”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita

Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla hyvin yksilöllistä oppilaasta ja oireista riippuen. Tämän tutkimuksen tavoitteena...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sula, Henna-Maria, Ronkainen, Helmi-Elisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78799
_version_ 1826225706518970368
author Sula, Henna-Maria Ronkainen, Helmi-Elisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sula, Henna-Maria Ronkainen, Helmi-Elisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sula, Henna-Maria Ronkainen, Helmi-Elisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sula, Henna-Maria
datasource_str_mv jyx
description Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla hyvin yksilöllistä oppilaasta ja oireista riippuen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista tukea psyykkisesti oireilevat oppilaat kokevat saaneensa ja millaista tukea he toivoisivat saavansa opettajalta. Tutkimuksen on tarkoitus antaa suuntaviivoja psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskenteleville opettajille, jotka haluavat vastata yhä paremmin oppilaiden odotuksiin ja tarpeisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa tutkimukseen oli fenomenologinen. Tutkimukseemme osallistui yhteensä kuusi peruskouluikäistä oppilasta eräästä suomalaisesta sairaalakoulusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin etähaastatteluilla keväällä 2021. Tutkimustulokset olivat pitkälti yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa. Keskeiseksi tutkimuksemme tuloksissa nousi oppilaan yksilöllisten voimavarojen ja tarpeiden huomioiminen opetuksessa ja tavoitteiden asettamisessa sekä hyvän opettaja–oppilas -suhteen merkitys psyykkisen hyvinvoinnin tukijana ja rakentajana. Opettajan asenteella ja ymmärtävällä suhtautumisella koettiin olevan merkitystä koulunkäyntiin.
first_indexed 2021-11-26T21:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sula, Henna-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ronkainen, Helmi-Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-11-26T06:49:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-11-26T06:49:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu n\u00e4kyy yh\u00e4 enemm\u00e4n lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset h\u00e4iri\u00f6t vaikuttavat oppilaan koulunk\u00e4yntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla hyvin yksil\u00f6llist\u00e4 oppilaasta ja oireista riippuen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaista tukea psyykkisesti oireilevat oppilaat kokevat saaneensa ja millaista tukea he toivoisivat saavansa opettajalta. Tutkimuksen on tarkoitus antaa suuntaviivoja psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa ty\u00f6skenteleville opettajille, jotka haluavat vastata yh\u00e4 paremmin oppilaiden odotuksiin ja tarpeisiin.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja l\u00e4hestymistapa tutkimukseen oli fenomenologinen. Tutkimukseemme osallistui yhteens\u00e4 kuusi peruskouluik\u00e4ist\u00e4 oppilasta er\u00e4\u00e4st\u00e4 suomalaisesta sairaalakoulusta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin et\u00e4haastatteluilla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021.\nTutkimustulokset olivat pitk\u00e4lti yhtenevi\u00e4 aiempien tutkimusten kanssa. Keskeiseksi tutkimuksemme tuloksissa nousi oppilaan yksil\u00f6llisten voimavarojen ja tarpeiden huomioiminen opetuksessa ja tavoitteiden asettamisessa sek\u00e4 hyv\u00e4n opettaja\u2013oppilas -suhteen merkitys psyykkisen hyvinvoinnin tukijana ja rakentajana. Opettajan asenteella ja ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 suhtautumisella koettiin olevan merkityst\u00e4 koulunk\u00e4yntiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-11-26T06:49:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-11-26T06:49:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen oireilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointi koulussa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEhk\u00e4 et vaan jotenki ymm\u00e4rt\u00e4s, et on oikeesti niinku paha olla.\u201d : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa \u2013 oppilaiden kokemuksia ja toiveita", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202111265806", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78799
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c74575b-8173-4fa9-8846-022c4ca07659\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202111265806.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sula, Henna-Maria Ronkainen, Helmi-Elisa ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita psyykkinen oireilu oppimisen ja koulunkäynnin tuki hyvinvointi koulussa Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat mielenterveyshäiriöt tukeminen opettajat nuoret mielenterveysongelmat tukimuodot
title ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
title_full ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
title_fullStr ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
title_full_unstemmed ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
title_short ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.”
title_sort ehkä et vaan jotenki ymmärtäs et on oikeesti niinku paha olla psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa oppilaiden kokemuksia ja toiveita
title_sub psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
title_txtP ”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
topic psyykkinen oireilu oppimisen ja koulunkäynnin tuki hyvinvointi koulussa Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat mielenterveyshäiriöt tukeminen opettajat nuoret mielenterveysongelmat tukimuodot
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi koulussa mielenterveyshäiriöt mielenterveysongelmat nuoret opettajat oppilaat oppimisen ja koulunkäynnin tuki psyykkinen oireilu tukeminen tukimuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78799 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111265806
work_keys_str_mv AT sulahennamaria ehkäetvaanjotenkiymmärtäsetonoikeestiniinkupahaollapsyykkisestioireilevanoppilaan