Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa selvitetään, minkälaisia käsityksiä opettajilla on etäopetuksesta sekä sen merkityksestä omaan työhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, jossa hyödynnettiin fenomenografista suuntausta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää luokanopettajaa. Haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun jälkeen litteroidusta tekstistä luotiin kuvauskategoriasysteemi ja vastauksista valittiin opettajien käsityksiä tutkimuskysymyksiin. Aineisto analysoitiin fenomenografian mukaan.
Luokanopettajien käsitykset etäopetuksesta jakaantuivat viiteen teemaan, joita ovat: tieto- ja viestintäteknologian resurssit, työn suunnitteleminen, opetuksen arviointi, oppilaiden etäopetus ja yhteistyö kollegoiden ja vanhempien kanssa. Etäopetuksen vaikutuksesta opettajien työhön saatiin luotua neljä teemaa: tieto- ja viestintäteknologia, opettajien tunteet ja heidän saama tuki sekä työajan rajaamisen merkitys.
Tulosten pohjalta voidaan nostaa esille, että etäopetusaika oli opettajille opettavaista, palkitsevaa sekä osaltaan työllistävääkin. Toimivat laitteet niin opettajilla kuin oppilailla olivat välttämättömät. Opettajat käyttivät tieto- ja viestintäteknologiaa varmemmin lähiopetuksessa etäopetuksen jälkeen. Tulokset tukevat opetussuunnitelman laaja-alaista tavoitetta hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa.
|