Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajien hyväksi havaitsemia työtapoja globaalikasvatuksessa. Niiden pohjalta muodostui ymmärrys siitä, mitä opettajat korostavat toimivassa globaalikasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda tietoa kentällä toteutuneesta globaalikasvatuksesta, ja se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vestman, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78948
_version_ 1828193066980212736
author Vestman, Anna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vestman, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vestman, Anna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vestman, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajien hyväksi havaitsemia työtapoja globaalikasvatuksessa. Niiden pohjalta muodostui ymmärrys siitä, mitä opettajat korostavat toimivassa globaalikasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda tietoa kentällä toteutuneesta globaalikasvatuksesta, ja selvittää mikä globaalikasvatuksessa toimii. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on globaalikasvatuksen pedagogiikka. Tutkimukseen haastateltiin kuutta globaalikasvatukseen perehtynyttä opettajaa asiantuntijatiedon saamiseksi. Aineisto koostui viidestä haastattelusta ja yhdestä kirjoitelmasta. Analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimus vastaa kysymykseen, miten opettaja onnistuneesti lisää globaalia vastuullisuutta oppijoissa. Aineiston analyysin perusteella globaalikasvatuksen teemojen oppimista toteutettiin vaihtelevin tavoin, mutta työtapoja yhdisti oppimisen elämyksellisyys. Elämysten tavoitteena oli pysyvän mielenkiinnon herääminen kestävän elämäntavan omaksumiseksi. Globaalikasvatuksen monipuolisten ilmiöiden oppimiseen oli luontevaa käyttää ilmiölähtöistä oppimista, joissa korostuu yhteistoiminnallisuus, oppiaineiden integrointi ja oppilaan kokemusmaailmasta lähtevä oppiminen. Toimivassa globaalikasvatuksessa korostettiin reflektiota, kriittistä tarkastelua ja dialogisuutta, toivoa ja yhdessä tekemistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että globaalikasvatuksessa on nykyisin nähtävissä aiempaa kriittinen lähestymistapa ja aktiivista vaikuttamistyötä. Laadukasta globaalikasvatusta edistää joustava, yhteisöllinen koulun toimintakulttuuri. Seuraavien kestävän kehityksen tavoitteiden ja välttämättömien muutoksien saavuttamiseksi tarvitaan yhteiskuntaa uudistavan transformatiivisen oppimisen siirtämistä koulutuksen keskiöön.
first_indexed 2024-09-11T08:52:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vestman, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-13T08:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-13T08:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78948", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajien hyv\u00e4ksi havaitsemia ty\u00f6tapoja globaalikasvatuksessa. Niiden pohjalta muodostui ymm\u00e4rrys siit\u00e4, mit\u00e4 opettajat korostavat toimivassa globaalikasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda tietoa kent\u00e4ll\u00e4 toteutuneesta globaalikasvatuksesta, ja selvitt\u00e4\u00e4 mik\u00e4 globaalikasvatuksessa toimii. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 on globaalikasvatuksen pedagogiikka.\nTutkimukseen haastateltiin kuutta globaalikasvatukseen perehtynytt\u00e4 opettajaa asiantuntijatiedon saamiseksi. Aineisto koostui viidest\u00e4 haastattelusta ja yhdest\u00e4 kirjoitelmasta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Tutkimus vastaa kysymykseen, miten opettaja onnistuneesti lis\u00e4\u00e4 globaalia vastuullisuutta oppijoissa.\nAineiston analyysin perusteella globaalikasvatuksen teemojen oppimista toteutettiin vaihtelevin tavoin, mutta ty\u00f6tapoja yhdisti oppimisen el\u00e4myksellisyys. El\u00e4mysten tavoitteena oli pysyv\u00e4n mielenkiinnon her\u00e4\u00e4minen kest\u00e4v\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntavan omaksumiseksi. Globaalikasvatuksen monipuolisten ilmi\u00f6iden oppimiseen oli luontevaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 oppimista, joissa korostuu yhteistoiminnallisuus, oppiaineiden integrointi ja oppilaan kokemusmaailmasta l\u00e4htev\u00e4 oppiminen. Toimivassa globaalikasvatuksessa korostettiin reflektiota, kriittist\u00e4 tarkastelua ja dialogisuutta, toivoa ja yhdess\u00e4 tekemist\u00e4.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 globaalikasvatuksessa on nykyisin n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 aiempaa kriittinen l\u00e4hestymistapa ja aktiivista vaikuttamisty\u00f6t\u00e4. Laadukasta globaalikasvatusta edist\u00e4\u00e4 joustava, yhteis\u00f6llinen koulun toimintakulttuuri. Seuraavien kest\u00e4v\u00e4n kehityksen tavoitteiden ja v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mien muutoksien saavuttamiseksi tarvitaan yhteiskuntaa uudistavan transformatiivisen oppimisen siirt\u00e4mist\u00e4 koulutuksen keski\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-12-13T08:23:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-13T08:23:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista ty\u00f6tavoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112135935", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tavat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "globaalikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78948
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:34Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4614ef15-dff5-46b5-9279-47cfae5ec7f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112135935.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vestman, Anna Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työtavat globaalikasvatus kestävä kehitys opetus opettajat
title Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
title_full Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
title_fullStr Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
title_short Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
title_sort opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
title_txtP Opettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työtavat globaalikasvatus kestävä kehitys opetus opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education globaalikasvatus kestävä kehitys opettajat opetus työtavat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78948 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112135935
work_keys_str_mv AT vestmananna opettajienkokemuksiatoimivastaglobaalikasvatuksestajaglobaalikasvatukseensoveltuvist