“Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa

Musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmat ovat viime vuosien aikana muuttuneet merkittävästi. Uusissa opetussuunnitelmissa painotetaan oppilaan hyvinvointia, vahvuuksien tunnistamista, vuorovaikutustaitojen kehittämistä ja musiikin luovaa tuottamista. Säveltämisestä on tullut opetussuunnitelmassa its...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehto, Anniina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79036
_version_ 1826225794516516864
author Lehto, Anniina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehto, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehto, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehto, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmat ovat viime vuosien aikana muuttuneet merkittävästi. Uusissa opetussuunnitelmissa painotetaan oppilaan hyvinvointia, vahvuuksien tunnistamista, vuorovaikutustaitojen kehittämistä ja musiikin luovaa tuottamista. Säveltämisestä on tullut opetussuunnitelmassa itsenäinen tavoitealueensa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää musiikkioppilaitoksen sävellysopintoihin oppilaiden kokonaisvaltaisen kasvun edistämisen mahdollistavia uusia toimintamalleja terapeuttisen musiikkikasvatuksen ja terapeuttisen laulunkirjoittamisen lähestymistavan näkökulmia hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena, johon liittyi opetuskokeilu musiikkiopiston musiikin perusteiden ryhmässä. Kokeilun aikana hyödynnettiin tutkijan valmistamaa sävellysoppimateriaalia. Kuuden hengen oppilasryhmä sävelsi viiden viikoittaisen tapaamisen kuluessa laulua. Toimintatapojen tarkoituksenmukaisuutta arvioitiin tarkastelemalla narratiivisesti oppilaiden kertomuksia säveltämisen merkityksistä heidän kasvulleen. Pääasiallisina aineistonhankintamenetelminä hyödynnettiin oppilaiden avointa ryhmähaastattelua sekä avointa anonyymiä kyselyä. Prosessin dokumentoinnissa hyödynnettiin videohavainnointia sekä opettajan tutkimuspäiväkirjaa. Tutkimustuloksissa painottui neljä oppilaille tärkeää säveltämiseen liittyvää narratiivista kokonaisuutta. Nämä olivat oppilaiden kokemukset lauluntekoprosessin vaikutuksesta heidän musiikkisuhteeseensa ja motivaatioonsa, yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen merkitys, kokemukset tunnetaitojensa kehityksestä. ja luovaan tuottamiseen liittyvien avoimien tehtävänantojen merkityksellisyys. Tutkimuksen tulosten valossa terapeuttisen laulunteon toimintatapojen hyödyntäminen näytti tukevan oppilaiden kasvua nykyisen opetussuunnitelman suuntaviivojen edellyttämällä tavalla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:42Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuomi, Kirsi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehto, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-20T08:44:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-20T08:44:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79036", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmat ovat viime vuosien aikana muuttuneet merkitt\u00e4v\u00e4sti. Uusissa opetussuunnitelmissa painotetaan oppilaan hyvinvointia, vahvuuksien tunnistamista, vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4mist\u00e4 ja musiikin luovaa tuottamista. S\u00e4velt\u00e4misest\u00e4 on tullut opetussuunnitelmassa itsen\u00e4inen tavoitealueensa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehitt\u00e4\u00e4 musiikkioppilaitoksen s\u00e4vellysopintoihin oppilaiden kokonaisvaltaisen kasvun edist\u00e4misen mahdollistavia uusia toimintamalleja terapeuttisen musiikkikasvatuksen ja terapeuttisen laulunkirjoittamisen l\u00e4hestymistavan n\u00e4k\u00f6kulmia hy\u00f6dynt\u00e4en.\r\nTutkimus toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena, johon liittyi opetuskokeilu musiikkiopiston musiikin perusteiden ryhm\u00e4ss\u00e4. Kokeilun aikana hy\u00f6dynnettiin tutkijan valmistamaa s\u00e4vellysoppimateriaalia. Kuuden hengen oppilasryhm\u00e4 s\u00e4velsi viiden viikoittaisen tapaamisen kuluessa laulua. Toimintatapojen tarkoituksenmukaisuutta arvioitiin tarkastelemalla narratiivisesti oppilaiden kertomuksia s\u00e4velt\u00e4misen merkityksist\u00e4 heid\u00e4n kasvulleen. P\u00e4\u00e4asiallisina aineistonhankintamenetelmin\u00e4 hy\u00f6dynnettiin oppilaiden avointa ryhm\u00e4haastattelua sek\u00e4 avointa anonyymi\u00e4 kysely\u00e4. Prosessin dokumentoinnissa hy\u00f6dynnettiin videohavainnointia sek\u00e4 opettajan tutkimusp\u00e4iv\u00e4kirjaa.\r\nTutkimustuloksissa painottui nelj\u00e4 oppilaille t\u00e4rke\u00e4\u00e4 s\u00e4velt\u00e4miseen liittyv\u00e4\u00e4 narratiivista kokonaisuutta. N\u00e4m\u00e4 olivat oppilaiden kokemukset lauluntekoprosessin vaikutuksesta heid\u00e4n musiikkisuhteeseensa ja motivaatioonsa, yhteis\u00f6llisyyden ja vuorovaikutuksen merkitys, kokemukset tunnetaitojensa kehityksest\u00e4. ja luovaan tuottamiseen liittyvien avoimien teht\u00e4v\u00e4nantojen merkityksellisyys. Tutkimuksen tulosten valossa terapeuttisen laulunteon toimintatapojen hy\u00f6dynt\u00e4minen n\u00e4ytti tukevan oppilaiden kasvua nykyisen opetussuunnitelman suuntaviivojen edellytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-12-20T08:44:06Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-20T08:44:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Terapeuttinen laulunkirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terapeuttinen musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkioppilaitosten s\u00e4vellyspedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cOman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehd\u00e4\u00e4n yhdess\u00e4\u201d : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 musiikkioppilaitoksen s\u00e4vellysopinnoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112206019", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkiterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Therapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3053", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79036
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehto, Anniina “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa Terapeuttinen laulunkirjoittaminen terapeuttinen musiikkikasvatus musiikkioppilaitosten sävellyspedagogiikka Musiikkiterapia Music Therapy 3053 musiikkikasvatus säveltäminen musiikkioppilaitokset luovuus oppilaat yhteisöllisyys
title “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
title_full “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
title_fullStr “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
title_full_unstemmed “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
title_short “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä”
title_sort oman laulun tekeminen on kivaa ja on kivaa kun tehdään yhdessä terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
title_sub terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
title_txtP “Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
topic Terapeuttinen laulunkirjoittaminen terapeuttinen musiikkikasvatus musiikkioppilaitosten sävellyspedagogiikka Musiikkiterapia Music Therapy 3053 musiikkikasvatus säveltäminen musiikkioppilaitokset luovuus oppilaat yhteisöllisyys
topic_facet 3053 Music Therapy Musiikkiterapia Terapeuttinen laulunkirjoittaminen luovuus musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset musiikkioppilaitosten sävellyspedagogiikka oppilaat säveltäminen terapeuttinen musiikkikasvatus yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79036 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112206019
work_keys_str_mv AT lehtoanniina omanlauluntekeminenonkivaajaonkivaakuntehdäänyhdessäterapeuttisenlaulunteonmahdolli