Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa

Facebookista on kasvanut yksi merkittävin digimarkkinoinnin kanava viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja Suomessakin käyttäjämäärät lähenevät jo neljää miljoonaa. Verkkokauppojen määrät jatkavat kasvuaan, kun digitalisoituminen kiihtyy. Verkkokauppojen tulisi pystyä kiinnittämään kuluttajien huomio k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehikoinen, Simone
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79018
_version_ 1828193067047321600
author Lehikoinen, Simone
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehikoinen, Simone Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehikoinen, Simone Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehikoinen, Simone
datasource_str_mv jyx
description Facebookista on kasvanut yksi merkittävin digimarkkinoinnin kanava viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja Suomessakin käyttäjämäärät lähenevät jo neljää miljoonaa. Verkkokauppojen määrät jatkavat kasvuaan, kun digitalisoituminen kiihtyy. Verkkokauppojen tulisi pystyä kiinnittämään kuluttajien huomio kaiken muun sisällöntuotannon keskeltä Facebookissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko tunnevetoisella ja järkiperusteisella Facebook-mainonnalla eroa ostoaikeen synnyssä, millaisia tunteita tunnevetoinen ja järkiperusteinen mainonta herättää ja millaisia verkko-ostajatyyppejä on olemassa. Tämä on tärkeää, sillä kuluttajien kokonaisvaltainen ymmärtäminen tunteiden ja ostokäyttäytymisen osalta on merkityksellistä markkinoinnin ja verkkokauppojen kehityksen kannalta. Tutkielman teoreettinen kehys perustuu erilaisiin tunneteorioihin, jotka selittävät ihmisten vuorovaikutusta itsensä ja ympäristönsä välillä. Tutkielmassa on myös hyödynnetty yleisimpiä verkko-ostajatyyppejä sekä UTAUT2-mallia, jotka osaltaan selittävät kuluttajien ostokäyttäytymistä verkossa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena lokakuussa 2021. Kyselyyn saatiin 271 analyysiin sopivaa vastausta. Tutkittavia muuttujia analysoitiin epäparametrisen Mann-Whitney U-testin avulla sekä kuvailevalla analyysillä. Lisäksi tutkimuksen pätevyyttä ja mittareita arvioitiin erilaisilla mittareilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnevetoisella ja järkiperusteisella Facebook-mainonnalla on eroa ostoaikeen synnyssä. Mann-Whitney U -testin mukaan tulos oli järkiperäisen Facebook-mainonnan suuntaan, mutta tulos ei ole merkittävä, sillä ero oli vain 3,7 %:ia. Tutkimuksen kuvailevat analyysit Facebook-mainostilin datasta ja kyselylomakkeen avoimista vastauksista taas osoittivat, että tunneperäinen Facebook-mainonta herätti paremmin kuluttajan huomion ja kiinnostuksen yrityksen tuotteita kohtaan. Facebook has grown into one of the most significant digital marketing channels in the last ten years, and the number of users in Finland is already approaching four million. The number of online stores will continue to grow as digitalization accelerates. Online stores should be able to get the attention of consumers in the middle of all other content production on Facebook. The purpose of this study was to determine whether emotional and rational Facebook advertising differ in the generation of intent to purchase, what emotions and rational advertising evoke, and what types of online shoppers exist. This is important because a holistic understanding of consumers in terms of emotions and buying behavior is relevant to the development of marketing and e-commerce. The theoretical framework of the dissertation is based on various emotional theo-ries that explain the interaction of people between themselves and their environment. The dissertation also utilizes the most common types of online shoppers as well as the UTAUT2 model, which contribute to explaining consumers' online shopping behavior. The empirical part of the dissertation was carried out as a survey in October 2021. 271 responses to the analysis were received. The study variables were analyzed using the nonparametric Mann-Whitney U test as well as descriptive analysis. In addition, the validity and metrics of the study were assessed using a variety of metrics. The results of the study show that emotionally driven and rational Facebook advertising has a statistically significant difference in generating intent to buy. According to the Mann-Whitney U test, the result was in the direction of rational Facebook advertising, but the result is not significant, as the difference was only 3.7%. Descriptive analyzes of the study on Facebook advertising account data and open questionnaire responses, on the other hand, showed that emotional Facebook advertis-ing attracted more consumer attention and interest in the company's products.
