Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat luokanopettajien toimijuutta varhaisen englannin kielen opetuksessa. Tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heinänen, Tessa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78782
_version_ 1826225713464737792
author Heinänen, Tessa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinänen, Tessa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinänen, Tessa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinänen, Tessa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat luokanopettajien toimijuutta varhaisen englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksen kontekstina toimi koulutuspolitiikan muutos, A1-kielen varhentaminen ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimukseen osallistui seitsemän luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet englannin kieltä ensimmäisellä tai toisella vuosiluokalla. Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen tutkimus, ja se noudattaa fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli se, että luokanopettajien toimijuus varhaisen englannin kielen opetuksessa ilmeni kolmella tavalla: päätöksien tekemisenä, kollegiaalisena vuorovaikutuksena sekä epävarmuuden kokemisena. Toiseksi tutkimuksessa näkyi se, että opettajien toimijuutta edistäviä ja rajoittavia tekijöitä sijoittui kolmelle tasolle: mikrotasolle, eli luokan tasolle, mesotasolle, eli koulun tasolle, sekä makrotasolle, eli laajempaan yhteiskuntaan. Tutkimuksen johtopäätöksenä on se, että luokanopettajan toimijuuden tukemisessa varhaisen englannin kielen opetuksessa tarvitaan luokanopettajakoulutuksen panosta, täydennyskoulutusta ja opettajan aktiivista roolia oman ammattitaidon kehittämisessä. Lisäksi luokka-asteiden välistä yhteistyötä sekä luokanopettajien ja aineenopettajien välistä yhteistyötä olisi hyvä vahvistaa.
first_indexed 2021-11-25T21:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hein\u00e4nen, Tessa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-11-25T06:44:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-11-25T06:44:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78782", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajien toimijuus \nilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t edist\u00e4v\u00e4t ja rajoittavat luokanopettajien toimijuutta varhaisen englannin kielen opetuksessa.\nTutkimuksen kontekstina toimi koulutuspolitiikan muutos, A1-kielen varhentaminen ensimm\u00e4iselle vuosiluokalle. Tutkimukseen osallistui seitsem\u00e4n\nluokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet englannin kielt\u00e4 ensimm\u00e4isell\u00e4 tai toisella vuosiluokalla. Tutkimus on l\u00e4hestymistavaltaan laadullinen tutkimus, ja se noudattaa fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \nTutkimuksen keskeisen\u00e4 tuloksena oli se, ett\u00e4 luokanopettajien toimijuus \nvarhaisen englannin kielen opetuksessa ilmeni kolmella tavalla: p\u00e4\u00e4t\u00f6ksien tekemisen\u00e4, kollegiaalisena vuorovaikutuksena sek\u00e4 ep\u00e4varmuuden kokemisena. \nToiseksi tutkimuksessa n\u00e4kyi se, ett\u00e4 opettajien toimijuutta edist\u00e4vi\u00e4 ja rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4 sijoittui kolmelle tasolle: mikrotasolle, eli luokan tasolle, mesotasolle, \neli koulun tasolle, sek\u00e4 makrotasolle, eli laajempaan yhteiskuntaan.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 on se, ett\u00e4 luokanopettajan toimijuuden tukemisessa varhaisen englannin kielen opetuksessa tarvitaan luokanopettajakoulutuksen panosta, t\u00e4ydennyskoulutusta ja opettajan aktiivista roolia oman ammattitaidon kehitt\u00e4misess\u00e4. Lis\u00e4ksi luokka-asteiden v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 luokanopettajien ja aineenopettajien v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 olisi hyv\u00e4 vahvistaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-11-25T06:44:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-11-25T06:44:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen englannin kielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sek\u00e4 toimijuutta edist\u00e4v\u00e4t ja ajoittavat tekij\u00e4t varhaisen englannin kielen opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202111255789", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_78782
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df46112a-ddc0-4bda-91c2-094f8374dbab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202111255789.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinänen, Tessa Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa varhainen englannin kielen opetus varhainen kieltenopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus englannin kieli opettajat opetus luokanopettajat kieli ja kielet opettajankoulutus kieltenopetus vuorovaikutus
title Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
title_full Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
title_fullStr Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
title_full_unstemmed Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
title_short Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
title_sort luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
title_txtP Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
topic varhainen englannin kielen opetus varhainen kieltenopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus englannin kieli opettajat opetus luokanopettajat kieli ja kielet opettajankoulutus kieltenopetus vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education englannin kieli kieli ja kielet kieltenopetus luokanopettajat opettajankoulutus opettajat opetus toimijuus varhainen englannin kielen opetus varhainen kieltenopetus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78782 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111255789
work_keys_str_mv AT heinänentessa luokanopettajientoimijuudenilmentyminenopettajienkokemuksissasekätoimijuuttaedistä