"Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemänä. Tutkimuksessa selvitettiin heidän ajatuksiaan siitä, millaiset ovat varhaiskasvatusikäisten mediakritiikin taidot sekä miten monilukutaitoa opetetaan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78830
_version_ 1826225705271164928
author Koskinen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskinen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskinen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskinen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemänä. Tutkimuksessa selvitettiin heidän ajatuksiaan siitä, millaiset ovat varhaiskasvatusikäisten mediakritiikin taidot sekä miten monilukutaitoa opetetaan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkasteltiin tuen tarpeisten lasten mahdollisia erityistarpeita monilukutaidon suhteen. Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto koostui viiden varhaiskasvatuksen erityisopettajan haastatteluista. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin ja aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat mielsivät monilukutaidon vuorovaikutukseksi. Vastauksissa korostui monilukutaidon moninaisuus. Tuloksissa näkyi, miten haasteellisesta käsitteestä on kyse. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat nostivat haastatteluissa esiin lasten puutteellista kykyä erottaa faktaa fiktiosta sekä huoltajien merkitystä siinä, mitkä lasten mediakritiikin taidot ovat. Monilukutaidon opettamisesta tutkimuksessa nousi tärkeinä seikkoina monimodaalinen viestintä, kokeileva asenne sekä dialogisuus. Vastauksissa pidettiin tärkeänä myös varhaiskasvatuksen henkilöstön valistamista monilukutaidon opettamisen suhteen. Tuen tarpeisten lasten erityistarpeista varhaiskasvatuksen erityisopettajat nostivat hyöty- ja haittanäkökulman. Tuen tarpeisten lasten kommunikoinnin sekä osallisuuden kannalta monilukutaito tuo mahdollisuuksia, toisaalta eri välineiden käytön myötä tuen tarpeisilla lapsilla nähtiin esiintyvän muita lapsia enemmän haittavaikutuksia. Yksi tulevaisuuden haasteista onkin lisätä tietoutta monilukutaidon opettamisesta varhaiskasvatuksessa, jotta huoltajia voitaisiin tukea kasvatustehtävässä tämän päivän maailmassa.
first_indexed 2021-11-30T21:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttunen, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-11-30T06:29:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-11-30T06:29:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78830", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen erityisopettajien n\u00e4kem\u00e4n\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin heid\u00e4n ajatuksiaan siit\u00e4, millaiset ovat varhaiskasvatusik\u00e4isten mediakritiikin taidot sek\u00e4 miten monilukutaitoa opetetaan varhaiskasvatuksessa. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin tuen tarpeisten lasten mahdollisia erityistarpeita monilukutaidon suhteen.\nTutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto koostui viiden varhaiskasvatuksen erityisopettajan haastatteluista. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin ja aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \nTulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat mielsiv\u00e4t monilukutaidon vuorovaikutukseksi. Vastauksissa korostui monilukutaidon moninaisuus. Tuloksissa n\u00e4kyi, miten haasteellisesta k\u00e4sitteest\u00e4 on kyse. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat nostivat haastatteluissa esiin lasten puutteellista kyky\u00e4 erottaa faktaa fiktiosta sek\u00e4 huoltajien merkityst\u00e4 siin\u00e4, mitk\u00e4 lasten mediakritiikin taidot ovat. Monilukutaidon opettamisesta tutkimuksessa nousi t\u00e4rkein\u00e4 seikkoina monimodaalinen viestint\u00e4, kokeileva asenne sek\u00e4 dialogisuus. Vastauksissa pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 my\u00f6s varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n valistamista monilukutaidon opettamisen suhteen. Tuen tarpeisten lasten erityistarpeista varhaiskasvatuksen erityisopettajat nostivat hy\u00f6ty- ja haittan\u00e4k\u00f6kulman. Tuen tarpeisten lasten kommunikoinnin sek\u00e4 osallisuuden kannalta monilukutaito tuo mahdollisuuksia, toisaalta eri v\u00e4lineiden k\u00e4yt\u00f6n my\u00f6t\u00e4 tuen tarpeisilla lapsilla n\u00e4htiin esiintyv\u00e4n muita lapsia enemm\u00e4n haittavaikutuksia. Yksi tulevaisuuden haasteista onkin lis\u00e4t\u00e4 tietoutta monilukutaidon opettamisesta varhaiskasvatuksessa, jotta huoltajia voitaisiin tukea kasvatusteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n maailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-11-30T06:29:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-11-30T06:29:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monimodaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisvarhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se monilukutaito on niin vitsin laaja!\" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202111305835", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78830
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f24b55c-e5c1-4143-94a4-69075c75e386\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202111305835.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Johanna "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa monimodaalisuus erityisvarhaiskasvatus Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus monilukutaito mediakasvatus erityisopettajat
title "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
title_full "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
title_fullStr "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
title_short "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!"
title_sort se monilukutaito on niin vitsin laaja varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
title_sub varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
title_txtP "Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
topic monimodaalisuus erityisvarhaiskasvatus Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus monilukutaito mediakasvatus erityisopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisvarhaiskasvatus mediakasvatus monilukutaito monimodaalisuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78830 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111305835
work_keys_str_mv AT koskinenjohanna semonilukutaitoonniinvitsinlaajavarhaiskasvatuksenerityisopettajiennäkemyksiämon