Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoilla tai menetelmillä lasten tunnetaitoja voidaan edistää ja millaisia vaikutuksia tunnetaidoilla on lasten mielenterveyteen. Tunnetaitojen edistämistä käsitellään pienten oppilaiden osalta, joilla tässä katsauksessa tarkoitettiin 7-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtoranta, Sini
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78903
_version_ 1826225807288172544
author Lehtoranta, Sini
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtoranta, Sini Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtoranta, Sini Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtoranta, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoilla tai menetelmillä lasten tunnetaitoja voidaan edistää ja millaisia vaikutuksia tunnetaidoilla on lasten mielenterveyteen. Tunnetaitojen edistämistä käsitellään pienten oppilaiden osalta, joilla tässä katsauksessa tarkoitettiin 7-9 -vuotiaita lapsia. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus lasten tunnetaitojen edistämisestä. Tutkimukset tuottivat tietoa erityisesti erilaisista interventioista, joilla lasten tunnetaitoja voidaan edistää. Interventiot esittelivät erilaisia menetelmiä ja painottuivat paljon koulussa toteutettaviin interventioihin. Tämä tukee näkemystä siitä, että koulu on tärkeä ympäristö lasten tunnetaitojen oppimisessa ja opettajalla on keskeinen rooli lasten tunnetaitojen tukemisessa ja edistämisessä. Tulosten perusteella voidaan havaita erilaisten menetelmien positiivinen vaikutus lasten tunnetaitojen parantumiseen. Mindfulness -menetelmien, rentoutumisen ja stressinhallintamenetelmien käyttö voi tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä. Muita esiin nousseita lasten tunnetaitoja parantavia menetelmiä, joista saatiin alustavaa näyttöä tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella, olivat narratiivinen terapia sekä leikinomaiset menetelmät. Esiin nousseista menetelmistä kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan perustuva interventio tuotti ristiriitaisia tuloksia. Lasten raportoimien tulosten perusteella ohjelman ei havaittu parantavan lasten tunnetaitoja eikä vähentävän masennus- tai ahdistusoireita, mutta lasten vanhemmat ilmoittivat lasten ahdistuneisuuden vähentyneen merkittävästi, erityisesti poikien keskuudessa. Monia näitä menetelmiä on käytetty kouluympäristössä lasten tunnetaitojen opettamisessa. Tutkimustulokset antavat näyttöä siitä, että tunnetaitojen sisällyttämisellä opetussuunnitelmaan voi olla myönteinen vaikutus lasten mielenterveyteen ja resilienssiin.
first_indexed 2021-12-08T21:03:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaasalainen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtoranta, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-08T07:29:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-08T07:29:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78903", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 keinoilla tai menetelmill\u00e4 lasten tunnetaitoja voidaan edist\u00e4\u00e4 ja millaisia vaikutuksia tunnetaidoilla on lasten mielenterveyteen. Tunnetaitojen edist\u00e4mist\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n pienten oppilaiden osalta, joilla t\u00e4ss\u00e4 katsauksessa tarkoitettiin 7-9 -vuotiaita lapsia. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus lasten tunnetaitojen edist\u00e4misest\u00e4. Tutkimukset tuottivat tietoa erityisesti erilaisista interventioista, joilla lasten tunnetaitoja voidaan edist\u00e4\u00e4. Interventiot esitteliv\u00e4t erilaisia menetelmi\u00e4 ja painottuivat paljon koulussa toteutettaviin interventioihin. T\u00e4m\u00e4 tukee n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 koulu on t\u00e4rke\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6 lasten tunnetaitojen oppimisessa ja opettajalla on keskeinen rooli lasten tunnetaitojen tukemisessa ja edist\u00e4misess\u00e4. Tulosten perusteella voidaan havaita erilaisten menetelmien positiivinen vaikutus lasten tunnetaitojen parantumiseen. Mindfulness -menetelmien, rentoutumisen ja stressinhallintamenetelmien k\u00e4ytt\u00f6 voi tukea lasten tunnetaitojen kehittymist\u00e4. Muita esiin nousseita lasten tunnetaitoja parantavia menetelmi\u00e4, joista saatiin alustavaa n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 t\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen perusteella, olivat narratiivinen terapia sek\u00e4 leikinomaiset menetelm\u00e4t. Esiin nousseista menetelmist\u00e4 kognitiiviseen k\u00e4ytt\u00e4ytymisterapiaan perustuva interventio tuotti ristiriitaisia tuloksia. Lasten raportoimien tulosten perusteella ohjelman ei havaittu parantavan lasten tunnetaitoja eik\u00e4 v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n masennus- tai ahdistusoireita, mutta lasten vanhemmat ilmoittivat lasten ahdistuneisuuden v\u00e4hentyneen merkitt\u00e4v\u00e4sti, erityisesti poikien keskuudessa. Monia n\u00e4it\u00e4 menetelmi\u00e4 on k\u00e4ytetty kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 lasten tunnetaitojen opettamisessa. Tutkimustulokset antavat n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tunnetaitojen sis\u00e4llytt\u00e4misell\u00e4 opetussuunnitelmaan voi olla my\u00f6nteinen vaikutus lasten mielenterveyteen ja resilienssiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-12-08T07:29:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-08T07:29:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edist\u00e4misess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112085892", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78903
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9dc4e4cc-1e77-471e-8ed5-3787065bb5c5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112085892.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtoranta, Sini Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä Terveyskasvatus Health Education 50411 alakoulu tunnetaidot lapset (ikäryhmät) tunteet mielenterveys
title Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
title_full Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
title_fullStr Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
title_full_unstemmed Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
title_short Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
title_sort tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
title_txtP Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
topic Terveyskasvatus Health Education 50411 alakoulu tunnetaidot lapset (ikäryhmät) tunteet mielenterveys
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus alakoulu lapset (ikäryhmät) mielenterveys tunnetaidot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78903 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112085892
work_keys_str_mv AT lehtorantasini tunnetaitojenoppimisenvaikutuslastenmielenterveydenedistämisessä