first_indexed 2021-12-17T21:59:47Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehikoinen, Simone", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-17T10:26:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-17T10:26:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79018", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Facebookista on kasvanut yksi merkitt\u00e4vin digimarkkinoinnin kanava viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja Suomessakin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4t l\u00e4henev\u00e4t jo nelj\u00e4\u00e4 miljoonaa. Verkkokauppojen m\u00e4\u00e4r\u00e4t jatkavat kasvuaan, kun digitalisoituminen kiihtyy. Verkkokauppojen tulisi pysty\u00e4 kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuluttajien huomio kaiken muun sis\u00e4ll\u00f6ntuotannon keskelt\u00e4 Facebookissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 onko tunnevetoisella ja j\u00e4rkiperusteisella Facebook-mainonnalla eroa ostoaikeen synnyss\u00e4, millaisia tunteita tunnevetoinen ja j\u00e4rkiperusteinen mainonta her\u00e4tt\u00e4\u00e4 ja millaisia verkko-ostajatyyppej\u00e4 on olemassa. T\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 kuluttajien kokonaisvaltainen ymm\u00e4rt\u00e4minen tunteiden ja ostok\u00e4ytt\u00e4ytymisen osalta on merkityksellist\u00e4 markkinoinnin ja verkkokauppojen kehityksen kannalta. Tutkielman teoreettinen kehys perustuu erilaisiin tunneteorioihin, jotka selitt\u00e4v\u00e4t ihmisten vuorovaikutusta itsens\u00e4 ja ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 v\u00e4lill\u00e4. Tutkielmassa on my\u00f6s hy\u00f6dynnetty yleisimpi\u00e4 verkko-ostajatyyppej\u00e4 sek\u00e4 UTAUT2-mallia, jotka osaltaan selitt\u00e4v\u00e4t kuluttajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 verkossa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena lokakuussa 2021. Kyselyyn saatiin 271 analyysiin sopivaa vastausta. Tutkittavia muuttujia analysoitiin ep\u00e4parametrisen Mann-Whitney U-testin avulla sek\u00e4 kuvailevalla analyysill\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksen p\u00e4tevyytt\u00e4 ja mittareita arvioitiin erilaisilla mittareilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 tunnevetoisella ja j\u00e4rkiperusteisella Facebook-mainonnalla on eroa ostoaikeen synnyss\u00e4. Mann-Whitney U -testin mukaan tulos oli j\u00e4rkiper\u00e4isen Facebook-mainonnan suuntaan, mutta tulos ei ole merkitt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 ero oli vain 3,7 %:ia. Tutkimuksen kuvailevat analyysit Facebook-mainostilin datasta ja kyselylomakkeen avoimista vastauksista taas osoittivat, ett\u00e4 tunneper\u00e4inen Facebook-mainonta her\u00e4tti paremmin kuluttajan huomion ja kiinnostuksen yrityksen tuotteita kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Facebook has grown into one of the most significant digital marketing channels in the last ten years, and the number of users in Finland is already approaching four million. The number of online stores will continue to grow as digitalization accelerates. Online stores should be able to get the attention of consumers in the middle of all other content production on Facebook. The purpose of this study was to determine whether emotional and rational Facebook advertising differ in the generation of intent to purchase, what emotions and rational advertising evoke, and what types of online shoppers exist. This is important because a holistic understanding of consumers in terms of emotions and buying behavior is relevant to the development of marketing and e-commerce. The theoretical framework of the dissertation is based on various emotional theo-ries that explain the interaction of people between themselves and their environment. The dissertation also utilizes the most common types of online shoppers as well as the UTAUT2 model, which contribute to explaining consumers' online shopping behavior. The empirical part of the dissertation was carried out as a survey in October 2021. 271 responses to the analysis were received. The study variables were analyzed using the nonparametric Mann-Whitney U test as well as descriptive analysis. In addition, the validity and metrics of the study were assessed using a variety of metrics. The results of the study show that emotionally driven and rational Facebook advertising has a statistically significant difference in generating intent to buy. According to the Mann-Whitney U test, the result was in the direction of rational Facebook advertising, but the result is not significant, as the difference was only 3.7%. Descriptive analyzes of the study on Facebook advertising account data and open questionnaire responses, on the other hand, showed that emotional Facebook advertis-ing attracted more consumer attention and interest in the company's products.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-12-17T10:26:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-17T10:26:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Facebook-markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnevetoinen Facebook-mainos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunneteoriat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Plutchikin tunnepy\u00f6r\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-ostajatyypit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Facebook-markkinoinnin vaikutus ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112176002", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_79018
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehikoinen, Simone Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa Facebook-markkinointi tunnevetoinen Facebook-mainos tunneteoriat Plutchikin tunnepyörä verkko-ostajatyypit Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 Facebook markkinointi sosiaalinen media verkkokauppa tunteet digitaalinen markkinointi kuluttajakäyttäytyminen
title Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
title_full Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
title_fullStr Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
title_full_unstemmed Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
title_short Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
title_sort facebook markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook mainonnan vaikutus kahdessa casessa
title_txtP Facebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
topic Facebook-markkinointi tunnevetoinen Facebook-mainos tunneteoriat Plutchikin tunnepyörä verkko-ostajatyypit Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 Facebook markkinointi sosiaalinen media verkkokauppa tunteet digitaalinen markkinointi kuluttajakäyttäytyminen
topic_facet 601 Facebook Facebook-markkinointi Information Systems Science Plutchikin tunnepyörä Tietojärjestelmätiede digitaalinen markkinointi kuluttajakäyttäytyminen markkinointi sosiaalinen media tunneteoriat tunnevetoinen Facebook-mainos tunteet verkko-ostajatyypit verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79018 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112176002
work_keys_str_mv AT lehikoinensimone facebookmarkkinoinninvaikutusostokäyttäytymiseenjatunnevetoisenfacebookmainonna