 1,2 ja 3) viidell\u00e4 oppitunnilla kev\u00e4\u00e4n 2021 aikana. Testikerroilla k\u00e4ytetyt musiikkiterapeuttiset menetelm\u00e4t olivat laulaminen, musiikkimaalaus, yhteissoitto kuvionuottimenetelm\u00e4\u00e4 soveltaen, musiikin kuuntelu, johon liittyi mielikuvaty\u00f6skentely\u00e4 piirt\u00e4en ja kirjoittaen sek\u00e4 rytmi-improvisaatio. K\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oli kolme erilaista kyselylomaketta; yksi ennen tutkimusprosessia, yksi oppituntien alussa ja yksi oppituntien lopussa. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli kvantitatiivinen ja koska tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 omaa ty\u00f6t\u00e4, tutkimuksen luonne oli toimintatutkimuksen tapainen. Analysointimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Saadut tulokset esitettiin p\u00e4\u00e4osin keskiarvoina pylv\u00e4skuvioissa. \r\n\tT\u00e4rkein tutkimuksesta saatu tulos oli se, ett\u00e4, kun toiminta koetaan innostavana, sill\u00e4 on suurempi positiivinen vaikutus mielialaan. Innostavimpina toimintatapoina koettiin laulaminen, musiikkimaalaus ja yhteissoitto. Toiminnan helppoudella ei niink\u00e4\u00e4n ollut yhteytt\u00e4 sen innostavuuteen. Oppilaiden mieliala nousi kaikilla muilla testitunneilla lukuun ottamatta musiikin kuuntelutuntia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-12-20T08:45:43Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-20T08:45:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terapeuttinen opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112206020", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkiterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Therapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3053", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiterapia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79037
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:38Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruuska, Pirkko Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella terapeuttinen opettajuus Musiikkiterapia Music Therapy 3053 musiikkikasvatus musiikkiterapia musiikki opetus alakoulu kokemukset
title Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
title_full Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
title_fullStr Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
title_full_unstemmed Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
title_short Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
title_sort alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
title_txtP Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
topic terapeuttinen opettajuus Musiikkiterapia Music Therapy 3053 musiikkikasvatus musiikkiterapia musiikki opetus alakoulu kokemukset
topic_facet 3053 Music Therapy Musiikkiterapia alakoulu kokemukset musiikki musiikkikasvatus musiikkiterapia opetus terapeuttinen opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79037 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112206020
work_keys_str_mv AT ruuskapirkko alakoulunmusiikkikasvatustamusiikkiterapeuttisellaotteella