Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustaako oppilaan varhainen temperamentti opettajan arviota oppilaan lukutaidosta 3. luokalla. Lisäksi haluttiin selvittää, medioiko oppilaan lukutaito ja lukukiinnostus varhaisen temperamentin yhteyttä opettajan arvioimaan lukutaitoon. Tätä ei ole aika...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Frimodig, Sara, Haarala, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78902
_version_ 1826225721905774592
author Frimodig, Sara Haarala, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Frimodig, Sara Haarala, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Frimodig, Sara Haarala, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Frimodig, Sara
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustaako oppilaan varhainen temperamentti opettajan arviota oppilaan lukutaidosta 3. luokalla. Lisäksi haluttiin selvittää, medioiko oppilaan lukutaito ja lukukiinnostus varhaisen temperamentin yhteyttä opettajan arvioimaan lukutaitoon. Tätä ei ole aikaisemmin tutkittu Suomessa, vaikka opetussuunnitelman mukaan arviointi ei saisi kohdistua oppilaan temperamenttiin. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän yliopiston Lapsen kielen kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) -pitkittäistutkimusta, johon osallistui 200 oppilasta ja 153 opettajaa. Vanhemmat arvioivat oppilaiden varhaisen temperamentin lasten ollessa 3-vuotiaita. Oppilaan lukutaitoon, lukukiinnostukseen ja opettajan arvioimaan lukutaitoon liittyvä aineisto kerättiin 3. luokan keväällä. Aineisto analysoitiin käyttäen lineaarista ja hierarkkista regressioanalyysia. Tulosten mukaan oppilaan varhaisen temperamentin ulottuvuuksista ainoastaan tahdonalainen itsesäätely ennusti lukutaidon arviota 3. luokalla, selittäen 4 % opettajan arvion vaihtelusta. Oppilaan lukutaito ei medioinut tahdonalaisen itsesäätelyn yhteyttä opettajan arvioimaan lukutaitoon, mutta lukukiinnostus medioi yhteyttä osittain, selittäen osan oppilaan temperamentin ja opettajan arvion välisestä suhteesta. Korkean tahdonalaisen itsesäätelyn omannut oppilas oli kiinnostuneempi lukemisesta ja opettaja arvioi hänen lukutaitonsa paremmaksi. Tulosten perusteella temperamentin yhteydestä opettajan tekemään arviointiin tarvitaan Suomessa lisää tutkimusta, sillä tutkimustiedon avulla suomalaista arviointikulttuuria olisi mahdollista kehittää jokaiselle oppilaalle yhdenvertaisemmaksi temperamentista riippumatta.
first_indexed 2021-12-08T21:03:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Frimodig, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haarala, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-08T07:27:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-08T07:27:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, ennustaako oppilaan varhainen temperamentti opettajan arviota oppilaan lukutaidosta 3. luokalla. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, medioiko oppilaan lukutaito ja lukukiinnostus varhaisen temperamentin yhteytt\u00e4 opettajan arvioimaan lukutaitoon. T\u00e4t\u00e4 ei ole aikaisemmin tutkittu Suomessa, vaikka opetussuunnitelman mukaan arviointi ei saisi kohdistua oppilaan temperamenttiin. \nTutkimusaineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Lapsen kielen kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) -pitkitt\u00e4istutkimusta, johon osallistui 200 oppilasta ja 153 opettajaa. Vanhemmat arvioivat oppilaiden varhaisen temperamentin lasten ollessa 3-vuotiaita. Oppilaan lukutaitoon, lukukiinnostukseen ja opettajan arvioimaan lukutaitoon liittyv\u00e4 aineisto ker\u00e4ttiin 3. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en lineaarista ja hierarkkista regressioanalyysia.\nTulosten mukaan oppilaan varhaisen temperamentin ulottuvuuksista ainoastaan tahdonalainen itses\u00e4\u00e4tely ennusti lukutaidon arviota 3. luokalla, selitt\u00e4en \n4 % opettajan arvion vaihtelusta. Oppilaan lukutaito ei medioinut tahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn yhteytt\u00e4 opettajan arvioimaan lukutaitoon, mutta lukukiinnostus medioi yhteytt\u00e4 osittain, selitt\u00e4en osan oppilaan temperamentin ja opettajan arvion v\u00e4lisest\u00e4 suhteesta. Korkean tahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn omannut oppilas oli \nkiinnostuneempi lukemisesta ja opettaja arvioi h\u00e4nen lukutaitonsa paremmaksi.\nTulosten perusteella temperamentin yhteydest\u00e4 opettajan tekem\u00e4\u00e4n arviointiin tarvitaan Suomessa lis\u00e4\u00e4 tutkimusta, sill\u00e4 tutkimustiedon avulla suomalaista arviointikulttuuria olisi mahdollista kehitt\u00e4\u00e4 jokaiselle oppilaalle yhdenvertaisemmaksi temperamentista riippumatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-12-08T07:27:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-08T07:27:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen temperamentti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaidon arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukukiinnostus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112085891", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78902
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1afae6f4-78e2-4d37-8631-48bfb23a4dd6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112085891.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Frimodig, Sara Haarala, Elina Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina varhainen temperamentti lukutaidon arviointi lukukiinnostus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito temperamentti arviointi
title Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina
title_full Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina
title_fullStr Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina
title_full_unstemmed Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina
title_short Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla
title_sort oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3 luokalla lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina
title_sub lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina
title_txtP Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla : lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina
topic varhainen temperamentti lukutaidon arviointi lukukiinnostus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito temperamentti arviointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi lukukiinnostus lukutaidon arviointi lukutaito temperamentti varhainen temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78902 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112085891
work_keys_str_mv AT frimodigsara oppilaanvarhaisentemperamentinyhteysopettajanarvioimaanlukutaitoon3luokallalukutait