Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä

Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman minäpystyvyyden yhteyttä käyttäytymiseen tehtävätilanteessa ja taitojen kehittymise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pilli, Mira
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78955
_version_ 1828193066988601344
author Pilli, Mira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pilli, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pilli, Mira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pilli, Mira
datasource_str_mv jyx
description Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman minäpystyvyyden yhteyttä käyttäytymiseen tehtävätilanteessa ja taitojen kehittymiseen matematiikassa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä minäpystyvyyden ja käyttäytymisen väliseen yhteyteen. Aineisto on peräisin Jyväskylän yliopiston FLARE-hankkeesta (2016–2018), johon osallistui noin 200 1.–3. luokkalaista oppilasta. Tässä tutkimuksessa käytettiin vain 1. ja 2. luokan keväällä kerättyä aineistoa. Aineistoa kerättiin tietokoneavusteisella kyselyllä, haastatteluilla ja taitotesteillä. Analyysi suoritettiin korrelaatiokertoimien sekä hierarkkisen regressioanalyysin avulla. Tulosten perusteella 1. luokan minäpystyvyys on yhteydessä sekä 1. että 2. luokan tehtävään suuntautuneeseen, mutta vain 1. luokan tehtävää välttävään käyttäytymiseen. Sukupuoli ei näyttänyt olevan yhteydessä minäpystyvyyden ja tehtävää välttävän käyttäytymisen yhteyteen. Sen sijaan sukupuoli oli yhteydessä minäpystyvyyden ja tehtävään suuntautuneen käyttäytymisen yhteyteen näkyen molemmilla positiivisesti, mutta pojilla voimakkaammin. 1. luokan tehtävää välttävä käyttäytyminen on yhteydessä lapsen 1. luokalla kokeman minäpystyvyyden ja 2. luokan taitojen väliseen yhteyteen, kun minäpystyvyys on korkea. Minäpystyvyyden ollessa matala yhteyttä ei ole. Tulokset tukevat ajatusta siitä, että hyvä minäpystyvyys aikaansaa tehtävään suuntautunutta ja huono minäpystyvyys lisää tehtävää välttävää käyttäytymistä. Hyvä minäpystyvyys vähentää tehtävää välttävää käyttäytymistä ja parantaa taitojen kehittymistä, joten siihen on syytä kiinnittää huomiota.
first_indexed 2021-12-13T21:00:35Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pilli, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-13T09:14:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-13T09:14:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78955", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Min\u00e4pystyvyyden uskotaan olevan keskeisess\u00e4 osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 oppimistilanteissa sek\u00e4 taitojen kehittymist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lapsen kokeman min\u00e4pystyvyyden yhteytt\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen teht\u00e4v\u00e4tilanteessa ja taitojen kehittymiseen matematiikassa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolen yhteytt\u00e4 min\u00e4pystyvyyden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4liseen yhteyteen. Aineisto on per\u00e4isin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston FLARE-hankkeesta (2016\u20132018), johon osallistui noin 200 1.\u20133. luokkalaista oppilasta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin vain 1. ja 2. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. Aineistoa ker\u00e4ttiin tietokoneavusteisella kyselyll\u00e4, haastatteluilla ja taitotesteill\u00e4. Analyysi suoritettiin korrelaatiokertoimien sek\u00e4 hierarkkisen regressioanalyysin avulla. \nTulosten perusteella 1. luokan min\u00e4pystyvyys on yhteydess\u00e4 sek\u00e4 1. ett\u00e4 2. luokan teht\u00e4v\u00e4\u00e4n suuntautuneeseen, mutta vain 1. luokan teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Sukupuoli ei n\u00e4ytt\u00e4nyt olevan yhteydess\u00e4 min\u00e4pystyvyyden ja teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteyteen. Sen sijaan sukupuoli oli yhteydess\u00e4 min\u00e4pystyvyyden ja teht\u00e4v\u00e4\u00e4n suuntautuneen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteyteen n\u00e4kyen molemmilla positiivisesti, mutta pojilla voimakkaammin. 1. luokan teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytyminen on yhteydess\u00e4 lapsen 1. luokalla kokeman min\u00e4pystyvyyden ja 2. luokan taitojen v\u00e4liseen yhteyteen, kun min\u00e4pystyvyys on korkea. Min\u00e4pystyvyyden ollessa matala yhteytt\u00e4 ei ole. Tulokset tukevat ajatusta siit\u00e4, ett\u00e4 hyv\u00e4 min\u00e4pystyvyys aikaansaa teht\u00e4v\u00e4\u00e4n suuntautunutta ja huono min\u00e4pystyvyys lis\u00e4\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Hyv\u00e4 min\u00e4pystyvyys v\u00e4hent\u00e4\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja parantaa taitojen kehittymist\u00e4, joten siihen on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-12-13T09:14:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-13T09:14:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4v\u00e4\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4v\u00e4\u00e4n suuntautunut k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen kokeman min\u00e4pystyvyyden ja teht\u00e4v\u00e4tilannek\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteys sek\u00e4 matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusik\u00e4isill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112135942", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78955
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:46Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pilli, Mira Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä tehtävää välttävä käyttäytyminen tehtävään suuntautunut käyttäytyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 minäpystyvyys matematiikka matemaattiset taidot käyttäytyminen
title Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
title_full Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
title_fullStr Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
title_full_unstemmed Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
title_short Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
title_sort lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
title_txtP Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
topic tehtävää välttävä käyttäytyminen tehtävään suuntautunut käyttäytyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 minäpystyvyys matematiikka matemaattiset taidot käyttäytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education käyttäytyminen matemaattiset taidot matematiikka minäpystyvyys tehtävää välttävä käyttäytyminen tehtävään suuntautunut käyttäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78955 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112135942
work_keys_str_mv AT pillimira lapsenkokemanminäpystyvyydenjatehtävätilannekäyttäytymisenyhteyssekämatematiikantaitoj