Oppilaan varhaisen temperamentin yhteys opettajan arvioimaan lukutaitoon 3. luokalla lukutaito ja lukukiinnostus mediaattoreina

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustaako oppilaan varhainen temperamentti opettajan arviota oppilaan lukutaidosta 3. luokalla. Lisäksi haluttiin selvittää, medioiko oppilaan lukutaito ja lukukiinnostus varhaisen temperamentin yhteyttä opettajan arvioimaan lukutaitoon. Tätä ei ole aika...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Frimodig, Sara, Haarala, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78902
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustaako oppilaan varhainen temperamentti opettajan arviota oppilaan lukutaidosta 3. luokalla. Lisäksi haluttiin selvittää, medioiko oppilaan lukutaito ja lukukiinnostus varhaisen temperamentin yhteyttä opettajan arvioimaan lukutaitoon. Tätä ei ole aikaisemmin tutkittu Suomessa, vaikka opetussuunnitelman mukaan arviointi ei saisi kohdistua oppilaan temperamenttiin. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän yliopiston Lapsen kielen kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) -pitkittäistutkimusta, johon osallistui 200 oppilasta ja 153 opettajaa. Vanhemmat arvioivat oppilaiden varhaisen temperamentin lasten ollessa 3-vuotiaita. Oppilaan lukutaitoon, lukukiinnostukseen ja opettajan arvioimaan lukutaitoon liittyvä aineisto kerättiin 3. luokan keväällä. Aineisto analysoitiin käyttäen lineaarista ja hierarkkista regressioanalyysia. Tulosten mukaan oppilaan varhaisen temperamentin ulottuvuuksista ainoastaan tahdonalainen itsesäätely ennusti lukutaidon arviota 3. luokalla, selittäen 4 % opettajan arvion vaihtelusta. Oppilaan lukutaito ei medioinut tahdonalaisen itsesäätelyn yhteyttä opettajan arvioimaan lukutaitoon, mutta lukukiinnostus medioi yhteyttä osittain, selittäen osan oppilaan temperamentin ja opettajan arvion välisestä suhteesta. Korkean tahdonalaisen itsesäätelyn omannut oppilas oli kiinnostuneempi lukemisesta ja opettaja arvioi hänen lukutaitonsa paremmaksi. Tulosten perusteella temperamentin yhteydestä opettajan tekemään arviointiin tarvitaan Suomessa lisää tutkimusta, sillä tutkimustiedon avulla suomalaista arviointikulttuuria olisi mahdollista kehittää jokaiselle oppilaalle yhdenvertaisemmaksi temperamentista riippumatta.