"Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta

Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa käytössä olevasta MusaPeda-toimintamallista. Tutkimuksessa selvitetään lasten ajatuksia siitä, miten he kokevat MusaPeda-tominnan sekä ohjaajan havaintoja asioista, joita nousee esiin t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suontama, Essi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79028
_version_ 1828193206496395264
author Suontama, Essi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suontama, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suontama, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suontama, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa käytössä olevasta MusaPeda-toimintamallista. Tutkimuksessa selvitetään lasten ajatuksia siitä, miten he kokevat MusaPeda-tominnan sekä ohjaajan havaintoja asioista, joita nousee esiin tutkittavassa MusaPeda-ryhmästä. Tutkimuksen tavoitteena on osoittaa, että MusaPedan avulla voi varhaiskasvatuksessa musiikillisella pienryhmätoiminnalla työskennellä lasten kasvun ja kehityksen tukemiseksi juuri niissä asioissa, mitkä ryhmässä olevien lasten tarpeista nousevat. Tutkimukseni kohdistuu Espoolaisen päiväkodin esikouluikäisten MusaPeda-ryhmään, jossa on kaksi erityisen tuen lasta sekä kaksi yleisen tuen lasta. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto koostuu kahdesta eri osasta, lasten ajatuksista ja ohjaajan havainnoista. Tutkimusaineisto kerättiin lasten videoavusteisista haastatteluista, hymynaamakyselyistä sekä ohjaajan havainnointimuistiinpanoista. Aineisto tiivistettiin ja analysoitiin sisällönanalyysia ja luokittelua apuna käyttäen. Lasten näkökulmasta tutkimukseni osoittaa, että lapset kokevat MusaPeda-toiminnan hauskana, tärkeänä ja merkityksellisenä. He oppivat MusaPedassa uusia asioita, saavat onnistumisen kokemuksia sekä aikuisen arvostavaa aikaa ja huomiota. He saavat uusia ystäviä sekä kokemuksen hyvästä yhteishengestä ryhmässä. Ohjaajan havainnoista nousee esille erityisesti neljä asiaa MusaPeda-toiminnassa: osallisuus, tunnetaidot, itseilmaisu sekä onnistumisen kokemukset. Tutkimustuloksissa painottuu lisäksi läsnäoleva, henkilökohtainen, arvostava sekä kiireetön kohtaaminen ja aito nähdyksi ja kuulluksi tulemisen kokemus. Tässä tutkimuksessa MusaPeda-toimintamalli näyttäytyy melko helposti varhaiskasvatuksen arjessa toteutettavana työtapana, jolla voi monipuolisesti tukea lapsen kasvua ja kehitystä.
first_indexed 2021-12-20T21:58:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuomi, Kirsi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suontama, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-20T07:23:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-20T07:23:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79028", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevasta MusaPeda-toimintamallista. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n lasten ajatuksia siit\u00e4, miten he kokevat MusaPeda-tominnan sek\u00e4 ohjaajan havaintoja asioista, joita nousee esiin tutkittavassa MusaPeda-ryhm\u00e4st\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on osoittaa, ett\u00e4 MusaPedan avulla voi varhaiskasvatuksessa musiikillisella pienryhm\u00e4toiminnalla ty\u00f6skennell\u00e4 lasten kasvun ja kehityksen tukemiseksi juuri niiss\u00e4 asioissa, mitk\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 olevien lasten tarpeista nousevat.\r\n \r\nTutkimukseni kohdistuu Espoolaisen p\u00e4iv\u00e4kodin esikouluik\u00e4isten MusaPeda-ryhm\u00e4\u00e4n, jossa on kaksi erityisen tuen lasta sek\u00e4 kaksi yleisen tuen lasta. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto koostuu kahdesta eri osasta, lasten ajatuksista ja ohjaajan havainnoista. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin lasten videoavusteisista haastatteluista, hymynaamakyselyist\u00e4 sek\u00e4 ohjaajan havainnointimuistiinpanoista. Aineisto tiivistettiin ja analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja luokittelua apuna k\u00e4ytt\u00e4en.\r\n\r\nLasten n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimukseni osoittaa, ett\u00e4 lapset kokevat MusaPeda-toiminnan hauskana, t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja merkityksellisen\u00e4. He oppivat MusaPedassa uusia asioita, saavat onnistumisen kokemuksia sek\u00e4 aikuisen arvostavaa aikaa ja huomiota. He saavat uusia yst\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 kokemuksen hyv\u00e4st\u00e4 yhteishengest\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4. Ohjaajan havainnoista nousee esille erityisesti nelj\u00e4 asiaa MusaPeda-toiminnassa: osallisuus, tunnetaidot, itseilmaisu sek\u00e4 onnistumisen kokemukset. Tutkimustuloksissa painottuu lis\u00e4ksi l\u00e4sn\u00e4oleva, henkil\u00f6kohtainen, arvostava sek\u00e4 kiireet\u00f6n kohtaaminen ja aito n\u00e4hdyksi ja kuulluksi tulemisen kokemus.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa MusaPeda-toimintamalli n\u00e4ytt\u00e4ytyy melko helposti varhaiskasvatuksen arjessa toteutettavana ty\u00f6tapana, jolla voi monipuolisesti tukea lapsen kasvua ja kehityst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-12-20T07:23:32Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-20T07:23:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MusaPeda", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen pienryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin\" : esikouluik\u00e4isten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112206011", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkiterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Therapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3053", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79028
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4751725f-6553-440d-8373-f00474268d40\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112206011.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suontama, Essi "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta MusaPeda musiikillinen pienryhmä kvalitatiivinen tutkimus Musiikkiterapia Music Therapy 3053 lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus musiikki musiikkikasvatus
title "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta
title_full "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta
title_fullStr "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta
title_full_unstemmed "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta
title_short "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin"
title_sort se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja musapeda toiminnasta
title_sub esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta
title_txtP "Se musiikki niinku vei mut sinne tunteisiin" : esikouluikäisten lasten ajatuksia ja ohjaajan havaintoja MusaPeda-toiminnasta
topic MusaPeda musiikillinen pienryhmä kvalitatiivinen tutkimus Musiikkiterapia Music Therapy 3053 lapset (ikäryhmät) varhaiskasvatus musiikki musiikkikasvatus
topic_facet 3053 MusaPeda Music Therapy Musiikkiterapia kvalitatiivinen tutkimus lapset (ikäryhmät) musiikillinen pienryhmä musiikki musiikkikasvatus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79028 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112206011
work_keys_str_mv AT suontamaessi semusiikkiniinkuveimutsinnetunteisiinesikouluikäistenlastenajatuksiajaohjaajanhavai