Fulfilling gaming experience without being fully immersed

Immersio on olennainen elementti videopelien kontekstissa. Immersiota on tutkittu jo lähes kaksi vuosikymmentä, mutta se on käsitteenä silti hajanainen. Muut käsitteet, kuten flow ja läsnäolo, jakavat joitakin piirteitä immersion kanssa ja ovat vahvasti immersion taustavaikuttajina. Immersio on tode...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskinen, Laura
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78920
Kuvaus
Yhteenveto:Immersio on olennainen elementti videopelien kontekstissa. Immersiota on tutkittu jo lähes kaksi vuosikymmentä, mutta se on käsitteenä silti hajanainen. Muut käsitteet, kuten flow ja läsnäolo, jakavat joitakin piirteitä immersion kanssa ja ovat vahvasti immersion taustavaikuttajina. Immersio on todettu tärkeäksi elementiksi pelikokemuksen kannalta. Immersion ja pelikokemuksen mittaamiseen on olemassa muutamia työkaluja. Yhdellä näistä on voitu todeta immersion olevan vahvempi The Elder Scrolls V: Skyrimiä pelatessa ensimmäisen persoonan perspektiivistä. Skyrim on peli, jota pelaaja voi itse valita pelaavansa ensimmäisen tai kolmannen persoonan perspektiivistä. Tässä tutkielmassa tarkastellaan immersiota ja pelikokemusta Skyrimissä. Empiirisessä tutkimuksessa 10 osallistujaa vastasivat alkukyselyyn, jonka jälkeen he pelasivat Skyrimiä vähemmän käyttämästään kuvakulmasta, joka määräytyi alkukyselyn vastausten perusteella. Noin 15 – 20 minuutin mittaisen pelisession jälkeen haastateltavat täyttivät jälkikyselyn, joka koostui immersiokyselystä (IEQ) sekä pelikokemuskyselyn (GEQ) pelin jälkeisestä moduulista. Tämän jälkeen osallistujia haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että pelaaja voi kokea positiivisen pelikokemuksen olematta täysin immersoitunut, pelatessaan Skyrimiä vähemmän käyttämästään kameraperspektiivistä. Immersion is an essential element in the context of video games. Immersion has been researched for almost two decades, yet it is still a scattered concept. Other concepts, such as flow and presence, share some traits with immersion and are strong influence in the background of immersion. Immersion is believed to be an important element for game experience. There are a few tools to measure immersion and game experience. Using one of them, a study has concluded that immersion is stronger in The Elder Scrolls V: Skyrim when played from first-person perspective. Skyrim is a game that lets the player choose whether they play in first- or third-person perspective. This thesis focuses on immersion and game experience in Skyrim. For the empirical study, 10 participants answered a pre-questionnaire and then played Skyrim from their least preferred perspective that they reported in the prequestionnaire. After an approximately 15- to 20-minute-long gameplay session, the participants filled a post-questionnaire consisting of the Immersive Experience Questionnaire (IEQ) and the Game Experience Questionnaire (GEQ) Post-game module. The participants were then interviewed with a semistructured interview. The results of this study suggest that a player can experience a positive gaming experience without being fully immersed, while playing Skyrim from an unfamiliar camera perspective.