Differenzierung im Unterricht Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule

Eriyttäminen kuuluu nykypedagogiikkaan niin perustavanlaatuisesti, että se on sisällytetty myös peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä eriyttämisestä tuomalla peruskoulussa työskentelevien saksanopettajien ääntä kuuluviin. Keskiössä olivat s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kukkola, Eeva-Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78836
_version_ 1826225818998669312
author Kukkola, Eeva-Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kukkola, Eeva-Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kukkola, Eeva-Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kukkola, Eeva-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Eriyttäminen kuuluu nykypedagogiikkaan niin perustavanlaatuisesti, että se on sisällytetty myös peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä eriyttämisestä tuomalla peruskoulussa työskentelevien saksanopettajien ääntä kuuluviin. Keskiössä olivat saksanopettajien näkemykset eriyttämisestä: mitä se voi olla onnistuneena, mitä se vaatii, ja mitä tarpeita tai toiveita opettajilla vielä eriyttämisen suhteen on. Tutkimuksen toteuttamiseksi laadittiin kyselytutkimus, johon kerättiin vastauksia saksanopettajille tarkoitetusta Facebook-ryhmästä toukokuussa 2021. Vastaajia oli yhteensä kymmenen, mikä ei riitä tutkimustulosten yleistämiseen koskemaan koko Suomea, mutta kuitenkin toi julki monenlaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Aineisto analysoitiin laadullisesti aiempaa tutkimustietoa hyödyntäen. Vastaukset ryhmiteltiin kategorioihin aineistolähtöisesti eli deduktiivisesti. Tutkimuksessa selvisi, että eriyttäminen nähtiin vastaajien keskuudessa hyvänä tapana tarjota oppilaalle tasoansa vastaavaa opetusta. Toisaalta katsottiin, että eriyttäminen vie opettajalta resursseja sekä oppituntia suunniteltaessa että sitä pidettäessä, ja sen toteuttamiseen kaivattiin tukea ja mukautuksia mm. monipuolisemman oppimateriaalin ja kanssaopettajan läsnäolon muodossa. Eriyttämistä oli hyödynnetty heikompien oppilaiden tukikeinona esim. mukauttamalla annettuja tehtäviä ja antamalla kahdenkeskeistä tukiopetusta. Differentiating has become such a fundamental aspect in modern pedagogy that it has been included in the national curriculum for comprehensive education. The goal of my research is to deepen the understanding of differentiating by amplifying the voices of German teachers working in comprehensive school. The main focus was on their ideas of differentiating: what it can be if successful, what it requires and what needs or desires teachers still have regarding it. A questionnaire was sent to Finnish German teacher via a Facebook-group in May 2021. Ten people filled it, which is not enough to make generalizations, but nonetheless revealed interesting insights on the topic. The data was analyzed qualitatively, making use of previous research. Categories were created deductively. The results showed that, on the one hand, differentiating was seen as a good way of providing pupils with instruction that reflects their level of proficiency. On the other hand, it was recognized that differentiating is taxing in terms of the teacher's resources both in planning as well as during the lessons. Support for teachers, such as more versatile material and a second teacher, was needed. Differentiating had been used to support weaker students, for example by making adjustments to exercises and giving remedial instruction.
first_indexed 2024-09-11T08:51:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Reukauf, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukkola, Eeva-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-12-01T05:34:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-12-01T05:34:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Eriytt\u00e4minen kuuluu nykypedagogiikkaan niin perustavanlaatuisesti, ett\u00e4 se on sis\u00e4llytetty my\u00f6s peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 eriytt\u00e4misest\u00e4 tuomalla peruskoulussa ty\u00f6skentelevien saksanopettajien \u00e4\u00e4nt\u00e4 kuuluviin. Keski\u00f6ss\u00e4 olivat saksanopettajien n\u00e4kemykset eriytt\u00e4misest\u00e4: mit\u00e4 se voi olla onnistuneena, mit\u00e4 se vaatii, ja mit\u00e4 tarpeita tai toiveita opettajilla viel\u00e4 eriytt\u00e4misen suhteen on.\n\nTutkimuksen toteuttamiseksi laadittiin kyselytutkimus, johon ker\u00e4ttiin vastauksia saksanopettajille tarkoitetusta Facebook-ryhm\u00e4st\u00e4 toukokuussa 2021. Vastaajia oli yhteens\u00e4 kymmenen, mik\u00e4 ei riit\u00e4 tutkimustulosten yleist\u00e4miseen koskemaan koko Suomea, mutta kuitenkin toi julki monenlaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia. Aineisto analysoitiin laadullisesti aiempaa tutkimustietoa hy\u00f6dynt\u00e4en. Vastaukset ryhmiteltiin kategorioihin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti eli deduktiivisesti. \n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 eriytt\u00e4minen n\u00e4htiin vastaajien keskuudessa hyv\u00e4n\u00e4 tapana tarjota oppilaalle tasoansa vastaavaa opetusta. Toisaalta katsottiin, ett\u00e4 eriytt\u00e4minen vie opettajalta resursseja sek\u00e4 oppituntia suunniteltaessa ett\u00e4 sit\u00e4 pidett\u00e4ess\u00e4, ja sen toteuttamiseen kaivattiin tukea ja mukautuksia mm. monipuolisemman oppimateriaalin ja kanssaopettajan l\u00e4sn\u00e4olon muodossa. Eriytt\u00e4mist\u00e4 oli hy\u00f6dynnetty heikompien oppilaiden tukikeinona esim. mukauttamalla annettuja teht\u00e4vi\u00e4 ja antamalla kahdenkeskeist\u00e4 tukiopetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Differentiating has become such a fundamental aspect in modern pedagogy that it has been included in the national curriculum for comprehensive education. The goal of my research is to deepen the understanding of differentiating by amplifying the voices of German teachers working in comprehensive school. The main focus was on their ideas of differentiating: what it can be if successful, what it requires and what needs or desires teachers still have regarding it. \n\nA questionnaire was sent to Finnish German teacher via a Facebook-group in May 2021. Ten people filled it, which is not enough to make generalizations, but nonetheless revealed interesting insights on the topic. The data was analyzed qualitatively, making use of previous research. Categories were created deductively. \n\nThe results showed that, on the one hand, differentiating was seen as a good way of providing pupils with instruction that reflects their level of proficiency. On the other hand, it was recognized that differentiating is taxing in terms of the teacher's resources both in planning as well as during the lessons. Support for teachers, such as more versatile material and a second teacher, was needed. Differentiating had been used to support weaker students, for example by making adjustments to exercises and giving remedial instruction.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-12-01T05:34:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-12-01T05:34:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202112015840", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78836
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ffd79af1-a5f4-4254-8c75-439b8305ea4f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202112015840.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukkola, Eeva-Kaisa Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kyselytutkimus eriyttäminen kieltenopetus saksan kieli
title Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule
title_full Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule
title_fullStr Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule
title_full_unstemmed Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule
title_short Differenzierung im Unterricht
title_sort differenzierung im unterricht ansichten von deutschlehrern in der finnischen gemeinschaftsschule
title_sub Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule
title_txtP Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule
topic Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kyselytutkimus eriyttäminen kieltenopetus saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri eriyttäminen kieltenopetus kyselytutkimus saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112015840
work_keys_str_mv AT kukkolaeevakaisa differenzierungimunterrichtansichtenvondeutschlehrerninderfinnischengemeinschaf